Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Nya förlaget Bonnier Bookery ska utveckla litteratur för digitala läsare

Susanna Romanus, förläggare, och Åsa Selling, förlagschef.
Susanna Romanus, förläggare, och Åsa Selling, förlagschef. Foto: Caroline Andersson

Bonnier startar ett nytt digitalt förlag – Bonnier Bookery – som uteslutande ska ge ut ljud- och e-böcker. Målet är 20 till 25 titlar per år inom både skön- och facklitteratur.

Det nya förlaget Bonnier Bookery kommer att ledas av Åsa Selling, tidigare förlagschef på Wahlström & Widstrand. Susanna Romanus, som närmast kommer från Norstedts, blir förläggare på Bonnier Bookery.

– Vi ser att det som växer just nu i bokbranschen, och även filmbranschen, är serier. Allt fler söker sig till digitalt ljud och vi tror även att e-böckerna, som inte riktigt tagit fart än, kommer att växa i Sverige. Att vara med och utveckla berättelserna för just dessa format känns därför superintressant, säger Susanna Romanus förläggare på Bonnier Bookery.

Tanken är att skräddarsy berättelser för den digitala läsaren och lyssnaren.

Är det några särskilda genrer som passar dessa två format?

– Vi kommer att ge ut många längre berättelser, i form av serier, och kortare faktatexter. I ljudboksgenren specifikt har vi sett att spänning och episka berättelser går hem. För e-böcker gäller ungefär detsamma som för boktopplistorna generellt. Vi håller nu på att undersöka dessa saker och kommer förmodligen att experimentera en hel del.

Har ni något drömmanus?

– Drömscenariot är att någon stor och etablerad svensk författare väljer att utveckla sin litteratur direkt för ljud- eller e-boksformatet, säger förlagschefen Åsa Selling.