Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Musik

Dansk naturbarnsdans gav seger

Foto: Alastair Grant / AP/Scanpix
Det blev danska Emmelie de Forest som naturbarnsbarfotadansade sig till segern med sin flöjtpipiga och trumstinna "Only teardrops". Hon var vinnartippad sedan länge av både fans och vadslagningsbyråer, även om favoritskapet inte var på nivå med Loreens förra året eller Alexander Rybaks 2009.

Det var en olidligt spännande tävling där både Ukraina (214 poäng) och Azerbajdzjan (234 poäng) var uppe och nosade på segern, men Danmark (281 poäng) var en värdig segrare. Låten andas klassisk Eurovision på ett stiligt sätt och scenshowen var varm och mäktig.

Sveriges bidrag "You" med Robin Stjernberg kom på plats 14 med 62 poäng.

Efter två tighta och snygga semifinaler har SVT under de senaste dagarnas repetitioner haft problem med att få till finalsändningen. Juryernas röstresultatleverans har strulat och det hela har känts svajigt.

Programmet drog över tiden rejält, men med något undantag (Eric Saade som greenroomreporter var kanske inte det allra klokaste valet...) blev det en mäktig och stark final från artisternas inledande OS-liknande intåg till Petra Medes avslutande farväl.

Att SVT så tydligt tog ställning för festivalens stora och hängivna gaypublik var fantastiskt, och mer betydelsefullt än de flesta svenska tittare förmodligen inser. Kontrasten mot tidigare år då tävlingen har hållits i uttalat hbtq-fientliga länder som Ryssland och Azerbajdzjan är markant, och att kabla ut en bild på ett samkönat bröllop till drygt många miljoner människor, många av dem i länder där människor dagligen förtrycks på grund av sin identitet (även om vissa av länderna i stället sände reklam under mellanakten) är ett tydligt och rakt budskap.

I pressrummet, fyllt av något tusental ackrediterade europeiska fans och journalister, jublades det och applåderades. Kudos till SVT för att man vågade sig på åtminstone detta lilla vassa stick.

Ambitionen var att i år stöpa om pr-och-propagandamonstret Eurovision Song Contest från miljarddyr skrytreklamfilm för värdlandet till något lite billigare och lite mindre pompöst, och det lyckades man ganska bra med. Nu är det upp till Danmark att förvalta det arvet.