Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Kultur & Nöje

Makode Linde och Kulturhuset i namnstrid

Makode Linde.
Makode Linde. Foto: Nicklas Thegerström

I januari öppnar en ny konstutställning av Makode Linde på Kulturhuset Stadsteatern. Men en hätsk konflikt har blossat upp kring utställningens titel: ”Negerkungens återkomst”.

För drygt ett år sedan bjöd Kulturhuset Stadsteaterns konstchef Marianne Lindberg De Geer in konstnären Makode Linde att göra en stor utställning på Galleri 3. Utställningen ska öppna den 30 januari nästa år. Men i en mejlväxling som DN har tagit del av mellan Makode Linde och Kulturhuset Stadsteaterns chef Benny Fredriksson framgår att det finns en djup oenighet kring utställningens titel ”Negerkungens återkomst.” I ett mejl till Makode Linde skriver Benny Fredriksson:

”I Kulturhuset Stadsteaterns verksamhet är det grundläggande att vi är en institution och en plats för alla stockholmare. Många av dessa stockholmare möter oss i en offentlighet utanför våra galleri- och utställningsytor – till exempel via annonser eller annan typ av marknadsföring. Om vi i de sammanhangen, som självklart är en annan kontext än våra gallerier, kommunicerar ordet ”negerkungen”, finns det också en betydande risk att Kulturhuset Stadsteatern som institution uppfattas legitimera ett rasistiskt uttryck.”

Makode Linde menar att Benny Fredrikssons vilja att ändra titeln är ett försök till censur. Han utgår från att utställningen öppnar som planerat, men accepterar inte att titeln formuleras om.

– Titeln är en integrerad del av verket och den bästa titeln på den här utställningen. Det känns sorgligt att en maktperson inom kulturen är så omedveten om ett begrepp som konstnärlig frihet och integritet. Jag har aldrig hört talas om något liknande. Känner man över huvud taget till mitt konstnärskap är det en helt logisk titel, säger Makode Linde.

Hur tycker du att Benny Fredriksson har hanterat situationen?

– Ur ett konstnärligt perspektiv helt fel. Ur ett maktperspektiv helt sjukt. Jag har inte fått någon som helst kritik för titeln, utan bara ”tänk om någon blir kränkt”-kritik. Det är som att bråka med spöket Laban. Att han tar sig rätt att tala om för mig hur jag får använda det här ordet är Kafkalikt.

Hur ser du på farhågan att titeln kan uppfattas som rasistisk?

– Konst som är samhällskritisk och vill skaka om måste på något sätt vara inkorrekt. Ser man på konst som ett politiskt manifest, då förstår jag att man kan bli kränkt. Ungefär som att ”Dexter” kan vara en kränkande tv-serie om man har en familjemedlem som har blivit mördad.

Tycker du att ”negerkung” är ett rasistiskt uttryck?

– Inte lika rasistiskt som ”jävla neger”, ”negerhora” och allt annat jag har blivit kallad för i mitt liv. Det krävs heller ingen doktorsavhandling i litteraturvetenskap för se att ordet är sammansatt av en negativ och en positiv del. Jag förstår inte varför jag, som icke-vit, som har blivit kallad ”neger” så många gånger, inte kan få appropriera det ordet.

Benny Fredriksson bekräftar att det finns en oenighet kring titeln ”Negerkungens återkomst” och att han i ett mejl till Makode Linde uttryckt en oro för att titeln, om den tas ur sin kontext, kan uppfattas som legitimering av ett rasistiskt uttryck som kan kränka många stockholmare.

– Det här är intrikat i den bemärkelsen att en konstnär vill ha en titel som jag har reflekterat kring och diskuterat med både Marianne Lindberg De Geer och Makode Linde. Jag har uppfattat det som att samtal fortfarande pågår, och därför vill jag inte säga så mycket mer.

Kommer utställningen att bli av?

– Ja. Det här är en frågeställning som vi nu diskuterar och vi är ännu inte framme vid något avslut.

Men konstnären säger att han inte accepterar en ändring. Är du då beredd att släppa igenom titeln?

– Om det är ett villkor att titeln även ska kommuniceras utåt så kan det inte bli någon utställning. Men inne i själva utställningen får han gärna använda titeln.

Har det hänt förut att ni bett en upphovsman att ändra titeln på sin utställning?

– Det kan hända. Nu vet jag inte när det hände senast, men sådant kan diskuteras och jag har aldrig upplevt att vi inte har kommit överens.

Kulturhuset i blåsväder. Konstnärlig frihet och kränkningar på Kulturhuset Stadsteatern

Det är inte första gången det stormar på Kulturhuset Stadsteatern. I ett stort reportage om Lars Vilks i DN Lördag 28/11 framgick att konstnären inte var välkommen på vernissage till Anna Odells utställning ”Okänd, kvinna 2009-349701 – trots att han medverkade i utställningens katalog. I reportaget talar Benny Fredriksson om säkerhetsmässiga hänsyn och om att Lars Vilks representerar något som kan uppfattas som kränkande och som han inte vill kopplas samman med.

2012 pågick en häftig debatt om seriealbumet ”Tintin i Kongo” och dess plats på Kulturhusets ungdomsbibliotek Tio-Tretton.