Musik

Fredrik Strage: Tio Bowie-faser vi aldrig kommer att glömma

David Bowie som sitt mest kända alias: den glamrockande Ziggy Stardust 1973.
David Bowie som sitt mest kända alias: den glamrockande Ziggy Stardust 1973. Foto: WENN

Om det inte vore för Bowie skulle artister som Nicki Minaj, Lady Gaga, Madonna och Marilyn Manson ha sett betydligt beigare ut. DN:s Fredrik Strage minns en stilikon.

”Han är som en utomjordisk prins”, sa Lady Gaga för två år sedan. ”Han styr fortfarande över mitt universum. Varje morgon vaknar jag och tänker: 'Vad skulle Bowie göra?'”

David Bowies estetiska inflytande är minst lika stort som det musikaliska. Han uppfann den kameleontiska popdivan som ständigt byter skepnad och alter ego. Om det inte vore för Bowie skulle artister som Nicki Minaj, Lady Gaga, Madonna och Marilyn Manson ha sett betydligt beigare ut.

Bowie kom från Londons modskultur där det var lika viktigt att hitta den hippaste skjortan som de senaste soulsinglarna. Under sin karriär samarbetade han med en lång rad klädskapare och blev en av tidernas främsta stilikoner.

Här är listan över 10 av hans mest oförglömliga faser:

Foto:

1. Dragqueen (1970)

På omslaget till sitt tredje album ”The man who sold the world” syns Bowie i en sammetsklänning från designern Mr Fish. Modellen var avsedd för män (precis som den klänning Mr Fish sydde åt Mick Jagger när Rolling Stones spelade i Hyde Park 1969) men när en Veronica Lake-lockig Bowie bar den liggande på en divan, i en sensuell pose, blev folk chockade. Skivan fick ett annat omslag i USA.

Foto: WENN
Foto: wenn.com

2. Ziggy Stardust (1972)

”Jag är gay”, sa David Bowie innan han lanserade sitt mest kända alias: den glamrockande Ziggy Stardust. I färgsprakande kroppsstrumpor, decimeterhöga platåskor och morotsröd hockeyfrilla slog han ner som en blixt i det bleka sjuttiotalet. Rocken blev genast dramatisk och androgyn.

Foto:
Foto: Hulton Archive/Getty Image.

3. Soulboy (1975)

Trött på glitter och glam drog Bowie västerut och inspirerades av soul och r & b. På albumet ”Young Americans” uppträdde han som en så kallad soulboy, en klädsnobbigare Londonvariant av den brittiska northern soul-subkulturen.

Foto: Örjan Björkdahl
Foto: Örjan Björkdahl.

4. The Thin White Duke (1976)

”En Sinatra från Weimar”, skriver den brittiska journalisten Paolo Hewitt om Bowies stil runt albumet ”Station to station”. De gula och bruna soulkostymerna ersattes av vita skjortor, svarta västar och en skugghöljd, tyskexpressionistisk image. Hans nya alias blev The Thin White Duke. Hertigens dramatiska viktras berodde på en diet bestående av rödpeppar, mjölk och kokain.

Foto: 5. Berlinlooken (1977)

När Bowie flyttade till Berlin för att leva hälsosamt utvecklade han en mindre extravagant image med jeans och flanellskjortor. Han brydde sig inte särskilt mycket om punken, som just slagit igenom, men skinnjackan på ”Heroes”-omslaget gjorde att han ändå såg hårdare ut än sina yngre konkurrenter.

Foto:

6. Pierrot (1980)

Innan han blev rockstjärna var David Bowie mimare. På omslaget till ”Scary monsters (and super creeps)” återvände han till den konstformen genom att förvandla sig själv till commedia dell'arte-figuren Pierrot. Hans vitsminkade ansikte och synthiga sound sammanföll med new romantic-vågen vars feminina stjärnor, som Boy George, Marc Almond och Steve Strange, var stora Bowie-fans.

Foto: Malcolm Goy/REX/Shutterstock
Foto: REX/Shutterstock.

7. Yuppie (1983)

I början av åttiotalet bestämde sig Bowie – som så många andra – för att tjäna pengar. Han anlitade Nile Rodgers från discobandet Chic och spelade in den lättlyssnade ”Let's dance”. På scen bar han ljusblå och mintgröna kostymer. Den svårmodige konstnären irriterade sina gamla anhängare genom att bli en solbränd och blonderad yuppie.

Foto: REX/Shutterstock
Foto: REX/Shutterstock.

8. The Goblin King (1986)

Jim Henson-filmen ”Labyrinth” är knappast Bowies största stund. Men han är läskig som The Goblin King, trollkungen som kidnappar barn, och hans spretiga frisyr och svarta trikåer gav honom viss respekt i hårdrockskretsar. När Miley Cyrus härom året photoshoppade in sig själv på en bild med idolen Bowie valde hon ett fotografi av The Goblin King.

Foto: REX/Shutterstock
Foto: REX/Shutterstock.

9. Skäggrockare (1989)

”Om Bowie haft skägg hade glamrocken aldrig funnits”, skriver Skäggbloggen. Ansiktsbehåring skulle definitivt ha hämmat hans androgynitet. I slutet av åttiotalet försökte Bowie ändå återfå sin kreativa glöd genom att odla skägg och starta det skräniga bandet Tin Machine. Musiken blev sådär men skägget var snyggt.

Foto:

10. Brittisk jordbo (1997)

Mitt i nittiotalets britpopyra gav Bowie ut albumet ”Earthling” där han flörtade med dansgenren drum'n'bass. På omslaget bar han en Union Jack-rock designad av Alexander McQueen. Den skulle ha sett nationalistisk ut om den inte varit täckt av fågelspillning.