New Orleans-rapparen Big Freedia är mest känd för musikstilen ”sissy bounce”.

Läsarreaktioner

Musikrecension

Artist: Big Freedia & Christeene.

Plats: Slick på Kägelbanan, Stockholm.

Mycket krävs för att publiken på Slick ska rodna. Klubben har i nio år varit ett hem för bångstyrig queerdekadens.

Men Christeene, en tokig electrotransa från Texas, lyckas till och med genera de hårdaste läderflatorna med en show som inkluderar gummihandskar, pandamasker och särade skinkor. Christeene krälar omkring på scenen och rappar över hetsiga beats, medan två gogopojkar utför en skabrös parodi på Beyoncés koreo­grafi. Det är lysande hbt-underhållning. Efter det känns kvällens dragplåster Big Freedia närmast kysk.

Den reslige New Orleans-rapparen har blivit känd för musikstilen ”sissy bounce” – en subgenre till bounce, en ganska bortglömd hiphopstil från slutet av nittiotalet. Ordet ”sissy” (mes) är ganska missvisande. Big Freedia gör speedad och brutal hiphop om sedeslöst leverne. Hon, som han föredrar att kalla sig, har ett mäktigt flow men irriterande nog spelar dj:n vokalversioner av låtarna så att Freedia rappar över sin egen röst – vilket ger ett lamt intryck. Ofta är hon upptagen med att få sina skinkor att dallra i ett svindlande tempo.

Annons:

Eleverna i danskursen som Big Freedia lett tidigare på kvällen får chansen att uppträda. Jag har sett oändligt många hiphopkonserter då rappare dragit upp brudar på scen för att dansa. För en gångs skull är det roligt att titta på. Att Freedia inte vill ligga med sina fans (i alla fall inte med de kvinnliga, som utgör tre fjärdedelar av publiken) gör nämligen att de slappnar av och släpper alla hämningar. Efter några minuter kan rövruskandet mätas på richterskalan.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst