Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Musik

Jämställd festival snart också slutsåld

Det säljs fler biljetter än någonsin till den elektroniskt orienterade Norbergfestivalen. Efter tre års aktivt arbete är evenemanget nu också jämställt. ”Vi har inte kvoterat, bara letat efter kvalitet”, säger en av arrangörerna Sara Fors.

I ett pressmeddelande uppger Norbergfestivalen att de sedan 2012 haft som en av sina främsta målsättningar att presentera ett jämställt startfält. I år har man uppnått målet. 39 procent av akterna är manliga och totalt sett är 52 procent av de medverkande kvinnor.

– Det är är oerhört roligt att presentera ett jämställt festivalprogram och samtidigt veta att vårt största fokus har varit att boka akter som håller den nyskapande kvalitet som blivit en av festivalens kännetecken. Det slitna argumentet att det ”inte finns tillräckligt många bra kvinnliga akter” är helt enkelt inte sant, säger Johanna Brandt, ordförande i föreningen Norbergfestival.

Det publika gensvaret på programmet är mycket positivt. Det mesta tyder på att festivalen för första gången kommer att sälja slut på biljetter innan musikfesten har börjat. Norbergfestivalen arrangerades för första gången 1999 och har under de senaste åren sålt omkring tusen festivalbiljetter.

Sara Fors sitter i styrelsen i föreningen Norbergsfestival, och säger i telefon till DN att senaste årens jämställdhetsarbete har en koppling till den ökade biljettförsäljningen i år.

– Publiken har börjat märka att representationen på våra scener har förändrats och det väcker intresse. Vår ambition har varit att öka kvaliteten på festivalen, få den att kännas aktuell. 

Hon poängterar att festivalen inte har kvoterat, bara letat efter kvalitet.

– Det är uppenbart att det finns massor av nya, intressanta kvinnliga artister inom det elektroniska fältet, som bara inte har fått chansen att bli bokade innan. Istället bokar man män – som är mer kända för att de har blivit bokade innan. Det är en ”hönan eller ägget”-situation. 

Enligt siffror från organisationen Jämställd festival så finns det en påtaglig skevhet när det gäller fördelningen av manliga och kvinnliga artister på svenska festivaler. På landets största festivaler är 70 procent av akterna manliga.

Inom den elektroniska scenen är snedfördelningen, av allt att döma, ännu mer distinkt. Nätverket Female: pressure konstaterar att 82 procent av artisterna på världens största elektroniska festivaler är manliga.