Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Nyheter

Sång och dans ska lära barn att läsa

Emma Molin, Omid Khansari, Katharina Cohen och Björn Kjellman medverkar i UR:s serie ”Livet i bokstavslandet”.
Emma Molin, Omid Khansari, Katharina Cohen och Björn Kjellman medverkar i UR:s serie ”Livet i bokstavslandet”. Foto: Johan Bergmark/UR

I höst inleder Utbildningsradion sin största satsning genom tiderna på att lära barn läsa. Flaggskeppet bland flera programserier är ”Livet i Bokstavslandet”, en ny tids variant på ”Fem myror är fler än fyra elefanter”.

I en studio i Kista i Stockholm dansar Bellman, riddaren, stenåldersmannen och faraonen runt två enorma bokstäver. Under kostymer och smink döljer sig skådespelarna Björn Kjellman, Katharina Cohen, Omid Khansari och Emma Molin. Tillsammans spelar de alla roller i UR:s nya barnprogram "Livet i Bokstavslandet", som är ett av sex nya program som från och med i höst sänds i Barnkanalen och i radio.

Just det här programmet riktar sig till barn som är på väg att lära sig läsa. Serien består av 16 kvartslånga program, och i varje avsnitt presenteras en eller två bokstäver. Den här dagen är det bokstäverna H och T som är i fokus. Dagens ord har därför blivit historia, eftersom båda bokstäverna finns i det ordet.

– Det är ytterst en demokratifråga, säger Caroline Ginner som är projektledare för UR:s läs- och skrivsatsning. För att kunna delta i samhället behöver du kunna läsa och förstå vad du läser. Barn har väldigt olika förutsättningar att lära och vi måste nå alla. Det är därför vi gör en bred satsning, där varje enskilt program har ett tydligt pedagogiskt mål.

I Bokstavslandet finns Ordförrådet, där man kan låna ord eller lämna in ord man inte vill ha längre. Här finns också Sjukhuset för trasiga ord, där orden hamnat i oordning och därför måste opereras av ordläkarna.

– Vår primära uppgift är att göra det roligt, säger Björn Kjellman varpå han rusar upp från stolen i sminklogen för att ta upp ett paket kakor och ljuda texten på paketet.

– Det finns en frihet i det fantasifulla. Man kastas ut i det överdrivna som annars skulle klassas som överspelande. Det står oerhört kompetent folk bakom det här, säger Björn Kjellman.

Musiken till programmet har gjorts av delar av gruppen Damn! som spelar med Timbuktu. Skådespelarna har sedan sjungit in låtarna, och för varje avsnitt finns en ny låt som handlar om de olika bokstäverna. Till varje låt hör också en dans, som styrs upp av koreografen Anna Vnuk. Koreografin får de tjugo minuter innan, vilket förstås låter lite tajt men meningen är att det ska spreta lite grann.

– Senast rappade vi om mat, jag hade bokstaven A och fick bland annat sjunga om ambrosiakaka, säger Omid Khansari.

Jämförelsen med det kultförklarade barnprogrammet "Fem myror är fler än fyra elefanter" har förstås redan gjorts. Och visst påminner "Livet i Bokstavslandet" om sjuttiotalsklassikern, men de är samtidigt noga med att poängtera att det också är mycket som skiljer programmen åt.

– "Fem myror är fler än fyra elefanter"-upplägget finns här. Det är förstås bara en hommage, och alla program behöver uppdateras, framför allt genusmässigt, säger Björn Kjellman.

– Det gäller att tänka sig för, men utan att för den sakens skull göra det löjligt, säger Katharina Cohen.

I programmet finns sju utarbetade kunskapsnycklar att förhålla sig till. Barnen ska bland annat lära sig att känna igen och skapa rim, lära sig känna igen bokstavsljud i början på ett ord samt inuti ett ord och bli säkra på hur bokstäverna ser ut och låter.

Erika Bergqvist Lindvall arbetar som pedagogisk redaktör i UR:s nya satsning. Hon menar att läsförståelsen lätt blir till en fråga om klass eftersom det leder till en skillnad i utbildningsnivå. Därför är det extra viktigt att få med sig barn som inte har svenska som modersmål, barn med dyslexi eller andra läs- och skrivsvårigheter. Men tanken är inte att programmet ska vara fullt av pekpinnar.

– Genom att uppmuntra barn till att laborera med språkljud, bokstäver och ord vill vi locka fram språket i stället för att proppa in det. Vi vill väcka viljan till berättande, svenskan är ett knöligt språk men det här kan vara en bra start, säger Erika Bergqvist Lindvall.

Som komplement till programmen kommer även ett specialutformat underlag för lärare att tas fram, som alltså är tänkt att användas i klassrummet. Dessutom är tanken att vidareutveckla webben. Dels kan programmet förstås ses fler gånger via UR Play men planerna finns på att ta fram en app också.

– Det vi vill göra är att ge fler verktyg till lärarnas verktygslåda, säger projektutvecklaren Anna Wetterblad som bland annat tagit fram den förstudie som utgör den pedagogiska grunden för UR:s läs- och skrivsatsning.

Film är som gjord för att stärka elevens förståelse. Forskning visar att berättelsen, rörliga bilder och ljud kan hjälpa till att väcka motivationen och därmed öka möjligheten för inlärning. Och då är det ännu bättre om det dessutom är roligt eller rent av lite läskigt.

– Sinnena är öppna för lärande när känslorna är med. I dag fångas barn inte av böcker på samma sätt som förut, vilket kan bero på att det finns så mycket annat roligt som tar deras tid. Även vuxnas läsning för barnen har gått ner, säger Anna Wetterblad.

Lässatsning. Sex olika programserier i tv och radio.

1 "Livet i Bokstavslandet" riktar sig till årskurs F–1 och sänds i Barnkanalen med start den 7 november.

 

2 "Meka med ABC" riktar sig till förskolan. Programmet sänds i radio och handlar om den lilla figuren Timpani som leker med rim, ramsor och ord. Syftet är att främja lek med språket. Premiär den 18 november i P 4.

 

3 "Lässugen" riktar sig till förskolebarn och deras föräldrar och sänds i Barnkanalen. Syftet är att locka föräldrar till att läsa högt för sina barn. Premiär våren 2014.

 

4 "Det magiska biblioteket" sänds i radio och riktar sig till årskurs 2–3. Programmet syftar till att väcka läslusten hos barn genom att tipsa dem om böcker. Premiär våren 2014 i P 4.

 

5 "Read-a-long" riktar sig till årskurs F–3 och sänds i både tv och radio. Programmet utgår från tio specialskrivna låtar med ­berättelser med språk som är anpassat för läsinlärning. Premiär hösten 2014.

 

6 "Bästa bokstaven" riktar sig till förskolan och sänds i Barnkanalen. Med utgångspunkt i boken "ABC" är syftet att lära sig hur bokstäver låter och att lära sig att ljuda dem. Premiär vintern 2014.