Koreanska poptåget har nått Sverige

Bild 1 av 2
300 svenska k-popfans bildar en flashmob på Sergels torg på lördagseftermiddagen där de dansar till den mest kända k-poplåten. Foto: Roger Turesson
Xinga Li, Felix Wo, Julyssa Diaz och Katarina Vlassova har startat Sveriges första k-popklubb. Foto: Magnus Hallgren
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

K-pop Non Stop tipsar om fem låtar för nybörjaren

H.O.T – ”Candy”

SNSD – ”Gee”

Big Bang – ”Haru haru”

DBSK – ”Mirotic”

J J Project – ”Bounce”

Wonder Girls

K-pop

Det första och största k-popskivbolaget SM Entertainment startades 1995. Sedan dess har även bolag som YG Entertainment och DSP Entertainment startat k-popartistagenturer.

2011 startade Billboard en egen lista för koreansk pop, Korea K-Pop Hot 100. Den första ettan var Sistars ”So cool”.

Bandet Wonder Girls var de första att ta sig in på den vanliga topp-100-listan i USA. De har också turnerat tillsammans med Jonas Brothers.

K-pop är stort i Japan och Kina, och de sydkoreanska artisterna släpper ofta skivor på japanska. Bandet EXO finns i två versioner – EXO-M för Kina och EXO-K för Sydkorea – där två uppsättningar sångare gör samma låtar och samma videor samtidigt på olika språk.

Klubben K-pop Non Stop är den första svenska nattklubben för sydkoreansk musik. Premiären är på fredag på Studion, Kulturhuset, Stockholm.

Den koreanska popmusiken har vuxit till en storindustri, och nu slår den stort även i västvärlden. Alla dansar ”Gangnam style”, och på fredag är det premiär för den första svenska k-popklubben.

Den koreanska popmusiken har vuxit till en storindustri, och nu slår den stort även i västvärlden. Alla dansar ”Gangnam style”, och på fredag är det premiär för den första svenska k-popklubben.

Det är lördag den 22 september, klockan är två, och på Sergels torg i Stockholm framför 300 personer den bredbenta cowboyinspirerade koreografin till PSY:s låt ”Gangnam style”. En världshit med välproducerat dansgolvsbeat och oemotståndligt klistrig refräng – på koreanska. Sedan låten släpptes i juli har videon setts över 262  miljoner gånger på Youtube, PSY har gästat David Letterman och lärt Britney Spears koreografin i ”Ellen DeGeneres show”, toppat listor i Finland och Danmark och legat elva i USA. Evenemanget på Sergels torg är en av hundratals liknande flashmobbar världen över: Paraguay, Berlin, Polen, Bergen i Norge och Times Square i New York. Den sydkoreanska popmusiken, k-pop, är plötsligt överallt.

Fyra av dem som dansar på torget är Felix Wo, Katarina Vlassova, Xinga Li, och Julyssa Diaz. På fredag startar de Sveriges första nattklubb för k-pop i Stockholm, och ett par dagar innan flashmobben träffas vi på en koreansk restaurang där de har planeringsmöte.

Annons:

– Jag har velat ha en k-popfest i ett par år, men då var tiden inte inne, säger Julyssa Diaz.

Hon har lyssnat på k-pop i sex år. I början var hon ganska ensam om sitt intresse, men nu uppskattar hon att det finns runt tretusen svenska fans. Intresset för klubbkvällen har varit enormt. Folk kommer att flyga till Stockholm från andra länder, till och med från Sydkorea, bara för att gå dit. Klubben har varit planerad ända sedan i våras, men tajmningen har råkat bli osannolikt bra.

– I början när vi kontaktade folk om klubben fattade de inte riktigt. Så kom ”Gangnam style”, och alla bara ”Jahaaa!” Vi har verkligen haft tur, säger Xinga Li.

Historien om k-pop börjar för ungefär tjugo år sedan. Sydkoreas musikscen hade dittills mest handlat om folksångare, men plötsligt dök det upp band som influerats av amerikansk popkultur, rap och techno. 1995 bildades skivbolaget SM Entertainment, en lokal musikindustri började ta form, och en alldeles säregen popestetik växte fram. Den humoristiske rapparen PSY och hans monsterhit ”Gangnam style” är egentligen inte representativa för genren, som oftare är sockersöt, färgglad, befriad från sex och nakenhet – och oerhört genomtänkt.

– När vänner frågar vad det är jag gillar med k-pop säger jag att det är pop som låter som om den är hög på kokain. Det är pop med mer av allt, inte bara musiken utan koncepten, kläderna, danserna – allt görs till ett paket som är väldigt flashigt och planerat in i minsta detalj, säger Julyssa Diaz.

SME och de övriga skivbolagen som snabbt följde nöjde sig inte med att ge ut skivor – de blev talangagenturer och startade skolor för att skapa popstjärnor. Skivbolagen dammsuger landet på jakt efter barn med potential, och om de antas till skolorna får de en hård träning i sång, dans och mikrofonteknik vid sidan av den vanliga skolgången. De bästa får så småningom göra sin debut. Oftast sätts grupper ihop med upp mot ett dussin bandmedlemmar, alla med sina egna fans och sina egna stunder i rampljuset. Skivbolagen är popfabriker som matar ut unga, vackra, medietränade och otroligt professionella popstjärnor på löpande band. Och allt med dem är påkostat – videor, styling och konserter. Pelle Lidell är A & R-chef på Universal, och första gången han såg en k-popkonsert i Seuols arena tappade han andan.

– Det är den största liveproduktion jag någonsin sett, det var som Coldplay plus U2. Jag har aldrig sett en publik gå så fullständigt i taket. Allt är hi-tech, glossigt, det är datoranimerat och otroligt koreograferat. Det är som att kliva in i ”Blade runner”, som att kliva in i framtiden! Det är overkligt. Jag har aldrig sett något liknande, och då har jag sett en jävla massa spelningar under min karriär, säger Pelle Lidell.

Konserten han såg var med de största av skivbolaget SME:s artister. Pelle Lidell var nämligen tidig att hoppa på k-poptåget, och för sex år sedan inledde han och Universal ett samarbete med SME. Sedan dess har skandinaviska låtskrivare haft flera k-popmonsterhits, bland annat Girls Generations ”Hoot” och DBSK:s ”Mirotic” som båda sålt i ett par miljoner exemplar. Pelle Lidell fick tidigt in en fot på en mångmiljon­marknad – men när han inledde samarbetet med SME var det inte alla som förstod vad han sysslade med.

– När jag berättade att en av mina låtskrivare haft en jättehit, sålt två miljoner och haft 45 miljoner visningar på Youtube sade folk bara: ”mm, eller hur”. Och jag var väl inte särskilt mån om att berätta mer. Varför bjuda in konkurrens, säger Pelle Lidell och skrattar.

Men allt har förändrats snabbt. Det senaste året har Pelle Lidell blivit intervjuad om k-pop av tidningar som brittiska The Guardian och amerikanska Wall Street Journal. K-popen har vunnit mark i Europa och USA, inte minst med ”Gangnam style”, och skepsis har bytts mot försiktig respekt i branschen.

– K-pop har fortfarande lite jönsstämpel bland musiksnobbar som inte har koll eller som är fördomsfulla mot asiater. Men jag brukar jämföra med hur vi såg på Hyundai på åttiotalet eller hur vi tänkte att ”made in Korea” betydde dålig kvalitet. I dag skulle jag köpa Samsung om jag letade efter en platt-tv. Lite samma grej kommer hända med popmusiken, även om det kommer att ta lång tid, säger Pelle Lidell.

Nybyggarandan i Sydkorea smittar också av sig på musiken och k-popestetiken, och är en av sakerna som är så lockande med genren.

– Det finns en positiv underton i allting som genomsyrar hela det Sydkoreanska samhället. En stor framtidstro som avspeglar sig i musikvideorna, säger Pelle Lidell.

På den koreanska restaurangen där klubbplanerandet pågår finns det också framtidstro. Efter premiären hoppas gänget kunna fortsätta regelbundet, det ska kännas som att gå ut och festa i Seuol, säger Felix Wo, Julyssa Diaz, Katarina Vlassova och Xinga Li. Medan vi pratar kommer restaurangägaren fram och presenterar en sydkoreansk man som visar sig arbeta på handelskammaren; han får en klubbflyer. Han får sitta vid vip-bordet, skrattar klubbarrangörerna, där hela Sydkoreas ambassadpersonal redan är inbokade. De sydkoreanska myndigheterna har de senaste åren insett potentialen i k-pop som handelsvara och ekonomi, och satsar nu stort på den inhemska musikbranschen.

Men det internationella genombrottet för k-pop är inte enbart positivt. Efter de senaste årens k-popexplosion börjar marknaden bli övermättad, säger Julyssa Diaz. Fler och fler skivbolag startas i Sydkorea, fler och fler band manglas ut. Hittills i år har över femtio k-popgrupper debuterat.

– De flesta nya band kommer att försvinna snabbt. Jag tror att vågen kommer att mattas av lite nu, för att förhoppningsvis ta fart igen, säger Julyssa Diaz.

Artikeln har tillfogats en rättelse.

0 . Per sida:

Andra har läst

Mer från förstasidan

 Sex personer förgiftade. Kan ge upphov till ett livshotande tillstånd.

kungsan
Foto:Magnus Hallgren

 Stor protest i Kungsträdgården. SVP demonstrerade i Stockholm.

 Liverapportering. DN rapporterade direkt under demonstrationen. 64  0 tweets  64 rekommendationer  0 rekommendationer

SVP-144
Foto:Nicklas Thegerström

 Slog till mot kulturhus. Flera insatser i Stockholm på lördagsförmiddagen. 120  18 tweets  102 rekommendationer  0 rekommendationer

Fiskpinne-SVD
Foto:TT, DN

 Tusentals protesterar. Se bilder från demonstrationerna i Stockholm. 16  3 tweets  13 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 Nnarksmuggling i Indonesien. ”Han kommer inte att överklaga domen.”

Annons:
Beatles-144
Foto:TT

 Blågul succé. Endast Beatleslegendarerna Paul McCartney och John Lennon har fler USA-ettor. 26  2 tweets  24 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: