Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Musik

Fortsatt mansdominerad festivalsommar

Foto: Claudio Bresciani/TT

Sveriges festivalscen är fortfarande långt ifrån jämställd. Det visar föreningen Jämställd festivals sammanställning över årets bokningar. Sämst på att boka kvinnliga musikakter är festivaler inom rock- och dansmusikgenren. Nykomlingen Bråvalla är inget undantag.

På årets tio största festivaler var 76 procent av akterna mansdominerade. Av de övriga procenten var 19 kvinnodominerade och fem procent mixade.

Jämfört med förra året innebär det en knapp förbättring. Då var 79 procent av de tio största festivalerna mansdominerade akter.

– Även om den procentuella förbättringen är marginell har vi märkt av en förändring av debattklimatet. Det har blivit creddigt att boka jämställt, även i ett marknadsföringssyfte, och det var det inte förut. Vi har satt press på musikmakthavarna, säger Amanda Lindholm, grundare av Jämställd festival.

Jämställd festival har i år granskat 25 festivaler. Bland samtliga granskade festivaler stod män för 77 procent av musikakterna medan 19 procent av framträdandena var kvinnodominerade.

Värst var rockfestivalerna Sweden Rock, vars artistutbud i år bestod av 94 procent mansdominans, och Getaway Rock, som inte hade bokat en enda kvinnodominerad akt.

– Även den musikgenren är mansdominerad så är bokningarna inte proportionerliga i förhållande till utbudet. Det visar att arrangörerna inte vill ta något ansvar, säger Amanda Lindholm.

Hon är även besviken på storfestivalerna Summerburst i Stockholm och Göteborg, och på nykomlingen Bråvalla, som drog 50 000 besökare och bokade 86 procent mansdominerade akter.

– Det såg jättedåligt ut med jämställdheten på de festivalerna, och där jobbar de ändå med en bred genre och hade kunnat få till en mycket jämnare könsfördelning.

Bäst på att boka jämställt var i år Luger-festivalerna Popaganda och Stockholm Music & Arts.

Även mindre festivaler har ansträngt sig och i vissa fall startats enbart för att boka underrepresenterade artistgrupper. Exempel på en sådan festival är Alternativet Festival i Norrköping som bokade 79 procent kvinnodominerade musikakter.

Att små festivaler bokar jämställt är visserligen bra, men jättarna kan inte få fortsätta att komma undan, tycker Amanda Lindholm.

– Det är fortfarande oroväckande att så många av de stora festivalerna bokar så ojämställt. Det utövar ett stort inflytande och jag hoppas och tror att arrangörerna vill ändra på sig till det bättre nästa år, säger hon.