Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Musik

Klassisk musik i klubbmiljö lockar unga

Första parkett har lyckats med det etablerade konserthus länge kämpat med: att locka en ung publik till klassisk musik. Framgångsreceptet är bra musik, goda drinkar och fötter i strumplästen.

I lokalen på Drottninggatan har 150 personer samlats. De hänger av sig kapporna, tar av sig skorna, och byter till ett par mjuka, vita tofflor i frotté. Därefter går de och tar en fördrink i baren. I dörren på väg in, möttes de av tre av den klassiska musikens toppnamn: slagverkaren Pepe Garcia, tvärflöjtisten Felicia Van den End och gitarristen Jacob Kellerman rev deras biljetter och hälsade dem välkomna.

Det är den tredje upplagan av Första parkett, ett evenemang som säger sig ta kammarmusiken tillbaka till kammaren. Där man spelar klassisk musik i miljöer som helt enkelt känns mer hippa än konsertmusiksalarna, och målet har varit att locka personer som inte kan något om klassisk musik. Konceptet har visat sig vara en succé, biljetterna till kvällens konsert sålde slut på 15 minuter.

– Nu vet vi hur det känns att vara Beyonce, säger en av Första parketts grundare David Huang när han visar mig runt i lokalen en dag innan det är dags för musikerna att kliva på scenen.

Foto: Emil Wesolowski David Huang, Daniel Migdal, Puran Chen och Darko Bogdanovi. Foto: Emil Wesolowski 

Vi sätter oss i köket efter rundturen, jag och de fem arrangörerna som fått Första parkett att gå från idé till verklighet: David Huang, Puran Chen, Daniel Migdal, Beatrice Rönnlund och Darko Bogdanovic. De fem var inte vänner sedan tidigare men har tack vare projektet blivit en tajt grupp som fyller i varandras meningar. Alla har de en sak gemensamt: de brinner för klassisk musik. David Huang och Daniel Migdal är yrkesverksamma musiker och det var även de som tillsammans med cellisten Johannes Rostamo inledde Första Parketts konsertserie.

– Vi har fått så otroliga reaktioner från publiken för Första parkett. För mig har det finaste berömmet kommit från folk som inte trott att de tyckte om klassisk musik men som har ändrat sig efter konserterna, säger David Huang.

– Vi gör som man gjorde förr, återuppfinner hjulet, med en modern twist. Vi tar kammarmusik tillbaka till kammaren och spelar musik i vardagsrumsmiljöer. Man kommer, dricker något gott med vänner, träffar nya människor och lyssnar på bra musik, säger Puran Chen.

Musikerna som spelar på Första parkett är några av Europas bästa unga klassiska musiker, men ett annat krav är att musikerna ska kunna våga prata inför publiken.

– Det är verkligen ett big no no på många konserthus. Musikerna ska liksom inte kännas mänskliga. De ska bara vara ett medium för att förmedla musiken, men inte uttrycka i ord vad man känner vilket gör det väldigt opersonligt för en ovan publik, säger Beatrice Rönnlund.

Många konsert- och operahus runt om i världen anstränger sig hårt för att nå ut till en ny och ung publik, men är ofta begränsade av vilka typer av förändringar de kan göra.

– Problemet finns inte i själva musiken. Det behöver finnas komplement till det traditionella sättet att uppleva klassisk musik på, säger Darko Bogdanovic.

Kan unga människor lära sig att tycka om klassisk musik?

– Det tror jag verkligen! Den här musiken skrevs ofta för flera hundra år sen, men det är samhället som förändras. Människor är precis likadana. Det handlar fortfarande om kärlek, hat, sorg, svartsjuka, säger David Huang.

Varför lyckas ni locka unga människor att komma och lyssna på klassisk musik?

– Jag tror helt ärligt att vi bara har skapat det vi själva vill gå på. Det coolaste eventet vi kan tänka på och som vi har saknat. Det är på det här sättet vi vill umgås med våra vänner, säger Beatrice Rönnlund.

– Jag tror att det är precis därför det funkar, för att vi förstår målgruppen, säger Puran Chen.

Arrangörerna förklarar att det arbete konserthusen gör är en viktig del av kulturlivet, men att det behöver finnas ett alternativ och en möjlighet att se klassisk musik i ett annat sammanhang. Det är den möjligheten de har skapat med Första parkett.

– Vi kände att det fanns ett behov för något annat, för att människor som inte alls lyssnat på klassisk musik ska kunna hitta en plats att där de kan göra det, där tröskeln inte är så hög som den kan upplevas på konserthus, säger Daniel Migdal.

Foto: Emil WesolowskiFoto: Emil Wesolowski

Vad är det som driver er att kämpa så hårt med detta?

– Man tröttnar på att gå runt att klaga på att den klassiska musikscenen borde vara annorlunda. När Puran hörde av sig till mig med idén, kände jag att chansen fanns att vara den förändring som jag själv ville se, säger David Huang.

Kvällens konsert är den tredje i en serie av fem konserter som ska arrangeras i vår. Pepe Garcia, Felicia Van den End och Jacob Kellerman är en okonventionell trio. Det är ovanligt att just instrumenten tvärflöjt, slagverk och gitarr spelar ihop. Deras program för kvällen är fyllt med modern konstmusik från 1900-talet och framåt.

Hur tror ni att publiken kommer reagera på kvällens konsert?

– De kommer älska det! säger Pepe Garcia.

– De kommer bli förvånade tror jag, säger Felicia Van den End.

– Jag hoppas att de blir förvånade, mitt mål är att publiken ska få sig en liten chock, säger Jacob Kellerman.

På kuddar utspridda på golvet sitter på lördagskvällen 150 personer, framför dem genomför trion sin konsert. Stycken av Steve Reich och Piazzolla varvas med peruansk folkmusik. Slagverkaren Pepe Garcia rör sig runt i lokalen och skapar ljud med en metallbägare som närmast påminner om ljudet från när man stryker med fingret på ett kristallglas, och alla musiker spelar med en otrolig inlevelse. Särskilt medryckande är det att på så nära håll kunna lägga märke till deras samspel, hur de utbyter blickar och skrattar till ibland.

– Ska du inte fråga oss varför vi säger åt alla att ta av sig skorna? säger Darko Bogdanovic när han glider ned på en kudde bredvid min efter att konserten tagit slut, dj:n tagit över och festen dragit i gång ordentligt.

Jo, visst! Varför gör ni det?

– Forskning visar att man blir snällare om man tar av sig skorna. Dessutom känner man sig mer hemma, säger Darko Bogdanovic.

Efter att halva publiken hunnit gå hem händer något som närmast kan beskrivas som musikalisk magi. Jacob Kellerman, Felicia Van den End och Pepe Garcia kliver åter upp på scen. Vi som är kvar får slå oss ner på kuddarna, nu en meter ifrån musikerna, när Jacob och Felicia avrundar kvällen på samma sätt som de började, med ett stycke av Piazzolla, och Pepe spelar ett otroligt intensivt sång- och cajon-solo.

Att få sitta där, en meter ifrån, och höra andetagen genom Felicia Van den Ends tvärflöjtspipa och frasandet från Pepe Garcias kavaj när han böjer sig framåt för att hamra intensivt på cajonen. Det var verkligen att få vara med, på Första Parkett.

­Fakta. Första parkett

Var: På Absolut Atelier.

Kvällens musiker: Felicia Van den End, Pepe Garcia och Jacob Kellerman.

Nästa gång: Den 2 april på Konstnärsklubben med sopranen Ruby Hughes och Jonas Norberg på luta/teorb.

28 maj arrangeras sista kvällen för i vår, återigen på Absolut Atelier. Musikerna är hemliga till biljettsläppet.

Arrangörer: David Huang, Daniel Migdal, Darko Bogdanovic, Beatrice Rönnlund och Puran Chen.