Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Musik

Färre gick på konsert i fjol

Grafik: Anna-Lena Lindqvist
Konsertscenen har växt så det knakat, sedan 2002 har intäkterna dubblerats. Men nu är den positiva trenden bruten. Live Nations vd undrar hur alla nya arenor ska fyllas.

Livemusiken skulle rädda vinsterna åt en industri som sett skivförsäljningen dala år efter år i ett par decennier. Beskeden har också varit positiva under hela 2000-talet: Varje år har konsertintäkterna ökat – på knappt tio år har de fördubblats. I Storbritannien var 2008 året då inkomsterna från livemusiken gick om den inspelade musiken. I Sverige har det dock inte hänt än.

Men nu är den positiva trenden bruten. Färska siffror från musikskaparnas organisation Stim visar att intäkterna från festivaler och konserter sjunker eller står stilla. I årsrapporten för 2010 redovisar man ett tapp på 11 miljoner kronor, från 57 miljoner kronor år 2009 till 48 miljoner året därpå.

–  Eftersom siffrorna bygger mer på en prognos än på slutresultat är det inte så alarmerande, som att vi skulle ha tappat för mycket på musikmarknaden. Men det är klart, Hultsfred genomfördes inte i fjol, å andra sidan poppar ständigt helt nya aktörer upp. Minskningen i årsrapporten är inte helt rättvisande, jag skulle tro att 2009 och 2010 låg på ungefär samma nivå, det vill säga runt 52 miljoner kronor, säger Stims marknadschef Peter Englund.

Har Peter Englund rätt betyder det ändå att konsertscenen om inte minskat så i alla fall stått stilla de senaste tre åren. I realiteten rör det sig förmodligen om en nedgång i antalet sålda biljetter, eftersom biljettpriserna ökat.

Tendensen är densamma ute i Europa. Konsertintäkterna för engelska Stim sjönk med 7 procent i fjol. Biljetter till bland annat Paul McCartneys Hyde Park-spelning i London fick säljas ut till halva priset och Bon Jovi sålde inte ut sin arenaturné. I Europa var det totalt sett arenorna som tappade publik, 16 procent ner jämfört med året före. Musikfestivalerna klarade sig bättre och kunde åtnjuta en sexprocentig ökning.

Thomas Johansson på Live Nation, landets största konsertarrangör, tror inte på ett permanent trendbrott. Stims siffror kan lika gärna vara tillfälliga, menar han.

– Visst har vi haft bättre år än de senaste tre åren. Flera artister turnerar – kanske så många som 80 procent fler – eftersom skivförsäljningen försvunnit för dem. Och intresset för livemusik ökar. Men något så när konstant har konsertutbudet ändå legat, säger Thomas Johansson.

För Live Nation kommer årets konserter i Globen bli något av ett toppår, spår Thomas Johansson. Publiksiffror därifrån för 2010 visar starka fluktuationer jämfört med året dessförinnan. Musiken på Hovet minskade mer än till hälften, medan ökningen på Annexet närmade sig en fördubbling.

På Stockholm Globe Arenas hoppas marknadschefen Marie Lindvist att förra året var ett mellanår.

– Visserligen var förra året sämre, men i år ser det ut som vi är tillbaka på samma höga nivå, och vi har ökat hela 2000-talet.

En av anledningarna till variationerna är att en scen ena året kan sälja 40 000 biljetter på en långkörare som ”Mamma Mia!”. Nästa år saknas motsvarande succé.

Europaarenornas stora tapp förvånar inte Thomas Johansson.

– För tio år sedan hade vi Globen, Scandinavium och en nyöppnad Cloetta-hall och Löfbergs Lila. I dag har du fem, sex sju nya arenor i den storleken bara i Sverige. Det är klart att det blir mindre intäkter på var och en. I Tyskland finns i dag 25 nya arenor jämfört med när jag turnerade med Roxette där 2001. Jag undrar hur det här ska gå.

Har livemarknaden mättats?

– Live Nation har tre stadionkonserter i år, Foo Fighters, Metallica och Iron Maiden. Det är vad vi brukar göra. Det finns bara en Lady Gaga, det finns bara ett Metallica – när de har åkt ut på sin turné då är det klart. Jag undrar vad det ska vara för ”varor” i alla nybyggda hallar, säger Thomas Johansson.