Kultur & Nöje

Normbrytare på catwalken hetast i modevärlden

Brasilianska Lea T, satte transsexuella modeller på kartan när hon blev modehuset Givenchys ansikte 2010. Modedesignern Minna Palmqvist bryter mot rådande kroppsideal och väljer ibland äldre modeller. I höstkampanjen för klädkonceptet & Other Stories frontar flera transsexuella ­modeller. Modellen Andreja Pejic gick sin första visning efter en könskorrigerande operation på Londons modevecka i våras, ­vilket gav märket Giles extra publicitet.
Brasilianska Lea T, satte transsexuella modeller på kartan när hon blev modehuset Givenchys ansikte 2010. Modedesignern Minna Palmqvist bryter mot rådande kroppsideal och väljer ibland äldre modeller. I höstkampanjen för klädkonceptet & Other Stories frontar flera transsexuella ­modeller. Modellen Andreja Pejic gick sin första visning efter en könskorrigerande operation på Londons modevecka i våras, ­vilket gav märket Giles extra publicitet. Foto: Redken/Splash News/Petter Cohen/ Capsule Collection & Other Stories, Amox Mac/AOP

I morgon startar Stockholms modevecka och nya plagg ska synas i sömmarna. Men lika intressanta är personerna som bär dem. Sofia Edgren ser hur ett ökat fokus på personlighet breddat det stereotypa modellvalet och öppnat upp för nya kroppsideal.

Två smala kroppar, ett par putande munnar och ett sensuellt sug i blicken … Låter väl som vilken modeannons som helst? Ja, och det är det också – höstkampanjen för H&M-ägda klädkonceptet & Other Stories. Men i det här fallet finns det faktiskt något som sticker ut. Den aktuella annonsen frontar nämligen två transsexuella modeller. Ett grepp som inte är nytt för modebranschen, men som nu slår på bred front.

Att brasilianska Lea T, superskönheten som satte transsexuella modeller på kartan när hon blev modehuset Givenchys ansikte 2010, syns i hårmärket Redkens senaste kampanj kan ses en milstolpe för modeller med könsöverskridande identitet. Till skillnad från modebranschen pekas skönhets- och hårvårdsindustrin nämligen ofta ut som ett konservativt och stagnerande kluster. Redkens val av Lea T står med andra ord för något mer än bara yta.

Att liknande företag väljer icke­stereotypa modeller säger något om dagens modeklimat. I en tid då individualism och personlighet rankas högt handlar en modevisning självklart om plaggen, men minst lika mycket om personen som bär dem.

– Jag stalkar folk i sociala medier för att hitta mina modeller. Mer än en specifik look söker jag individer med personlighet, säger Minna Palmqvist som i helgen visade sin performance ”No body” på Amaze, en alternativ och experimentell modescen jämte Stockholms modevecka som startar i morgon.

Minna Palmqvists val av modeller är talande för trenden som genomsyrar modevärlden just nu. I stället för att stirra sig blind på en storlek, ett kön eller ålder väljer hon liksom många andra modeskapare modeller som avviker från rådande normer. Det kan liknas vid en personlighetskult där modellen genom sin särprägel skapar en buzz kring märket.

De skriverier som cirkulerade efter brittiska märket Giles visning på Londons modevecka i våras handlade inte primärt om plaggen, utan om att Andreja Pejic, transsexuell modell som tidigare både gått dam- och herrvisningar för Jean Paul Gaultier, gick sin första visning efter en könskorrigerande operation.

På ett liknande sätt har också Vanity Fair sin omslagsmodell att tacka för sin sommarsuccé: julinumret där Caitlyn Jenner (olympisk mästare som förr gick under namnet Bruce) visar upp sin transformerade kropp blev en storsäljare.

Fallet Jenner tangerar även en annan intressant aspekt – den om ålder. Allt fler modeaktörer lägger åldersfixeringen åt sidan.

Förutom brittiska Elles hyllning till 65-åringa Jenners träffsäkra klädsel, har modevärlden det senaste året strösslat lovord över stilikoner av äldre snitt. Medan 90-talets så kallade ”Big five” – supermodellklanen bestående av Naomi Campbell, Cindy Crawford, Linda Evangelista, Claudia Schiffer och Christy Turlington – synts i åtskilda kampanjer trots att samtliga närmar sig 50, syntes 80-åriga författaren Joan Didion nyligen i franska mode­husets Célines kampanj. Men mest nämnvärt är kanske att en av årets mest uppmärksammade modepersonligheter närmar sig 100. Den amerikanska inredningsdesignern och modeikonen Iris Apfel gör för tillfället sitt livs karriär. Förutom att spela huvudrollen i filmen om sitt liv, dokumentären ”Iris” (2014), syns 93-åringen i allehanda modesammanhang – senast i amerikanska märket Kate Spades vårkampanj.

– Vid den här visningen föll det sig så att åldern på mina modeller låg mellan 17 och 30, men de hade lika gärna kunnat vara betydligt äldre. Tidigare säsonger har vissa modeller varit över 60, säger Minna Palmqvist.

Den performance hon visade i helgen hade också måttats ut på egentillverkade provbyster i helt andra mått än gängse. Medan en byst försetts med märken efter underkläder, är en av dem säckig och hopsjunken – så som människokroppen ofta blir med åren.

Att kroppstyper som avviker från den stereotypa modellens dyker upp nu kan också ses som ett tecken på miljömedvetenhet. Eftersom hållbarhetstrenden rimmar rätt illa med konsumtionslust tvingas modebranschen att fästa vikt vid andra värden än kommersiella. En fokusförskjutning från plagg till person blir ett marknadsföringsknep för att haussa modehuset med andra medel än de rent materiella.

Men öppenheten inför olika typer av personer är även resultatet av dagens klimat i sociala medier. En retuscherad modeannons må vara spännande – mer spännande är det dock att se den osminkade sanningen på modellens instagramkonto.

Men modevärldens välkomnande av nya ideal rymmer så klart sin paradox: Caitlyn Jenner har trots allt jobbat stenhårt för sin kropp och Cindy Crawfords 50-åriga figur representerar inte direkt genomsnittets. Och med tanke på en skönhetsindustri som utvecklas snabbare än du hinner säga botox, kan man krasst citera en modeskribent i senaste numret av Harpers Bazaar: ”2015 är kroppsidealet mer svåruppnåeligt än någonsin”.

Stockholms modevecka inleds i morgon måndag följt av de större modeveckorna i New York, London, Milano och Paris. På de aktuella visningarna presenteras vårmodet för 2016.

Foto i text: Nelson Antoine/AP, Polaris, Eva Tedesjö

Läs mer. Modeveckor

• Två stora modeevenemang tar plats i Stockholm i augusti. På måndag är det dags för Fashion week Stockholm. DN reder ut moderöran och tipsar om guldkorn i veckan.

Mer om Fashion week Stockholm