Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Musik

Skivbolagen kräver tuffare lagar

Skivförsäljningen vände nedåt förra året. Minus 4 procent, enligt ny statistik.

Nu efterlyser skivbolagen hårdare lagstiftning mot fildelningen: Nätbolagen som Telia, Tele 2 och Bahnhof, måste ta större ansvar.

Den ökade skivförsäljningen under 2009 ser ut att bli ett enstaka år av plussiffror. Skivbolagens försäljning har fallit varje år sedan början av 2000-talet, med undantag av 2009.

Och den nya statistiken för 2010 visar att albumförsäljningen backade med drygt 22 procent förra året och försäljningen av singlar föll med 27 procent, jämfört med 2009.

Mer glädjande för bolagen är att videoförsäljningen steg med 1 procent och digital streaming, bland annat intäkterna från musiktjänster som Spotify, steg med hela 162 procent. Men den olovliga fildelningen är återigen boven bakom nedgången i totalsiffrorna tror skivbolagens branschorganisation Ifpi.

Ökningen av skivköpen 2009 berodde på att fildelningen föll efter den nya Ipredlagen och den fällande tingsrättsdomen mot Pirate Bay, enligt branschens analys. Men Ifpi bedömer att Ipredlagen inte längre har någon större effekt eftersom den nu i praktiken är vilande i väntan på besked från EU-domstolen i Luxemburg.

– Fildelningen av musik har nu planat ut efter att ha gått ner många kvartal i rad. Den har slutat sjunka och det finns tendenser till att den ökar igen, säger Ludvig Werner, vd Ifpi.

Den utvecklingen oroar Werner som nu tycker att det är dags att nätoperatörerna engagera sig mer i vad deras kunder gör på nätet. Och nu behövs skarpare lagstiftning i Sverige.

– När operatören Bahnhofs vd öppet säger att han tänker motarbeta datalagringsdirektivet tycker jag är det dags för en tydligare lagstiftning som tvingar operatörerna att vara med att ta ansvar för vad som händer på nätet, säger Werner.

 

Samtidigt har musiklyssningstjänsten Spotify en växande betydelse för skivbolagen. Dels därför att Spotify minskat intresset för otillåten nedladdning av musik, dels därför att skivbolagen numera får rejäla intäkter direkt från den digitala streamingen.

Nu står digital försäljning, inklusive Spotify, för drygt 170 miljoner kronor, nästan en tredjedel av skivbolagens totala försäljning på 825 miljoner kronor. Albumen är fortfarande den överlägset viktigaste försäljningskanalen med en omsättning på 539 miljoner kronor.