Melodifestivalen

Samir och SVT i reklambråk – ”Det här är inte ok”

Tröjan som fick SVT att se rött.
Tröjan som fick SVT att se rött. Foto: TT

SVT varnar melodifestivaldeltagaren Samir Badran efter att han brutit mot det strikta förbudet om att göra reklam för ett varumärke i sändningen.

Sändningsreglerna för public service gör gällande att inga reklambudskap eller enskilda varumärken får synas i SVT:s sändningar. Trots det dök artisten Samir Badran upp iförd en t-shirt med ett klädmärkes logotype väl synligt under lördagens direktsändning av Andra chansen.

SVT är kritiska till reklamkuppen i ”green room”.

– Det är inte bra, han kan inte ha på sig tröjan enligt våra regler. Hade han frågat oss i förväg hade vi sagt nej, säger Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen, till Aftonbladet.

Samir Badran ska redan under repetitionerna i veckan ha haft på sig samma t-shirt och då fått en varning om att inte använda den under sändningen. Artisten säger själv till Aftonbladet att han inte varnats på förhand.

– Jag ber om ursäkt till SVT, Christer Björkman och alla som jobbar med Melodifestivalen. Stäm mig och ta mig finalen då så kan jag dra till Thailand, säger han till tidningen.

SVT ska innan finalen på lördag kalla Samir Badran till ett möte.

– Vi kommer att samlas innan finalen och gå ut med tydlig information till Samir att det här inte är okej för SVT, att ha kläder med varumärken som syns i bilden, säger Anette Helenius till Expressen.

Samir & Viktor (duon som Samir Badran är en del av) gick tillsammans med Boris René, Panetoz och Saraha vidare till final från lördagens Andra chansen-tävling.