Sopranen från ingenstans

Efter föreställningen invaderades sopranen Erika Sunnegårdhs loge på Metropolitan av vänner och världspressen. New York-tidningarna har skrivit spaltmeter om hennes fantastiska historia.

Stephen Chernin Efter föreställningen invaderades sopranen Erika Sunnegårdhs loge på Metropolitan av vänner och världspressen. New York-tidningarna har skrivit spaltmeter om hennes fantastiska historia.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Debuterade för 1,5 år sedan

Erika Sunnegårdh är 40 år och debuterade som dramatisk sopran i ”Turandot” på Malmöoperan för 1,5 år sedan.

Hon bor sedan 20 år i New York, har dubbelt medborgarskap och bland annat studerat Manhattan school of Music.

Metropolitan Opera kontrakterade henne ett halvår innan debuten, inledningsvis som stand som ”Leonora” i Beethovens opera ”Fidelio” den 13 april.

"NEW YORK" Svenska stjärnskottet Erika Sunnegårdh har tagit New York med storm. Hon tvingades debutera på Metropolitan tolv dagar tidigare än tänkt, och blir nu överöst med lovord.

Svenska stjärnskottet Erika Sunnegårdh har tagit New York med storm. Hon tvingades debutera på Metropolitan tolv dagar tidigare än tänkt, och blir nu överöst med lovord.

Det är söndag morgon i New York och sopranen Erika Sunne­gårdh hämtar andan. Dagen innan har hon gjort sensationell debut på Metropolitanoperan. Uppståndelsen är sådan att hon fått gå upp tidigt för att bli intervjuad i ­tv-­bolaget NBC:s morgonshow "Today". En ny operastjärna har fötts.

- Jag känner mig lite mörbultad, som "wow, är detta verkligen sant", förklarar hon.

Annons:

New York Times operakritiker ­Anthony Tommasini beskriver hennes Metropolitandebut i Beethovens "Fidelio" just som "en dröm som blivit sann". Hennes framträda ande - med en röst med "jordnära färger och värme" - må ha varit lite trevande i början men blev allt starkare i andra akten då hon slappnade av mer och tog större chanser. Även om Tommasini lite försiktigt vill avvakta med att utropa en konstnärlig triumf var det ingen tvekan om att Erika Sunnegårdh hade publiken helt på sin sida. När det hela var över möttes hon av ovationer.

- Det var sanslöst med alla applåder. De sköljde över mig som en vägg av kärlek, säger hon.

Pressen inför debuten kunde knappast ha varit starkare. Hon fick med 24 timmars varsel hoppa in för Karita Mattila i titelrollen i "Fidelio". Hennes första framträdande på en av världens främsta operascener kunde höras av 10 miljoner radiolyssnare världen över. Samma dag var hon porträtterad på New York Times förstasida, där hennes debut beskrevs som en Askungesaga - den 19-åriga flickan som lämnar Sverige för New York i hopp om att bli dansare, går på musikskola men tvingas försörja sig som servitris och reseledare och bara sjunger på begravningar i en kyrka i The Bronx innan hon nu vid 40 års ålder plötsligt når det stora genombrottet.

- Jag förstår att det kan framställas så. Men samtidigt har jag ju inte uppnått detta över en natt. Det har varit mycket slit innan alla bitar fallit på plats, konstaterar hon.

Erika Sunnegårdh ser nu också fördelar med att det tog lite tid ­innan hon hamnade på Metropolitan:

- Jag har inte slitit ut rösten, som faktiskt är en färskvara, utan har kunnat behålla en fräschör. Dessutom har jag fått en livserfarenhet som kan ge sången mer djup.

Nu är hon glad över att det gått så bra, att alla är nöjda. För ledningen för Metropolitan tog en risk, säger hon. Operans chef John Volpe skriver också i sina kommande memoarer att Metropolitan aldrig gett en okänd sångerska en sådan chans sedan Rosa Ponselle 1918 debuterade mot Caruso i "Ödets makt.

Erika Sunnegårdh, som gjorde sin operadebut i Malmö hösten 2004, är redan knuten till Metropolitan åtminstone fram till nästa sommar. Det är oklart om det nu blir fler inhopp för Karita Mattila, men hon ska i vilket fall enligt tidigare program göra "Fidelio" 13 april. I höst är hon första damen i Mozarts "Trollflöjten" och våren 2007 blir det Puccinis "Turandot".

Det är nästan ofrånkomligt att en svensk sopran på Metropolitan blir jämförd med Birgit Nilsson. Det noteras givetvis också att Erika Sunnegårdhs debutföreställning av en tillfällighet var tillägnad den ­legendariska operastjärnan, som avled tidigare i julas.

Erika Sunnegårdh kommer från en sångarfamilj och hennes pappa hade Birgit Nilsson som elev - säger att jämförelsen är begriplig.

- Jag kommer ju också från Sverige och sjunger samma repertoar och har en liknande "laserröst" med stor bärighet. Men hon hade en betydligt större röst än jag.

Efter alla ovationer efter debuten kan Erika Sunnegårdh dessutom säga att hon helst vill bli bedömd för sina egna insatser. Hon kommer att ha operavärldens ögon på sig.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

forsakringskassan-skylt-144
Foto:TT

 Dement och rullstolsburen. Kvinnan tvingas åka till Försäkringskassan två gånger om året. 7  3 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 Asylboende på Tjörn. Nyanlända flyktingarna får inte lov att laga sin egen mat även om de vill. 4  3 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

Spika.Dorr.144
Foto: TT
Annons:
TantoBad144
Foto: Nicklas Thegerström

 Om DN:s läsare får bestämma. Här är det vinnande namnförslaget i Namn och Nytts omröstning.

 Här kan du bada – se kartan. Stockholms stad lovar fyra miljoner till nya badplatser i stan. 173  12 tweets  161 rekommendationer  0 rekommendationer

TantoBada244
Foto: Niklas Thegerström Sjön vid Tanto.

 Magdalena Ribbing om vett vid badet: Kiss, solkräm, paxa och skräp. 221  7 tweets  214 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: