Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Melodifestivalens segrare redan klar enligt siffrorna

Digitala trender och big data-värden förutspår att årets vinnare av Melodifestivalen blir en favorit från i fjol. Det är de yngre artisterna med störst digital närvaro som får högst siffror.


Grafik: Lukas Hansson.


(Klicka på respektive logotyp för att se statistiken.)


Det har blivit samtidens stora sanning att siffror och kultur hör ihop. I takt med digitaliseringen av samhället går beteenden att mäta, väga och beräkna, och inget kulturevenemang, möjligen jämte Nobelpriset i litteratur, skapar sifferexercis i så hög utsträckning som melodifestivalen. Underlaget blir kort sagt omöjligt att hålla fingrarna borta ifrån: bara förra årets final innebar dryga 12,6 miljoner röster via sms, telefonsamtal och app.

För den som vill förutspå vilket bidrag som kommer vinna i år finns ett antal trender och big data-värden att titta på. Hur många följare de har i sociala medier, hur många sökträffar artisterna och låtarna får i sökmotorerna och hur många gånger låtarna har spelats av svenska Spotifyanvändare den senaste veckan.

Kombinerat ger detta något av en fingervisning, åtminstone för folkets röst, som i kombination med juryns röster korar vinnaren.

I årets final är fem av de tolv artisterna återkommande från fjolårsfinalen. Av dessa var Wiktoria mest populär bland tittarna förra året, med 9,5 procent av deras röster för ”Save me”. Även hennes bidrag i år, ”As I lay me down”, är årets favorit. Låten ger flest sökträffar på Google och var den mest spelade av finalbidragen på Spotify den senaste veckan. I skrivande stund har den redan spelats totalt 3,4 miljoner gånger. Stödet är dessutom störst i den engagerade målgruppen 19–25 år, där hennes låt utgjort en femtedel av all total speltid för alla finalbidrag. Om man ska kora en presumtiv vinnare bland årets finalister, baserat på det digitala intresse som noterats, blir det alltså Wiktoria.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Trenden från i fjol fortsätter med Robin Bengtsson. Bland de återkommande artisterna fick han näst flest tittarröster förra året, och årets låt "I can't go on" är också den näst mest spelade på Spotify. Märkligt nog är hans bidrag dock det minst googlade av alla. (Ungefär lika överraskande som att Benjamin Ingrosso har sin största Spotifylyssnarskara i åldersgruppen 46 år och uppåt, även om man kan anta att det beror på barn som lyssnar från föräldrars konton.)

Det tredje mest spelade bidraget, FO&O:s grammatiskt tveksamt betitlade "Gotta thing about you", har sitt största stöd bland fansen under 18 år, vilket även syns i följarantalet på sociala medier: tillsammans har de tre medlemmarna dryga 700 000 följare, gissningsvis dock är de flesta återkommande på samtliga konton. Det gör att sammantaget, när alla parametrar är inräknade, så toppar FO&O tabellen. Men eftersom Wiktoria är störst i två av kategorierna blir hon publikfavorit.

Kvantifieringen av artistskapet visar förutsägbart nog att de yngre artisterna, med större digital närvaro, också får högst siffror. Owe Thörnqvist noterar jumboplats med ”Boogieman blues” för såväl antal spelningar av låtarna i veckan fram till finalen, som i antal följare på Instagram bland artisterna.

Men den tredje delfinalen visade med all önskvärd tydlighet att det socialmediala uppbådet inte behöver vara avgörande. När folket sagt sitt var det ändå Thörnqvist som direkt gick vinnande till finalen. Män som heter Owe har ju en förmåga att finna förankring i de breda folklagren. Det har litteraturvärlden sedan tidigare säkerställt, rent statistiskt.