Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Musik

Hundratals artister lämnar Spotify

Kritik mot ersättningsnivåer.Än en gång drabbas internettjänsten Spotify av avhopp. 200 mindre skivbolag har ledsnat på de låga ersättningarna, som trots 2,5 miljoner betalande kunder inte har höjts.

Just som den svenska musiktjänsten Spotify står i begrepp att expandera drabbas man av flera bakslag. Den låga ersättningsnivån får 200 indiebolag att dra bort sina kataloger från sajten. Den brittiska artisten Jon Hopkins fick ut 90 kronor för 90.000 spelningar på sajten – samtidigt som en enda spelning på radio ger 600 kronor.

En färsk rapport från analysföretaget NPD Group och branschorganisationen NARM säger att abonnerade streamingtjänster påverkar övrig musikförsäljning negativt. Det sägs ha varit den utlösande faktorn till avhoppen den här gången.

Den brittiska musikdistributören ST Holdings drog tillbaka större delen av sin katalog från Spotify i förra veckan med argumentet att Spotify kannibaliserade på övrig digital försäljning. Sedan man lagt upp sina katalog på Spotify minskade den övriga digitala försäljningen, bland annat från Itunes, med upp till 24 procent, enligt SVT.

Tidigare har större artister som Coldplay, Metallica, Tom Waits, Led Zeppelin, Pink Floyd, AC/DC och Beatles med flera tagit beslut om att inte finnas fullt tillgängliga på Spotify och andra streamingtjänster.

Spotify håller inte med om att ersättningarna är låga.

– Vi ifrågasätter de siffror som diskuteras. Artister kan erhålla, och erhåller, mycket stor återbäring från Spotify. Det är viktigt att påpeka att vi inte skriver kontrakt med artisterna utan kompenserar dem via sällskap som Stim, som samlar in pengarna och delar ut dem till förlag, låtskrivare och musikbolag, svarar Sally Whatley, pressröst på Spotify, i ett mejl.

Men på det svenska indiebolaget Service har man stor förståesle för att artister drara tillbaka sina kataloger på grund av usla ersättningar.

– Ersättningsnivåerna från Spotify får inte en enda bråkdel av min verksamhet att gå runt. Jag förlorar mycket lite på att ta bort min katalog från sådana här sajter. Spotify är en tjänst som parasiterar på kulturproduktion på ett osmakligt sätt. Jag vänder mig mot själva affärsmodellen där man fäster sig som en igel och suger ut 50 procent av pengarna som borde gå till artisterna, säger Ola Borgström, chef på Service.

Med artister som Jens Lekman, The Tough Alliance och The Embassy är Service med svenska mått mätt ett framgångsrikt indiebolag. Ola Borgström är inte emot streaming som teknik utan ogillar hur globalt riskkapital använder sig av den för att parasitera på upphovsmännens arbete, och dessutom passar på att ”kladda reklam på musiken”.

– Jag återgår till musiken i stället för att ha åsikter om Google eller Spotify eller andra musiksajter. Streaming är inte det sätt jag vill lyssna på eller distribuera musik. Alltmer intresserar jag mig för vinyl, då slipper man kladdiga mellanhänder.

Spotify har hela tiden sagt att ersättningarna till artisterna kommer att öka. Nu har Spotify vuxit till att ha hela 2,5 miljoner betalande kunder. På frågan när och hur mycket ersättningarna kommer att öka, svarar Sally Whatley bara att ”vi betalar redan rejäla summor till rättighetshavarna”.

Förutom avhoppen har flera tunga bolag gett sig in i kampen om den strömmade musiken – Google och mobiltillverkaren HTC för att nämna två. Spotify meddelar att de välkomnar konkurrensen av alla legala tjänster.

Spotify mer än dubbelt så stort på ett halvår

Enligt Spotifys egna beräkningar har musiksajten växt en och en halv gång det senaste halvåret. Inträdet på den amerikanska marknaden och samarbetet med Facebook har inneburit att tjänsten gått från en miljon till 2,5 miljoner betalande kunder.

Försäljningen har femfaldigats men fjolåret innebar ändå en förlust på 270 miljoner kronor.

En presskonferens i New York är utlyst till onsdag i nästa vecka där en ny inriktning ska presenteras. Det spekuleras i att Spotifys nästa drag är att starta en film- och videotjänst.