Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Kultur & Nöje

Musikaliskt antiklimax med välförtjänt finalskräll

Frans och Molly Sandén gick direkt till final.
Frans och Molly Sandén gick direkt till final.

Inget annat underhållningsprogram skapar förhandssnackisar med samma spännvidd som Melodifestivalen. 

Å ena sidan hätska reaktioner mot rykten om den musikaliskt integrerande mellanakten med sång på arabiska, hebreiska och samisk jojk. Å andra sidan diskussioner om huruvida den unga debutanten Frans skulle uppträda med eller utan mössa. Grabben som 2006 blev känd för Zlatan-låten ”Who’s da man” körde utan och skrällde sig välförtjänt vidare direkt till finalen med sin charmigt vaggande upptempoballad. 

Sista deltävlingen i Gävle borde ha varit en tonartshöjning, men blev musikaliskt sett ett riktigt antiklimax. Finalfavoriten Molly Sandén är ljusår från Loreen, men med ett produktionsmässigt påkostat bidrag och en kosmiskt inspirerad scenshow kunde hon ändå knipa kvällens andra finalplats i ett ovanligt svagt startfält. Panetoz dansade sig vidare till Andra chansen och får i Halmstad sällskap av dagisfavoriterna Dolly Style.  

SVT har fortsatta problem att hitta humortonen mellan inslagen. Men radarparet Gina Dirawi och Sarah Dawn Finer träffade ändå rätt i den kärleksfulla driften med balladen, en genre som i likhet med schlagern tycks sjunga på sista versen i årets Melodifestival.