Eurovision song contest 2012

Storfavoriten blundar inte för problemen

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Slog igenom i ”Idol” 2004

Loreen heter egentligen Lorine Zineb Noka Talhaoui, och är född 1983 i Stockholm och uppvuxen i Västerås. Hennes familj har marockanskt berbiskt påbrå. Hon slog igenom i ”Idol” 2004 där hon kom fyra. Förra året tävlade hon i Melodifestivalen för första gången med ”My heart is refusing me”, som åkte ut i Andra chansen.

I kväll representerar hon Sverige i den andra semifinalen i Eurovision song contest med ”Euphoria”, skriven av Thomas G:son och Peter Boström.

Loreen är stor favorit till att ta hem segern i lördagens final. Spelbolagen sätter henne som etta framför Italien och Ryssland.

Semifinal 2

Kvällens semifinal sänds kl 21 i SVT 1, direkt från Crystal Hall i Azerbajdzjan. De tävlande länderna är: 1. Serbien. 2. Make­donien. 3. Nederländerna. 4. Malta. 5. Vitryssland. 6. Portugal. 7. Ukraina. 8. Bulgarien. 9. Slovenien. 10. Kroatien. 11. Sverige. 12. Georgien. 13. Turkiet. 14. Estland. 15. Slovakien. 16. Norge. 17. Bosnien. och Hercegovina samt 18. Litauen. Av de arton bidragen går tio vidare till final.

Sverige är med och telefonröstar i kväll, men man kan inte rösta på sitt eget land. Röstningen börjar efter att det sista bidraget är framfört, och pågår i 15 minuter. För att rösta ringer man 099-212XX, där XX står för bidragets startummer. Man kan också sms:a till 72211, och skriva bidragets startnummer i meddelandet. Samtal och sms kostar 3:60 kr.

Om Sverige går vidare tävlar Loreen med ”Euphoria” i den stora finalen på lördag. I finalen tävlar 26 bidrag, däribland de direkt­kvalificerade länderna: Storbritannien, Frankrike, Italien, Spanien, Tyskland och Azerbajdzjan.

Flyktingarna lever i misär inte långt­ från festivalen. Mer om läget i Azerbajdzjan i Nyhetsdelen.

– Men min bakgrund gör att jag inte är rädd för att se situationen här, inte är rädd att se fattigdomen i vitögat, säger Loreen.

Foto: Jessica Gow – Men min bakgrund gör att jag inte är rädd för att se situationen här, inte är rädd att se fattigdomen i vitögat, säger Loreen.

"Baku" I kväll tävlar Loreen om en finalplats i Eurovision song contest. För Loreen är tävlingen en lek, men insprängd i en verklighet som det är viktigt att se.

I kväll tävlar Loreen om en finalplats i Eurovision song contest. För Loreen är tävlingen en lek, men insprängd i en verklighet som det är viktigt att se.

– Jag försöker vara en rock star, men det går inte så bra ...

Loreen tar av sig solglasögonen och ber sin skivbolagsrepresentant beställa honungste. Det är hett och kvavt i Baku. Vi sitter utanför ett av stadens femstjärniga hotell där den svenska delegationen bor under Eurovision song contest, och vi pratar om Azerbajdzjan. Om hur det är här, om hur både hon och jag nästan bara får se det man vill att vi ska se. De mäktiga upplysta husen på paradgatorna och arenan, omgiven av hundratals säkerhetsvakter. Men går man bara ett par kvarter bort från huvudstråken krackelerar fasaden lite grand. Loreen har gjort det, så mycket hon har hunnit och kunnat mellan repetitioner, fester, uppträdanden, bjudningar på ambassader. Strax efter att vi ses ska hon besöka en människorättsorganisation, och tidigare i veckan var hon hos organisationen Kvinna till kvinna.

Annons:

Loreens föräldrar är båda berber från Marocko, och hon har en stor släkt kvar där. Både fattiga och rika. Och hennes bakgrund gör att hon inte kan ignorera samhällsfrågorna här, säger hon.

– Jag förstår människor som inte kan relatera till det, som inte har erfarenhet och inte förstår. Det är som att tala olika språk, och jag har själv upplevt det i andra situationer. Men det här är en problematik jag själv har slagits mot. Min mamma är en riktig krigare, vi kommer från ett hem där kvinnor inte har samma rättigheter och jag har sett hennes kamp. Hon är tokfeminist, min mamma. I vissa delar av min släkt nere i Marocko råder en enorm obalans mellan kvinnor och män. En av mina kusiner, som jag hade en relation till, blev bortgift i 13-årsåldern.

Hur hanterar du det? Där sitter du i Sverige där vi har det ashärligt, och så blir din kusin bortgift?

– Vet du, jag tycker inte att vi har det så ashärligt i Sverige alltid. Vi isolerar oss, vi lär ha hög statistik när det gäller depression och självmord, vi har alla våra problem. Men min bakgrund gör att jag inte är rädd att se fattigdomen i vitögat. Min familj har hjälpt släktingar som bor på bara någon kvadratmeter att bygga hus av lera, mig skrämmer det inte. Och jag kan inte gå omkring och blunda och dricka pina colada vid en pool när jag vet att jag har en möjlighet att prata om det och belysa det.

Hur känns kontrasten mellan att repa en schlager och att besöka en människorättsorganisation?

– Om det är något jag fått med mig från min berbiska kultur är det hur vi förhåller oss till musik. För mig är musik inte bara enkelt, den kan förmedla något, förena människor eller splittra dem. För mig är musik en jättestark kraft. Och säga vad man vill om det här, men 125 miljoner människor kommer att titta på tävlingen. Varför inte säga något smart?

En servitör kommer med Loreens honungste. Skivbolagsrepresentanten kommer med en burk tabletter mot halsbränna, Loreen älskar kaffe men tål det inte, säger hon. Det är en knapp vecka tills hon ska lämna Azerbajdzjan och resa hem och fortsätta arbetet med sitt album, en skiva hon berättar utgår helt från henne själv och som kommer att vara mindre elektronisk än det hon släppt tidigare. Jag frågar vad hon vill. Hur hon vill fortsätta, vad som händer efter tävlingen.

– Jag vill försöka förändra så mycket jag kan.

Förändra vad? Hur?

– Det finns väldigt mycket makt i nöjesbranschen, och många låter sig formas av den, särskilt yngre. För mig handlar det inte bara om att vara kreatör, utan också om att ta ansvar. Det behövs en motpol till alla konstiga ideal som att det är jätte­bra att väga fem gram och se ut som om man har anorexi. Jag älskar att skapa, men jag fattar också att man har makt.

När Loreen åker till den nybyggda Crystal Hall-arenan i kväll kommer hon att ha poliseskort. Alla de tävlande artisterna följs ständigt av poliser, och säkerheten är rigorös. Baku känns som den tryggaste platsen i världen för oss tillresta, och det är en välordnad och putsad stadsbild som visas upp för oss. Men scenen där hon sjunger i kväll fanns inte för ett år sedan. Då bodde det människor på den lilla land­udden som sticker ut i Kaspiska havet – människor som vräkts utan att ha någonstans att ta vägen.

– Regimen fanns här innan Eurovision kom, och den kommer att finnas kvar efteråt. Men man kan utnyttja situationen. Jag tror att saker sker av en anledning. Eurovision är väldigt gaybaserat, och vi är i ett anti-gayland. Jag är mörk, och är också en minoritet som kanske inte riktigt är accepterad. Men nu är vi här, och står för ett kalas som Azerbajdzjan tycker är väldigt viktigt. Det är perfekt.

Läs mer:

Hanna Fahl: Pop och politik hör ihop och Loreen är intresserad på riktigt

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

kajsa144
Foto:Eva Tedesjö

 ”Nu kör vi!” Jagades av skvallerpressen och svor på att aldrig mer synas i tv. Därför satsar hon igen.

Annons:
Skogsbrand-500
Foto:Nicklas Thegerström

 Efter branden. Utbrunna hus, livsfarliga träd, utmattad räddningspersonal.

Annons:

 Påverkar M:s valstrategi. Har större förtroende än Löfven när det gäller att hantera kriser, visar DN/Ipsos.

Fredrik-Reinfeldt-144
Foto:AFP

”Vissa arter gynnas av av de förändringar av livsmiljön som associeras med urbanisering.”  Läs mer. 8  3 tweets  5 rekommendationer  0 rekommendationer

korsspindel
Foto:Wikimedia
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: