Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Nyheter

Liv Strömquist: En besökare svimmade på grund av äckelkänslor

Foto: Beatrice Lundborg

Motivering: Liv Strömquists vassa satirer kring framför allt manssamhällets dolda eller alltför tydliga strukturer har blivit stilbildande och hennes noggrant argumenterande undersökningar av politiker och idoler, vanor och ovanor, är dräpande intelligenta. Hennes nya bok, ”Kunskapens frukt”, skriver det kvinnliga könets kulturhistoria på ett oefterhärmligt sätt.

Första gången Liv Strömquist nämns i Dagens Nyheter är 2007. Då nämns hon inte som tecknare i första hand, utan manusförfattare till den feministiska serieboken ”Drift”. Hon har vid det laget redan debuterat med albumet ”100 procent fett”, 2006. Ett knappt år senare presenteras hon i en stort uppslagen intervju med rubriken ”Kompromisslös”. Redan här talar hon om den kvinnliga sexualiteten som ett intressant ämne – svårhanterligt för både feminister och deras motståndare.

Sedan den intervjun har Liv Strömquist blivit en av de allra mest uppmärksammade svenska serieskaparna och vänstersatirikerna. Den senaste boken heter ”Kunskapens frukt” och handlar uteslutande om det kvinnliga könet.

Liv Strömquist – den svenska samhällssatirens mest omhuldade multikonstnärliga affischnamn. Eller har du något bättre förslag till bildtext?

– Äh, jag vet inte. Jag brukar bara säga att jag är serietecknare. Och när någon frågar vilka serier jag gör brukar jag säga att det är jag som ritar Nemi.

En estetisk fråga: När du sätter dig för att göra en längre, argumenterande dykning i någon problematisk företeelse – som till exempel nördar eller moderater – har du en plan eller låter du det bara rinna på?

– Jag jobbar rätt länge med manuset och ändrar och flyttar och pillar, men efter att manuset är klart ritar jag teckningarna väldigt fort.

Hur föreställer du dig din typiska läsare?

– Jag brukar inte föreställa mig läsare eller målgrupp alls, jag tänker inte på det helt enkelt. Det känns som om jag tappar fokus om jag tänker för mycket på mottagaren. Men jag får mejl från allt från 13-åriga tjejer till 87-åriga män.

Stryk det som ej önskas: Folklig. Pedagogisk. Elitistisk.

– Jag vill stryka elitistisk, för det tycker jag inte att jag är. Jag tycker tvärtom att jag försöker förklara akademiska, svåra teorier eller resonemang på ett mer lättillgängligt sätt.

Tänker du någonsin att ”Nej, det här blev för elakt”.

– Ja, det händer ganska ofta. Men samtidigt är det svårt, eftersom jag själv tycker att elak humor är ­roligast. Om jag låter mitt samvete lägga sig i för mycket blir det inte lika roligt.

Din senaste bok, ”Kunskapens frukt” är en socialpsykologisk biologilektion om det kvinnliga könet. Motivera.

– Ja, man kan väl säga att det är en slags undersökning av den kulturella konstruktionen av den som brukar kallas ”det kvinnliga könsorganet”. Det handlar inte så mycket om biologi, eller om vad könet är ”egentligen”, utan mer om hur kulturen har konstruerat detta organ, till exempel genom språket. Dessutom är det kul, ha ha, även om det inte låter så!

Din kollega Nina Hemmingsson har en gång fått en tecknad snippa censurerad, på en utställningsaffisch. Har du råkat ut för något liknande?

– När jag har visat det grafiska bladet ”Isprinsessa” som ­föreställer en konståkerska som har en mensfläck, har den fått väldigt mycket klagomål från besökare, och en besökare hade tydligen svimmat på grund av äckelkänslor.

Fakta: Live Strömquist

Född: 1978, bosatt i Malmö.

Bakgrund: Publicerade sig under 00-talet bland annat i fanzinet ”Rikedomen” , tidskriften Galago och i DN:s På stan. Debuterade 2005 i bokform med ”100 procent fett” och har därefter givit ut ”Drift” (2006, tillsammans med Jan Bielecki), ”Einsteins fru (2008), ”Prins Charles känsla” (2010) och ”Ja till Liv!” (2011). Teater­pjäsen ”Liv Strömquist tänker på dig” blev en succé på Dramaten förra året. Har varit programledare i radions P3 och medverkar i poddarna Lilla drevet och En varg söker sin pod. Arbetar för närvarande med manus till en tv-serie.

Nominerad för: Seriealbumet ”Kunskapens frukt” om det kvinnliga könsorganets historia.