Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Kultur & Nöje

”Notorious” på Göteborgsoperan: Gastkramande och grandiost

Nina Stemme (Alicia) och John Lundgren (Devlin) i Hans Gefors och Kerstin Perskis opera ”Notorious”, efter Alfred Hitchcocks film med samma namn.
Nina Stemme (Alicia) och John Lundgren (Devlin) i Hans Gefors och Kerstin Perskis opera ”Notorious”, efter Alfred Hitchcocks film med samma namn. Foto: Mats Bäcker

Kompositör Hans Gefors har utifrån Hitchcocks förlaga skapat en opera som skälver och skimrar. Och vilken ensemble sedan! DN:s Martin Nyström är överväldigad.

Opera: ”Notorious”
Baserad på Alfred Hitchcocks film med samma namn
Av: Hans Gefors (musik) och Kerstin Perski (libretto)
Dirigent: Patrik Ringborg. Regi: Keith Warner. Scenografi och kostym: David Fielding. Ljus: John Bishop. Medverkande: Nina Stemme, John Lundgren, Michael Weinius, Katarina Karnéus, Jón Ketilsson med flera. Scen: Göteborgsoperan

Den internationella uppståndelsen inför världspremiären av ”Notorious” på Göteborgsoperan har inte bara handlat om Nina Stemme och Ingrid Bergman. Frågan har också väckts om det operamässiga i Alfred Hitchcocks filmer. Bland kandidaterna har nämnts ”Rebecca”, ”Rampfeber” och ”Psycho” – medan ”Notorious” har hamnat rätt långt ner på listan. Med sin spionthrilleratmosfär har den på ytan kanske inte så mycket opera över sig. Vilket inte heller kan sägas om dess filmmusik som är så kliché­artad att Alicia (Ingrid Bergmans roll) blir så trött på den i en scen att hon föreslår att den skall bytas ut mot något mer brasilianskt – handlingen utspelar ju sig i Rio de Janeiro.

När Hans Gefors nu har förvandlat ”Notorious” till opera har han fantiserat fram sitt eget sound, vänt ut och in på sig som kompositör och frambringat en operamusik som skimrar och skälver i alla nyanser. Och som bjuder på såväl salsa som samba samt helt magnifika körer. En musik som stannar upp, går loss och briserar utifrån en puls som följer Hitchcocks rytmiska klippning och bildflöde, men som intensifierar uttrycket till operanivå. Inte sällan till det rent gastkramande. Något som kvällens dirigent Patrik Ringborg bidrog med genom sin suveräna musikaliska ledning.

En opera

Tillsammans med sin ypperliga librettist Kerstin Perski har Gefors också sett igenom betydelsen av själva intrigen. Och funnit det opera­mässiga i ”Notorious” på samma sätt som Verdi och Wagner skulle ha gjort: att dess story går att destillera till fyra röster (Nina Stemmes sopran, Michael Weinius tenor, Katarina Karnéus mezzo och John Lundgrens baryton) som befinner sig i en erotisk men också dödligt farlig rivalitet med varandra. En sångarkvartett av världsklass som torde vara något av det mest glansfulla och samtidigt dramatiskt övertygande som hörts och setts på en svensk operascen. Och där Nina Stemme, utifrån ett ordlöst ylande inre rop som hörs redan i den första scenen, vecklar ut Alicias karaktär i all sin vibrerande skörhet och okuvliga självständighet. En mångbottnad rollgestaltning som på ett spännande sätt går långt utöver de ramar som ges i filmen och som måste sägas tillhöra Stemmes mest remarkabla.

Precis som hos Verdi och Wagner är individerna i ”Notorious” underkastade ett maktspel som de själva saknar kontroll över. Produktionsteamet, med Keith Warner i spetsen, har därför gjort scenen till en filmstudio där verkligheten kan förvandlas och förvirra med surrealistiska effekter. Och där den osynliga handen bakom allting visar sig vara Hitchcock själv. Föreställningens ende synliga regissör. Och vars uppgift är att, steg för steg, ladda frågan kring vem och vad man kan tro på. Något som operans karak­tärer svarar på genom att gå utanför sig själva – i hat, desperation och förtvivlan eller i den mest primära längtan efter beröring och kärlek.

Opera2

Michael Weinius Alex Sebastian gör det när han uttalar sin älskade Alicias namn så att det blommar ut som aldrig annars. Katarina Karnéus Madame Sebastian gör det när hon i sina kryllande kolora­turer förvandlar kärleken till sin son till ett dödligt gift. Och John Lundgrens Devlin gör det tillsammans med Nina Stemmes Alicia i den flera minuter långa kyssen – till Gefors sensuellt omslingrande musik. Ett glödande förälskat men också mumlande tonläge som i slutscenen flammar upp då han äntligen säger: ”Jag älskar dig!”. Och hon svarar med ett upprepat, alltmera brinnande: ”Säg det igen!”. En fullkomligt överväldigande final som, bara den, kan göra ”Notorious” till en världssuccé.

Foto i text: Mats Bäcker

Läs mer.   Om operan ”Notorious”