Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Kultur & Nöje

Mark Zuckerberg: ”Facebook inget medieföretag”

Mark Zuckerberg.
Mark Zuckerberg. Foto: Kay Nietfeld

I en ny intervju med Die Welt betonar grundaren att Facebook är och förblir ett teknikföretag.

Debatten om hat och hot på Facebook har stigit i Sverige, men också internationellt.

Som DN tidigare rapporterat var Mark Zuckerberg självkritisk under sitt framträdande i Berlin. Han sade att Facebook gjort för lite åt den rasism som riktas mot flyktingar på plattformen. Han nämnde samarbeten med organisationer för civilkurage på nätet och en satsning på ytterligare anställda som ska upptäcka hatinlägg. Men många frågor om hur en förändring ska genomföras i praktiken återstår.

I en intervju med Die Welt under gårdagen upprepade Mark Zuckerberg att ”hat och rasism självfallet inte har på Facebook att göra”. Men han svarade också nej på frågan om han skulle kunna se sig själv som en publicist, med den sortens ansvar. I stället betonade han att de driver ett teknikföretag: ”Kärnan i vår produkt är att vara en plattform där människor konsumerar och delar medier. Men vi är själva inget medieföretag. Vi vill fortsätta vara ett teknikföretag.”