Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Musik

Grattis Max Martin – och grattis Polarpriset

Max Martin.
Max Martin. Foto: TT

Den svenske låtskrivaren och producenten Max Martin är årets mottagare av Polarpriset.

Det största bekymret för ett pris som Polarpriset är att inte fastna i historien. Det råder ju inte direkt någon brist på förtjänta kandidater, och de flesta av dem borde ha fått priset för länge sen. David Bowie är ett sådant uppenbart namn som många länge har saknat bland pristagarna, nu är han borta. Men att bara belöna åldrade ikoner är också ett säkert sätt att ta bort all spänning och vitalitet ur priset.

Max Martin är en helt annan sorts pristagare, och faktiskt mer i linje med de tankar som Stikkan Anderson hade när han initierade priset i 90-talets början. Hans grundläggande önskan var att få in den bredaste popmusiken i de finaste salongerna, och att Elton John var en av de allra första pristagarna – flera år före Bob Dylan – var en tydlig vink om den saken.

De flesta av Polarprisets populärmusikpristagare har ändå hört till en sorts finkultur, förvisso kommersiellt framgångsrika men framför allt respekterade bland kritiker och smaknobless. Och mer så ju äldre priset har blivit.

Max Martin är däremot en yrkesman som i tjugo års tid har tävlat på topplistepoppens mest kommersiella arenor och samlat ihop en katalog av topplisteplaceringar som inte står någon efter, i någon tid eller genre. Och han har gjort det utan att någonsin själv kliva fram som artist, eller ens ta mer än någon sällsynt gnutta av stjärnljuset åt sin egen person.

Noga räknat är det bara två av tidigare tjugofyra populärpristagare som också har varit mer av låtskrivare och producenter än artister i eget namn, nämligen Quincy Jones och Burt Bacharach. Vilket också mer liknar Stikkan Andersons egen karriär.

Max Martin är därtill den blott andra svenska pristagaren hittills, efter körnestorn Eric Ericsons klassiska pris 1997, trots allt som på senare år har sagts om Sveriges nya roll som popmusikalisk stormakt. Och ingen personifierar just den dimensionen som Max Martin, mannen som lärdes upp av Cheirongrundaren Denniz Pop och sen byggde vidare efter samma idéer om fabriksmässig hitproduktion med mängder av samarbetande medskapare och ett ständigt utökat nätverk av världens mest framgångsrika klienter.

De första genombrotten kom med artister som Backstreet Boys och Britney Spears på 90-talet, men till skillnad från dem är Max Martin lika framgångsrik i dag som någonsin. Bland de senaste årens klienter märks Taylor Swift, Adele, The Weeknd och Katy Perry och för tillfället är han nominerad till sex amerikanska Grammyer.

Ingen Polarpristagare har hittills varit yngre än Max Martin, knappt någon har heller lika tydligt ännu varit mitt inne i en på alla sätt pågående karriär. Eller varit mer kommersiellt framgångsrik.

Ändå framstår han lite som en outsider i just detta sammanhang, eftersom det inte är sådana som han som brukar få den här sortens pris. Både han och Polarpriset är att gratulera.