Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Musik

Bengt Hallberg har avlidit

Bengt Hallberg blev 80 år gammal.
Bengt Hallberg blev 80 år gammal. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix

En av giganterna inom den svenska jazzen, Bengt Hallberg, har hastigt avlidit i en ålder av 80 år. Så sent som för drygt månad sedan var han en gäst vid Skaps vårfest på Grand Hotel. Han var aktiv in i det sista.

Med Bengt Hallberg försvinner den del av Sveriges jazzhistoria även om han inte uppträdde offentligt under 2000-talets första decennium eftersom hans hustru blivit svårt sjuk. Hans bejublade comeback kom vid minnekonserten för Arne Domnerus, en musiker som betytt så mycket för honom och som han så ofta musicerat tillsammans med.

Bengt Hallberg var bara 13 år när han skrev sitt första jazzarrangemang hemma i Göteborg. Debuten kom tre år senare. Hasse Eriksson, Orups far för övrigt, spelade piano i Thore Jederbys orkester på 1940-talet. Inför en landsomfattande turné blev han sjuk och Thore Jederby chansade och placerade Bengt Hallberg bakom tangenterna. Han for i väg som okänd skolpojke och återvände som firad jazzstjärna. Redan året före denna turné hade han skivdebuterat med Thore Jederbys orkester i låten "All the things you are" som hela livet förblev Bengt Hallbergs favoritmelodi.

Hösten 1953, han hade fyllt 20 år, anlände Bengt Hallberg till Stockholm. Varje band i stan skulle ha hälsat honom välkommen. Själv tänkte han bara på studierna i komposition på Musikaliska akademien för tonsättaren Lars-Erik Larsson. I botten var han främst klassiskt skolad. Men jazzen fanns där hela tiden. Och det mesta kretsade alltid kring ungdomens idoler och tre vitt skilda stilar: Teddy Wilson, Bud Powell och Lennie Tristano.

Med åren blev Bengt Hallberg harmoniskt mer avancerad, men gick gärna tillbaka till äldre stilar som försågs med modernare idéer ihop med hans lätt distinkta anslag på pianots tangenter som alltid var en fröjd att höra med sin mjukhet och blixtrande snabba ingivelser om vartannat.

På skiva och estrad jammade Bengt Hallberg med Quincy Jones, Art Farmer och Clifford Brown. Betydelsefullt blev här femtiotalet som många än i dag kallar The golden years då många betydande musiker kom till Sverige, inte minst från USA. Eftersom resandet inte var lika hetsigt vid den tiden stannade de gärna lite längre för att musicera med svenska musiker.

Han ansåg att bästa yrkeshändelsen blev att ha fått spela med Stan Getz. Den svåraste emellertid när han spelade pianostämman i Sjostakovitjs g-mollkvintett med Yggdrasilkvartetten i direktsändning i radio år 1995.

Bengt Hallberg har komponerat balett-, barnopera- och symfonisk musik, körverk, kammarmusik, pianostycken och storbandskompositioner. I en intervju som 24-åring förklarade han att han ville ägna sig åt att skriva mer klassisk musik "men det finns något inom jazzen som håller mig kvar. Jag vet inte vad det är".

Med åren blev han klarare i analysen: "Det är spontaniteten, det rytmiska och att man får en alldeles speciell kontakt med publiken när det är fråga om improviserad musik. De märker att det sker något bara för dem som inte kan upprepas."

Ändå var hans favoritkompositör Mozart. Och något av det mest omtumlande i livet tiden då kyrkorna öppnades för jazzen.