Musik

Fältet öppet för svinen i underhållningsbranschen

Dr Luke och Kesha.
Dr Luke och Kesha. Foto: Mary Altaffer

Kommentar. DN:s Sara Martinsson om den uppmärksammade rättstvisten mellan sångerskan Kesha, Sony music och producenten Dr Luke.

Vill du leva livet som ett svin ska du satsa på en karriär i underhållningsbranschen. Ingenstans kan du komma undan med så mycket. Ingenstans är heller kravet på bevisbörda emot dig lika stort. I fjol träffsäkert illustrerat i hur Bill Cosby efter åratal av rykten och anklagelser först föll från sin tron efter att 35 kvinnor på omslaget till New York Magazine vittnat om sexuella övergrepp. Nu i veckan återigen aktualiserat i den uppmärksammade rättstvisten mellan sångerskan Kesha, Sony music och producenten Dr Luke.

Kort förklarat bottnar konflikten i en våldtäktsanklagelse som vuxit till storbolagspolitik. Max Martins kompis Łukasz Gottwald, Dr Luke, upptäcker och kontrakterar 2004 den sjuttonåriga sångerskan Kesha Rose till sitt produktionsbolag. Kesha, som vuxit upp under fattiga förhållanden, med en mamma på socialbidrag och en frånvarande pappa, blir med sin vilda, kompromisslösa stil efter hand en banbrytare för den amerikanska lågkulturen. Utan henne hade artister som Miley Cyrus, Nikki Minaj och Demi Lovato sannolikt inte kunnat ta ut svängarna kreativt så som de gör i dag.

Bilden av Kesha och Dr Luke som ett av popvärldens mer lyckade partnerskap rämnar 2014. Då börjar sångerskan tala om psykologisk terror och sexuella övergrepp. Ärendet blir rättssak. Snart är även Sony music indraget, då Kesha inte bara önskar få Dr Luke fälld för våldtäkt utan även vill bli löst från alla framtida åtaganden hon enligt kontrakt har med honom och hans Sonyägda bolag. I fredags svor sig Sony fria med en snömosig ursäkt om att de var bakbundna av kontraktet och därför inte kunde göra något.

Förra veckan beslutade domstolen i New York att Keshas önskan avslogs. Sedan dess har branschprofiler som Lena Dunham, Anne Hathaway, Lorde och Lady Gaga gått ut med sitt stöd för sångerskan. Producenterna Zedd och Jack Antonoff (Dunhams kille, för övrigt) har erbjudit sig att arbeta med Kesha trots att hon egentligen inte får. Taylor Swift har donerat 250 000 dollar för att täcka rättegångskostnaderna. Det breda kändisstödet ser ut att få liknande effekt på omvärldens syn på Dr Luke som New York Magazines Cosby-cover. Slutligen faller hjälten.

Men det satt långt inne. En enda (före detta) fattig tjejs vittnesmål om våldtäkt räcker inte långt när motståndaren är en representant för makten i en industri med värderingsproblem. Synen på sig själv som samhällets mest radikala utpost, där nya tankar ska formas och gränser tänjas, har för underhållningsbranschen i de flesta fall mest lett till att reaktionära tendenser som misogyni och rasism får frodas fritt. Kesha-fallet är bara ännu ett exempel på att fältet fortfarande är helt öppet för svinen.