Kultur & Nöje

Pressat läge för lägerelds-tv

Foto: Frdrik Sandberg, Pontus Lundahl, Maja Suslin, Leif R Jansson, Fredrik Persson, Bertil Ericson/TT. Grafik: Victoria Ovmark.

SVT:s flaggskepp inom underhållningsgenren blöder tittare. Både Allsång på Skansen och Melodifestivalen har noterat rekordlåga siffror i år.

Tidigare i år sågs Melodifestivalens final av drygt 3,2 miljoner tittare. Det är den sämsta siffran under hela 2000-talet.

– Beträffande Melodifestivalen så lyder folkets dom att årets upplaga var svagare än andra år, säger Thomas Hall, nöjeschef på SVT.

– Synar man siffrorna är det tydligt att de äldre tittarna hoppade av tåget efter ett par avsnitt. De hittade inte det de ville ha. Senaste gången det märktes lika tydligt var 2009 när Petra Mede var programledare.

När det gäller årets säsong av Allsång på Skansen, som leds av Petra Marklund, sågs premiären av 1,7 miljoner. Att jämföra med förra årets premiär, då Måns Zelmerlöw var programledare, som sågs av 2,1 miljoner.

Efter premiären har tittarnas intresse sjunkit snabbt. Den 22 juli innebar en bottennotering på 1,1 miljoner tittare. Den lägsta siffran sedan 2008.

Lasse Berghagens bejublade återkomst på Sollidenscenen den 5 augusti innebar emellertid ett lyft med 388 000 tittare. Då såg 1,6 miljoner programmet.

Thomas Hall säger att både det fina vädret och fotbolls-EM haft betydelse för Allsångens tittarsiffror. Men han poängterar också att alla former av linjär tv, alltså traditionell tablålagd tv, tappar mark i nuläget. Ett skeende som DN synade i den första delen av artikelserien Ny tid för tv som publicerades i går­dagens tidning.

Är det något fel på Allsången och Melodifestivalen?

– Nej. Det är fortfarande två väldigt stora tittarsuccéer. Vi kommer att förändra programmen. Men inte utifrån aspekten att det är något fel på dem. Snarare handlar det om att allt som ska överleva länge i den här tiden måste förändras, hela tiden. Synkroniserat med sin målgrupp.

Hur förhåller ni er till förändringar när målgruppen är alla?

– En gammal tumregel från tidningsbranschen är att man ska förändra ungefär tio procent av det redaktionella innehållet varje år. Inte mer. Inte mindre. Då förblir produkten bekant men ändå spännande. I våra breda program har vi haft parollen att ge det förväntade, men på ett oförväntat sätt. Det finns ett behov av trygghet och tradition när vi pratar om de här gamla kuttersmyckena.

Enligt Thomas Hall är just förändring något som är särskilt svårhanterligt inom bred underhållning.

– Ju mer du försöker böja ryggen bakåt för att locka tonåringar, i desto högre utsträckning skrämmer du bort äldre. Ibland har vi noterat att för varje tonåring vi attraherar så tappar vi tre personer över 50.

Just bred underhållning som visas i linjär tv är ett sårbart segment i det nya medielandskapet. Inte minst konkurrensen om de unga tittarnas uppmärksamhet är knivskarp.

– Ju mer det finns att välja på i fråga om on-demand-tjänster, spel och sociala medier, desto mindre blir de unga tittarnas tålamod med ett avsnitt av Allsången där kanske bara två av åtta låtar är i deras smak, säger Thomas Hall.

Han förutspår att vi framöver får se radikala förändringar i tittarnas beteendemönster.

– Tillsammanstittandet kommer att bli konkurrensutsatt. Mamma och pappa kanske väljer att titta på ett program. Barnen är kvar i rummet men tittar på något annat via andra skärmar.

Är så kallad lägerelds-tv som samlar stora delar av befolkningen en hotad företeelse?

– För att leva upp till epitetet måste du vara riktigt bra och fortsätta utvecklas. Vi måste reflektera över hur vår målgrupp förändras och hur vi förändras med den.

Vad får svenskar att samlas framför tv:n?

– Jag tror inte vi skiljer oss från folk i andra länder. Vi gillar fortfarande att se när det går bra för någon som vi tycker om. Och dåligt för någon vi inte tycker om. Så har det sett ut sedan ”Dallas”.

SVT:s vd Eva Hamilton låter sig inte bekymras över de vikande siffrorna. Även hon hänvisar till det generella tappet för linjär tv.

– Tv-tittandet som helhet sjunker. Det kommer även att drabba stor underhållning. All tv går ned med runt 10 procent, då kommer väl rimligen även underhållning att tappa runt 10 procent.

dn. se/kulturDel 1 publicerades

dn.se/kultur

Del 1 publicerades i går, den 11 augusti. Se dn.se/kultur. Del 3 handlar om hur vi ser på tv i framtiden.