Nyheter

Ny anklagelse mot prinsens formgivning

Silversmeden Kenth Derehall instruerar prins Carl Philip i Mema/GAB:s verkstad i Norrköping. 2011 designade prinsen en silverkorpus bestående av två ljusstakar och en vas för företaget.
Silversmeden Kenth Derehall instruerar prins Carl Philip i Mema/GAB:s verkstad i Norrköping. 2011 designade prinsen en silverkorpus bestående av två ljusstakar och en vas för företaget. Foto: Anette Nantell

Ett av Carl Philips mest uppmärksammade designprojekt har inte formgetts av prinsen själv. Det påstår i dag tidskriften Form som kallar Carl Philip ”den motvillige designprinsen”.

Just nu säljer Svenskt Tenn en eldskärm som enligt produktinformationen är ”formgiven av Prins Carl Philip 2010”. Gnistgallret i gjutjärn kostar 14 500 kronor och föreställer slottet Tre Kronor, som slukades av lågorna 1697. Placerad framför en brasa ger eldskärmen skäl för sitt namn, ”Slottet brinner”.

Prinsens inspiration kom enligt Svenskt Tenn från ”dekorativa kopparstick” och föremålet beskrevs i ett pressmeddelande som ”en slags teaterkuliss med historiska referenser”. Tunga röster i formvärlden lovprisade prinsen för ”de historiska referenserna”, ett ”genuint” och ”gediget hantverk” och ett framgångsrikt tillämpande av ”linjärperspektivet”.

Själv sa prinsen i en intervju i TV 4 att han hade inspirerats av ”gamla målningar” och ”mässingsplåtar med inristningar av slottet Tre Kronor”. På frågan om eldskärmen var prinsens egen idé svarade han: ”Det kom som en tanke på posten kan man säga.”

En avsiktligt mångtydig liknelse? I en krönika i nya numret av tidskriften Form, färsk från tryckeriet i dag, skriver redaktören Bo Madestrand (som även är konstkritiker i DN) att Carl Philip inte alls är inblandad i formgivningen av eldskärmen. Prinsen har bara signerat verket. Flera personer vittnar om att föremålet egentligen har ritats av en hemlig formgivare, knuten till Svenskt Tenn, och Bo Madestrand säger sig ha tillgång till dokument som styrker påståendet. Uppgiftslämnarna har dock bett att få vara anonyma för att inte riskera framtida uppdrag.

Liksom prinsens porslinskollektion ”Svenska rödlistan” och en serie silverbestick har eldskärmen tidigare anklagats för att vara ett plagiat. Men om uppgifterna stämmer är det alltså inte Carl Philip som har plagierat.

När DN kontaktar hovet hänvisar presschefen Bertil Ternert till kungafamiljens advokat Axel Calissendorff. Han uppges redan vara inkopplad på fallet och ha haft kontakt med involverade.

– När det gäller eldskyddet står prins Carl Philip bakom idén och har på olika sätt aktivt deltagit i projektet. Den slutliga ritningen har utförts av en annan person. Prinsen önskade när ritningen togs fram att formgivaren också skulle stå bakom eldskyddet som formgivare.

Denne önskade emellertid uttryckligen att vara anonym; ett önskemål som prins Carl Philip respekterade. Förfarandet med flera medverkande i designprojekt, men att bara en av dem står som formgivare utåt är inte ovanligt utan är tvärtom något som förekommer på designföretag både nu och genom historien, svarar hovauditör Axel Calissendorff i ett mejl.

Tidskriften Forms uppgiftslämnare vittnar även om ”prinsens bristande engagemang i de projekt som bär hans namn”. DN har varit i kontakt med några av källorna.

– Rollen som designprins skapar en del förväntningar och ansvar. Men tyvärr saknar Carl Philip driv och är inte speciellt påläst, säger en av uppgiftslämnarna.

Hjärnan bakom Carl Philips offentliga roll som ”designprins” uppges vara reklamaren Michael Stor-åkers, nuvarande vd för Bukowskis och styrelsemedlem i prinsens två företag CPhB Design AB och Bernadotte & Kylberg AB.

Michael Storåkers är också känd som varumärkesstrategen som var med och lanserade Nya Moderaterna. Varför intresserar han sig för Carl Philips varumärke som designprins? I somras rapporterade Dagens Industri att CPhB Design AB gick med 2 245 kronor i vinst för verksamhetsåret 2012. Tidskriften Form uppger att den sammanlagda omsättningen för prinsens bägge bolag är mindre än 150 000 kronor per år. Skälen kan med andra ord knappast vara ekonomiska.

– Jag tror att Michael Storåkers tycker att det är bra att vara nära kungahuset. Han har målmedvetet jobbat sig in i huset och då fungerar Carl Philip som ett av hans instrument. Det är lite sorgligt allting. Som med alla uppdrag gör Carl Philip det han blir tillsagd att göra, säger en av källorna till DN.

Även Bo Madestrand ser en förklaring i Storåkers relation till kungahuset: ”Snarare handlar det om att Storåkers gärna vill sola sig i den kungliga glansen.”

Själv menar Michael Storåkers att Carl Philip inte är den enda talang han har bistått:

– Jag har agerat bollplank och stöttat en rad unga entreprenörer och kreatörer sedan många år. Prinsen är en av flera som jag har haft förmånen att lära känna i deras arbete. Jag är och har varit mentor åt unga begåvade människor med väldigt olika bakgrund, skriver han i ett mejl till DN.

Carl Philip är även verksam som fotograf. Hans mentor Mattias Klum har en annan bild av prinsens drivkrafter:

– Jag har ingen egentlig detaljkunskap eller insyn rörande Prins Carl Philips designprojekt. Det jag däremot vet, eftersom jag vid det här laget känner prinsen väl, är att han är uppriktigt intresserad och passionerad för dem. Vi pratar ofta om de olika projekten när vi ses. Att han skulle sakna intresse eller fallenhet för design, förefaller absurt i mina öron, mejlar Mattias Klum under en paus i arbetet med att filma fiskar i Mocambique.

Även hovet avfärdar bilden av Carl Philip som ”den motvillige designprinsen”:

– Jag vänder mig bestämt mot påståendet att Prins Carl Philips designintresse skulle vara en konstruktion. Prins Carl Philip har en designutbildning från Forsbergs skola och Rhode Island School of design. Han har valt att nästan helt vid sidan om de officiella uppdragen nu fokusera på designen och satsningen Bernadotte & Kylberg AB där det kommer flera större lanseringar framöver. Prins Carl Philip är mycket intresserad av designfrågor och är djupt engagerad samt ägnar betydande tid och kraft i olika designprojekt, säger Axel Calissendorff.