Kultur & Nöje

Photoshopfantomen Erik Johansson ställer ut omöjliga bilder på Fotografiska

Med hjälp av digitala fotomontage vill Erik Johansson fånga det omöjliga. Nu släpper han en bok och öppnar sin första stora utställning på Fotografiska i Stockholm: ”Imagine: created reality”

Fotograf, retuscherare eller photoshopkonstnär. Vad vi ska kalla honom är inte givet.

– Bildskapare är ett bra ord, säger Erik Johansson.

Vi sitter i personalrummet på Fotografiska i Stockholm. Nyss gick vi genom de tomma utställningssalarna där Erik Johanssons bilder snart kommer att pryda väggarna.

Foto: Johan StåhlbergErik Johansson. Foto: Johan Ståhlberg.

Målarfärgslukten känns i näsan och verktygen slamrar. På golvet står en stor ensam bild föreställande en flaskpost som flyter i havet, inuti flaskan finns en liten by med röda stugor, träd och en kyrka. Det är Erik Johanssons ”Drifting away”, det här är första gången han ser sitt verk inramat.

Foto: Erik Johansson”Drifting away”. Foto: Erik Johansson.

– Det var väldigt spännande att se den. Även om jag är en digital konstnär som ofta lägger ut bilder på nätet, så tycker jag att en print är det absolut bästa sättet att uppleva de här bilderna, säger Erik Johansson.

Foto: Erik JohanssonI ett par månaders tid har Erik Johansson pendlat till Stockholm från hemmet i Prag för att titta på färger, kontraster och papperskvalitet på de bilder som snart ska hänga på Fotografiskas väggar. Det är 25 av hans bilder som ingår i utställningen ”Imagine: created reality” som öppnar på fredag, samtidigt som hans fotobok ”Imagine” kommer ut. Det här är hans första större utställning och ett stort steg i karriären. Men kanske har det större betydelse än så.

Är den här utställningen ett steg in i den traditionella fotovärlden?

– Ja, jag tror det. Det är väldig spännande att få göra något på ett sånt här ställe, och att de vågar ta det steget tycker jag är väldigt intressant.

Erik Johansson har arbetat som fotograf och retuscherare i flera år med bas i Berlin. Parallellt med de egna bildprojekten har han gjort reklamuppdrag och även föreläst om bildskapande. Han är utbildad på Chalmers men självlärd som fotograf. Intresset för bilder fanns redan som barn, men det var i femtonårsåldern som han började fotografera digitalt.

– Jag såg på bilder som på ett vitt papper som jag kunde göra något eget med. Det är ett naturligt sätt att skapa för mig, säger Erik Johansson. Jag har alltid gillat att rita och alltid gillat datorer. När jag fick min första digitalkamera var det första gången som jag kunde kombinera de här intressena.

Så kallad photoshopkonst, där bilder manipuleras i datorn, är en stor del av dagens internetkultur, men det är stora skillnader i konstärliga ambitioner mellan skaparna. Ofta är bilderna abstrakta med färg och form i fokus eller en del av politisk satir. Erik Johansson eftersträvar däremot autenticitet i sina bilder, han använder aldrig inköpta bilder eller datorgenererade element utan fotograferar allting själv. Fotosurrealist har han kallats.

– Jag vill skapa en scen, en plats som känns som att den är från ett parallellt universum. Men att den ändå ska kännas realistisk. Att är fotograferat, det blir ju en begränsning men jag vill att det ska vara på det sättet, för då krävs det att jag jobbar med de miljöer som finns runt omkring mig.

Erik Johansson är uppvuxen på en gård utanför Götene i Västergötland med naturen nära inpå. På den västgötska slätten hittar han fortfarande mycket inspiration.

– När jag får en idé till en bild så tror jag ofta att det är för att jag tänker på en plats som jag känner till sedan tidigare, säger Erik Johansson. Eftersom jag har vuxit upp på landet med mycket natur så har jag ofta de platserna i huvudet när jag kommer på en idé.

– Inspirationen har nog att göra med associationer och oväntade kopplingar mellan saker som inte hänger ihop riktigt. Och att sen försöka komma på ett sätt att kombinera dem, säger Erik Johansson.

Foto: Erik Johansson”Electric guitar”. Foto: Erik Johansson.

Är det just oväntade kombinationer som är första idén till en bild?

– Jag tror att det ofta är så, och att tänka emot vad som är logiskt. Som till exempel en av mina bilder med en gitarr där strängarna blir till elledningar. Då tänkte jag ”en gitarr – varför skulle den vara i naturen?”. Så hittade jag kopplingen mellan elgitarrsträngar och elledningar. Det är ofta en associationslek, det växer fram efter att jag har gjort en association. Det byggs upp under tid, och jag funderar på hur man kan göra det intressant.

Foto: Erik JohanssonErik Johanssons bilder är inga hastverk. Ofta kan ett projekt ta flera månader, ibland ett år. Det som tar mest tid är att komma på hur han ska fånga idén och att hitta platser, ibland måste han vänta in rätt årstid.

– Jag har stor respekt för fotografer som kan fånga någonting direkt i kameran, säger Erik Johansson. Men det är inte sättet jag jobbar på. För mig är det svåra att komma på idén, Sen fångar jag material på olika ställen, men det är mer att lägga pusselbitarna på plats

Är ditt arbete kontroversiellt i vissa kretsar?

– Absolut. Jag såg att första kommentaren på Fotografiskas Facebooksida var ”Jättefina bilder, men det här är ju inte fotografi”. Jag kan hålla med till viss del, det här kan man inte kalla för traditionellt fotografi, det handlar mer om att fånga en idé än ett ögonblick. Men jag tycker ändå att det är fel att säga att det inte är fotografi. Det här är en ny typ av fotografi.

Erik Johansson har hittills haft sin största publik på nätet och via sociala medier, att göra en stor utställning på en konsthall hoppas han ska bredda publiken. Men även om det här är en milstolpe i hans skapande så blickar han redan framåt.

– Jag har fler idéer som jag vill skapa, jag känner att jag precis kommit i gång, säger Erik Johansson. Det här blir bara ett sätt att nå ut till fler människor, men det är viktigt att inte blicka bakåt utan att fortsätta jobba med nya idéer.

Foto i text: ”End of line” och ”Melting point”. Erik Johansson.

Fakta. Erik Johansson

Erik Johansson är född 1985 i Götene.

Han bosatt i Prag, Tjeckien.

Utbildad på Chalmers tekniska högskola. Som fotograf är han självlärd.

Bildredigeringsprogrammet Photoshop är ett viktigt verktyg för Erik Johansson. Men inte bara för honom. Photoshop har blivit mycket populärt redskap för nätets amatörfotografer.

Vid flera tillfällen har Erik Johansson hållit TED-talks – föreläsningar som har en stor publik på nätet.

Hans fotobok ”Imagine” släpps i veckan på Max Ström förlag, samtidigt som utställningen ”Imagine: Created reality” öppnar på Fotografiska i Stockholm.