Schlager-EM 2006

Schlagerdrömmar kan snabbt dö

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Om en vecka avgörs schlagerfinalen i Aten. Många delar drömmen att uppnå den stjärnstatus som den då okända Carola grundlade med "Främling" 1983. Men schlagerdrömmen är inte för alla.

Om en vecka avgörs schlagerfinalen i Aten. Många delar drömmen att uppnå den stjärnstatus som den då okända Carola grundlade med "Främling" 1983. Men schlagerdrömmen är inte för alla.

- Hittills har melodifestivalen fört med sig att jag skulle kunna jobba i Sverige resten av året. När jag tog chansen att vara med i festivalen var det en utmaning. Nästa gång jag levererar en låt kommer jag att stå på tå ännu mer för att visa vad jag går för, säger Andreas Johnson.

I våras kom han trea i Melodifestivalen med låten "Sing for me". Till sommaren gör han debut i återupplivade Rocktåget tillsammans med Tomas Ledin och Jill Johnson. Han är inte ensam bland årets finalister att ha mycket på gång. Skådespelaren Björn Kjellman ger sig ut på sin första turné som sångare tillsammans med Christer Sjögrens turnépaket "Heartbreak tour". Övriga är aktuella med både skivor och turnéer.

Annons:

Melodifestivalen har med andra ord blivit ett viktigt skyltfönster för artister att marknadsföra sig genom. Många av de senaste årens finalister har fått chansen att både släppa ett album och åka ut på turné efter tävlingarna. För många av dem väntar en intensiv period av skivsigneringsturnéer, spelningar och uppdrag av skiftande slag under det närmaste året. Men när året är slut och nya schlagerstjärnor väntar i kulisserna avtar ofta intresset, i synnerhet för dem som är lite nyare i branschen.

Sandra Dahlberg gick direkt från "Fame Factory" till Melodifestivalen 2004 med låten "Här stannar jag kvar". Låten ledde henne till finalen i Globen där hon slutade på en åttondeplats. Sedan spelade hon in en skiva och turnerade intensivt hela 2004 och delar av 2005. Efter ett tag började uppmärksamheten att mattas av.

- Det var inte alls samma effekt 2005 som det var 2004. Man är utbytbar som schlagerartist, det ska man vara medveten om. Man får ta vara på alla kontakter och utföra alla jobb bäst, så att de minns en, säger hon.

I år ställde Sandra Dahlberg upp i Melodifestivalen för andra gången, då med låten "Jag tar det jag vill ha", men blev utslagen. Hoppet om att få göra en skiva till ligger nu på is, men Sandra Dahlberg fortsätter att jobba på.

- Man får ju bredda sin horisont när man hamnar utanför finalen. I stället för att hänga med på festivaler och turnéer får man knyppla ihop sin egen vardag. Jag tar alla jobb jag får. Ena dagen är man karaokevärdinna och andra dagen konferencier, säger hon.

De senaste åren har Melodifestivalen genomgått en genremässig förändring. Den renodlade schlagern med tonartshöjningar och klatschiga refränger har fått konkurrens av pop, reggae och hiphop. Många välkomnar utvecklingen eftersom den anses ha breddat en tidigare stofilstämplad tävling. Men de udda bidragen med till exempel Kwanzaa, Papa Dee och Pay Tv går sällan vidare. Bert Karlsson tror att förnyelsen har en gräns.

- De som förlorar mest på Melodifestivalen är hiphoppen. Deras publik gillar inte tävlingen och Melodifestivalpubliken gillar inte hiphop. Så bred kan festivalen inte bli, säger han.

För Carola Häggkvist blev segern i Melodifestivalen 1983 biljetten till en lång och framgångsrik karriär. För Lena Philipsson blev vinsten 2004 en rejäl comeback. Men inte ens en festivalseger är en säker väg till varaktig succé. Ett exempel är Friends, som vann 2001, som splittrades året därpå och övergick i duon Nina & Kim som inte har hörts av på ett tag.

Trion Afro-Dite dundrade in på schlagerscenen 2002 och sopade mattan med samtliga med sin hit "Never let it go". Trion gick till final, släppte ett kritikerrosat album och gav sig ut på en stor sommarturné. Uppmärksamheten var total, den fortsatta succén given. Men endast ett år efter vinsten splittrades gruppen. De uteblivna framgångarna efter deras andra medverkan i Melodifestivalen 2003 såg ut att vara anledningen. Men Blossom Tainton Lindquist håller inte med.

- Vi tog en paus eftersom det blev så intensivt efter festivalen. Det var väl ett halvår som vi inte gjorde något tillsammans. Efter det har vi hela tiden gjort företagsgig, i vintras gjorde vi showen "Stjärnklart".

Under de senaste åren har gruppmedlemmarna i huvudsak ägnat sig åt andra saker. Gladys del Pilar med egna musikprojekt och Kayo bland annat som programledare i Melodifestivalen 2005. Blossom Tainton Lindqvist har i stället ägnat sig åt tv - som programledare i "Toppform" och som julvärd i SVT. Nu har dock gruppen återförenats och åker i sommar ut på barnkalasturnén "Svirr och snurr" med "Lets dance"-deltagaren Viktor Åkerblom Nilsson.

Har Afro-Dite blivit ett sätt för er att sälja in er själva individuellt? Har det haft den effekten?
- Ja, det tycker jag nog. Allt man gör som är lyckat har man med sig i sin ryggsäck sedan. Man har sina verk med sig som en cv. Men vi hade ju haft Afro-Dite i tre år innan vi var med i festivalen. Vi trodde möjligen att det skulle leda till fler företagsgig. Afro-Dite skapades absolut inte för festivalens skull, säger Blossom Tainton Lindquist.

Några lyckas etablera sig som stjärnor på schlagerhimlen oavsett placering i de faktiska tävlingarna. Sanna Nielsen har medverkat i festivalen flera gånger utan att vinna en enda gång. Nanne Grönvall vann visserligen tävlingen med duon One More Time 1996 men har aldrig vunnit som soloartist. Ändå tycks festivalen ha fungerat som en drivande kraft för deras fortsatta karriärer. Nanne Grönvall kan inte svara på vad receptet för framgång är, men hon tycker att nya artister borde blir förvarnade innan de ger sig in i schlagerleken.

- Melodifestivalen kan vara tuff på många sätt och en del skulle nog behöva förbereda sig mentalt lite mer. För vissa blir det heaven or hell. Vissa får en brakhit, men går man inte vidare kanske man inte får göra varke sig platta eller spelningar, säger hon.

- Faran är när man är med ett år och sedan igen något år senare. Då har man enorma förväntningar på sig som är svåra att leva upp till. Man måste känna att man kan stå för låten hur det än går. För man kan vinna eller försvinna. Man är aldrig större än sin senaste hit.

Bert Karlssons skivbolag Mariann Grammofon äger tillsammans med Lionheart Records bolaget M & L Records som släpper många av schlagerartisternas skivor. Enligt honom brukar schlagerartisternas skivor sälja okej, men inte överdrivet bra.

Bör de som medverkar i melodifestivalen vara förberedda på att karriären kan bli kort?

- De bör vara beredda på att jobba hårt och inte tro att det räcker att bara vara med i Melodifestivalen. Vissa tror att bara de får uppmärksamhet så är det klart, säger Bert Karlsson.

- En som lyckats slå igenom med bara en enda låt i bagaget är Charlotte Perrelli (som vann med "Tusen och en natt" 1999, reds anm). Hon har lyckats förvalta detta enormt bra. Hon har tagit mycket spelningar och därigenom byggt upp sitt varumärke. I början tog hon alla spelningar hon kunde få, till och med på pizzerior, fortsätter han.

Länge var Melodifestivalen ett sätt för en oetablerad artist att göra sig ett namn. På senare år har dock festivalen börjat likna en firmafest för allt från gamla folkkära schlagerrävar till popstjärnor i behov av en nytändning i karriären. För artister som Nanne Grönvall och Jill Johnson har de senaste årens festivaler i regel bara blivit ett sätt befästa sina redan starka ställningar. Som en följd tycks det ha blivit betydligt svårare för "någon från gatan" att klara hela kedjan från uttagning till vinst eller möjlighet att göra intryck.

Ett undantag är Caroline Wen-nergren som trots att hon kom från ingenstans lyckades ta sig till final i Globen 2005. I april samma år släppte hon sitt debutalbum "Bossa supernova" och är nu en av stjärnorna i Christer Sjögrens musikal "Show me Vegas". I sommar åker hon ut på turné med "Diggiloo"-gänget.

Andreas Johnson föll precis på mållinjen i årets Melodifestival. Nu är han mer i ropet än någonsin. Men han är inte rädd för en eventuellt kommande stiltje i karriären.

- När folk får mycket uppmärksamhet märker många att det är beroendeframkallande och grips av panik när strålkastarljuset slocknar. Men jag har hållit på så länge och jobbar kreativt vid sidan av festivalen.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

ebola500
Foto:AP

 Epidemin i en ny fas. Hoppfull tweet av professor Hans Rosling. 33  13 tweets  20 rekommendationer  0 rekommendationer

carmen144
Foto:AP

 Vräkt efter 50 år. Den spanska änkans fall väcker vrede. Nu får hon hjälp av sitt lokala ligalag. 21  4 tweets  17 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 USA och Ryssland möts. Bara timmar kvar av förhandlingarna om Irans kärnteknikprogram. 5  4 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

lavrov-kerry244
Foto:AP

 Vulkanen Pico do Fogo har vaknat. Svenska researrangörer avvaktar utvecklingen. 3  2 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

picofogo144
Foto:Brita Svedlund
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: