Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Nätet dödar allt fler kändisar

Eddie Murphy lever. Trots envisa rykten om motsatsen.
Eddie Murphy lever. Trots envisa rykten om motsatsen. Foto: Matt Sayles / AP
I går omkom komikern Eddie Murphy i en snowboardolycka. Tidigare i veckan har världen förlorat även Robert Duvall och Rihanna. I alla fall om man ska tro några av de senaste dagarnas mest spridda rykten på internet. ”Med Twitter och Facebook kan rykten spridas snabbare än någonsin”, säger Erik J Olsson som forskar i sociala nätverk.

Det var på en glaciär i schweiziska Zermatt som Eddie Murphy omkom – en nyhet som satte fart via Twitter, Facebook och andra nätsajter sent på onsdag kväll. Ganska snart kom uppgifter från andra källor, som undersökt sanningshalten i historien. Slutsats: Murphy var inte offer för någon dödsolycka, utan bara ett snabbt spritt rykte.

Exakt vem som valde att avliva "Snuten i Hollywood" är omöjligt att säga. Nyheten publicerades till synes av nyhetsbyrån Global Associated News. Men bakom det förtroendeingivande namnet ligger sajten Media Fetcher som specialiserat sig på bisarra och påhittade nyheter.

Bland annat finns en funktion där vem som helst kan fylla i namn på valfri kändis och så genereras en hemsida från ”Global Associated News”, med nyheten att kändisen i fråga förolyckats, skadats eller försvunnit.

När nyheten sprids genom sociala medier uppstår en snöbollseffekt där den påhittade nyheten växer sig allt större. När DN.se testar att göra en Google-sökning räcker det med att skriva de två bokstäverna ”ed” i Googles sökfält för att sökmotorn ska föreslå ”Eddie Murphy dead” som andra alternativ. Murphy har förresten "dödats" av internetanvändare flera gånger innan onsdagen, även om spridningen då blivit mindre.

– Med Twitter och Facebook kan rykten spridas snabbare än någonsin, säger Lundaforskaren Erik J Olsson till DN.se.

Olsson forskar bland annat på hur kunskap sprids i sociala nätverk och hur vi skiljer rena rykten från genuin information.

– När en nyhet sedan dyker upp högt på Google så kan det uppstå en självgenererande process: ju högre upp en nyhet står desto fler länkar till den. Och därmed klättrar den ännu högre bland träffarna.

Olsson förklarar principen bakom hur sökmotorn fungerar. Att den är skapad för att man ska kunna dra nytta av massans visdom, ”wisdom of crowds” som det engelska begreppet lyder. Tanken är att människor runt världen bidrar till den gemensamma visdomen baserat på vilka nätsidor som länkas.

– Men vi ser ju med kändisarnas ”dödsfall” att massans visdom är begränsad ibland, konstaterar Olsson.

Även om tekniken är ny så är den mänskliga viljan att sprida rykten – för skojs skull eller på allvar – betydligt äldre än Twitter eller Google.

Den amerikanske författaren Mark Twain (1835-1910) lär ha sagt när han en gång förklarades död i amerikansk press: ”Ryktet om min död är betydligt överdrivet”.