Musik

9 av 10 bokade akter är män

Mansdominansen är närmast total på Europas stora hiphop- och reggaefestivaler. På kontinentens tio ledande urbana festivaler är 91 procent av akterna manliga, visar en ny undersökning.

I samarbete med organisationen Jämställd festival presenterar i dag musikkollektivet Femtastic en rapport som undersöker könsbalansen på Europas tio största så kallade urbana musikfestivaler. Det handlar om festivaler med huvudsaklig inriktning på hiphop och reggae.

Undersökningen är avgränsad till de musikgenrer Femtastic själva verkar inom och ger ett nästan entydigt maskulint utslag: 9 av 10 bokade akter år 2014 var mansdominerade. Sämst i klassen är festivalen Fresh island i Kroatien som bokade 95 procent mansdominerade akter. Minst dåliga var Scandinavian reggae festival i Danmark med en 82-procentig mansdominans i artistuppställningen.

– Vi var beredda på att det skulle se illa ut, men riktigt så här illa trodde jag inte att det skulle vara, säger journalisten och artisten Amanda Lindholm, grundare av Jämställd festival.

Idén till undersökningen uppstod efter att Femtastic inlett ett musikutbyte under namnet ”FAM” med det holländska rap-kollektivet Dam Dutchess.

– Vi kommer att släppa en gemensam ep i början på nästa år och när vi började planera för nästa sommar insåg vi att alla de festivaler vi kollade runt på i Europa enbart bokade män. Vi tyckte att det var oroväckande och obehagligt, säger Vanessa Marko från Femtastic.

Testosterondroppen som fick bägaren att rinna över var när Vanessa Marko besökte den danska festivalen Vanguard (en av de granskade festivalerna) och såg Method man och Redman uppträda.

– De skrek ut sexistisk propaganda om hur alla kvinnor var bitches, skulle hålla käften och suga av killarna. Vidriga grejer. Jag kände mig obekväm, utsatt, arg, jag buade och ville gå därifrån, trots att jag verkligen hade uppskattat deras musik under en lång tid, säger hon.

I somras kritiserades Outkast för sin konsert på Göteborgsfestivalen Way out west, då gruppen bland annat visade avklädda kvinnor på storbildsskärm. Konserten skulle sannolikt inte ha väckt lika starka reaktioner på andra festivaler i Europa, menar Vanessa Marko:

– Jag vet att Outkast har blivit väl mottagna på till exempel tyska festivaler, där det också finns en annan inställning till sexköp. När gruppen framträdde i Sverige kände man att publiken blev irriterad och tycka vad man vill om Way out west, men det är en festival som har bokat 35 procent kvinnliga akter och enligt dem själva har en jämställd agenda, säger hon.

När Jämställd festival tidigare har undersökt könsbalansen på festivaler i Sverige har samtliga musikgenrer inkluderats. Även här finns en påfallande mansdominans, med 79 procent mansdominerade akter 2012 och 73 procent 2014.

– Men jag hoppas att vi har påverkat debattklimatet så pass mycket att man i Sverige slutat diskutera om det är ett problem med den skeva könsfördelningen i musikbranschen, för att nu i stället fråga sig vad man kan göra åt den, säger Amanda Lindholm, som tror att musikbranschens särställning i jämförelse med andra branscher beror på att det handlar om konst:

– Man försöker komma undan med att peka på kvaliteten. Som att bra artister och bra musik vore något universellt. Det är det inte, utan handlar om vad man har växt upp med och lärt sig tycka är bra, säger hon.

På fredag hålls en paneldebatt på Södra teatern (kl 17–19 på Sjuan) med agenter från de största bokningsbolagen i Europa, som Scorpio, LiveNation och Monstera.

– Jag hoppas att vi kan ha ett konstruktivt samtal om hur vi kan komma till rätta med en situation som är djupt odemokratisk, säger Amanda Lindholm.

Festivalerna som undersöks i rapporten:

Splash(Tyskland):
94 % mans­dominerade, 5 % kvinno­dominerade och 1 % mixade akter.

Royal Arena (Tyskland):
91 % mansdominerade, 3 % kvinnodominerade och 6 % mixade akter.

Vanguard (Danmark):
90 % mansdominerade och 10 % kvinnodominerade akter.

Outlook (Kroatien):
93 % mans­dominerade, 5 % kvinnodominerade och 2 % mixade akter.

Hiphop kemp (Tjeckien):
94 % mansdominerade och 6 % kvinnodominerade akter.

Frauenfeld (Österrike):
94 % mansdominerade och 6 % kvinnodominerade akter.

Fresh island (Kroatien):
95 % mansdominerade och 5 % kvinnodominerade akter.

Summerjam (Tyskland):
93 % mansdominerade och 7 % kvinnodominerade akter.

Rototom sunsplash (Spanien):
90 % mansdominerade och 10 % kvinnodominerade akter.

Scandinavian reggae festival (Danmark):
82 % mansdominerade, 9 % kvinnodominerade och 9 % mixade akter.