Striden om upphovsrätten

"Happy birthday to you" - en kostsam historia

Publicerad 2009-03-30 09:25

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Världens mest framförda sång har sitt ursprung i 1800-talets Kentucky, men ingen vet vem som skrivit texten. Ändå omfattas sången av mediejätten Time Warners upphovsrätt i över tjugo år till. ”Happy Birthday to You” har blivit en mångmiljonsindustri som ifrågasätts av professorer och skrämmer flickscouter.

Världens mest framförda sång har sitt ursprung i 1800-talets Kentucky, men ingen vet vem som skrivit texten. Ändå omfattas sången av mediejätten Time Warners upphovsrätt i över tjugo år till. ”Happy Birthday to You” har blivit en mångmiljonsindustri som ifrågasätts av professorer och skrämmer flickscouter.

För nästan exakt ett år sedan presenterade den amerikanske juridikprofessorn Robert Brauneis vid George Washington University sin rapport om ”Happy Birthday to You”. Han ville undersöka om det gick att gå till botten med alla närmast mytiska anekdoter som å ena sidan styrker upphovsrätt till den 116 år gamla melodin, och å andra sidan förnekar den.

Den upphovsrättskritiska synen på ”Happy Birthday to You” som byggts på genom åren spinner gärna på ingredienserna att den skrevs av två enkla förskolelärarsystrar från Kentucky, att även musiken är enkel alternativt plagierad samt att texten bara består fem sex ord i lyckönskande standardmeningar som knappast är att betrakta som hög verkshöjd.

Robert Brauneis visar i rapporten ”Copyright and the World’s Most Popular Song” i stället att de progressiva systrarna Mildred J (melodi) och Patty S (text) Hill var väl insatta i upphovsrättsskydd. Och när de skapade ”Good Morning to All” var det med ett uttryckt syfte att komponera en extremt lättsjungen sång som samtidigt var musikaliskt intressant och känslomässigt uttrycksfull. (Till och med Igor Stravinskij skrev en version av sången, ”Greeting Prelude”, vilket han för övrigt till sin förvåning i efterhand fick veta kostade pengar.)

Däremot, resonerar juridikprofessorn, är det tveksamt om vidareutvecklingen ”Happy Birthday to You” fortfarande borde omfattas av upphovsrätt. Han menar att upphovsrättsanspråken har åtminstone tre svagheter. Viktigast är att upphovsrätten till själva originalsången aldrig förnyats. ”Good Morning to All” publicerades 1893 varför den med en tillämplig lag skulle ha löpt ut efter 28 år, med en annan efter 70 år, 1963. I alla fall inte år 2030 som i dag gäller för den nuvarande upphovsrättsinnehavaren Warner. Och kanske hinner tiden dessutom förlängas ytterligare fram till dess.

Beatles må vara den största måltavlan för upphovsrätts- kritiska röster, men ingen enskild melodi har väckt så mycket upprörda känslor som ”Happy Birthday to You”. På internet vimlar det av inlägg, forum och sajter som i varierande ordalag ifrågasätter upphovsrättens omfattning för just den sången. Se exempelvis Metafilters forum ”Copyrite more like copyrong”, kapitlet ”Happy Birthday Screw you” ur kommunikationsprofessor Kembrew McLeods bok ”Overzealous Copyright Bozos and Other Enemies of Creativity”, sajten unhappybirthday.com, eller Snopesartikeln ”Happy Birthday We’ll Sue”.

Men det är inte bara irritation som väckts. Kostsamt som det är att förlora mot förhandsfavoriten Warner finns även stor oro. Under åren har åtminstone fyra uppmärksammade stämningsansökningar kantat historien om ”Happy Birthday to You”. Alla fall har slutat med uppgörelser utanför rätten, visar Robert Brauneis, och därmed har ingen domstol kunnat slå fast vem som skrev texten till ”Happy Birthday to You”.

Upphovsrättsorganisationen Ascap kräver ersättning för allt offentligt framförande av upphovsrättsskyddade låtar och skickar oannonserat ut agenter från något av sina 23 kontor. Bland annat restauranger oroar sig därför ständigt för att de ska tas med brallorna nere då något sällskap ska brista ut i otillåtna hyllningar av någon gästs bemärkelsedag. Restaurangkedjorna Outback Steakhouse, Romano’s Macaroni Grill och Red Lobster är en av flera entreprenörer som därför har hittat på en egen födelsedagssång för att undvika problemet.

I USA 1996 skrev Ascap till den nationella och ideella kolloföreningen, American Camp Association, att man riskerade 100.000 dollar i böter och/eller ett års fängelse om man sjöng upphovsrättsskyddade låtar.

På Diablo-kollot i Lafayette, Kalifornien, dansade därför 214 flickscouter ”Macarena” utan musik och när man skulle fira en sexårings födelsedag snickrade man ihop en ”Happy Birthday to You” till melodin till ” Ninety-Nine Bottles of Beer on the Wall”.

I Sverige behöver vi inte oroa oss. Här har vi ”Ja, må X leva”. Texten saknar bekräftad upphovsman och melodin är från Carl Michael Bellmans "Venus Minerva" - nummer tolv ur ”Fredmans sånger”. Den sångsamlingen publicerades för 218 år sedan och är därmed på tok för gammal för kreativa upphovsrättsanspråk. Även amerikanska.

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

Mer från förstasidan

malaria_500
Foto:Erik Esbjörnsson

Dödstalen har halverats sedan millennieskiftet. Nu väntar vaccin. 6  3 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

premium DN:s vetenskapsredaktör: Någonting har hänt i kampen mot malaria det senaste decenniet.

krucifix_144102
Foto:TT

Vid firandet av påven Johannes Paulus II. Mannen krossades till döds av jättelikt träkrucifix. 7  2 tweets  3 rekommendationer  2 rekommendationer

Annons:
Webb-TV
Hör Martin och Felicia sjunga sina bidrag till European Song Festival!

Snart avgörs European Song Festival. DN har träffat Sveriges hopp. 3  0 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons: