Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Redaktionen läser självhjälpsböcker

Lotta Olsson tittar närmare på nio stycken må bra-böcker. 

Susan och Mats Billmark

”Dags att må bra”

Inre hälsa förlag 2016

Vad är det som är så speciellt med Billmarks böcker? Vad gör ”Lär dig leva” mer populär än andra må bra-böcker? Metoderna är de vanliga, som alla använder: medveten närvaro, andningsövningar, lär dig kommunicera bättre. Oroa dig inte för det du inte kan ändra, ta inte på dig för mycket så att du blir för stressad.

Jaja. Det där vet man ju. Och Billmarks är inte ens proffsförfattare, de skriver ingen lättflytande prosa utan strösslar texten med alldeles för mycket kursiveringar och halvfeta stycken, så att man kommer av sig i läsningen. Varför skulle de lyckas nå fram där proffsen inte lyckas? Ändå (eller kanske just därför?) fastnar jag i deras bok och läser uppmärksamt vidare.

De berättar om sina egna problem, med avväpnande öppenhet. Nä, de är inga proffs. Billmarks är rätt vanliga, klantiga människor som soppar till livet då och då, stressar öronen av sig och lägger sig på soffan och ylar.

Det är mycket befriande. Som läsare behöver man inte känna sig som en underlägsen råtta som inte har fattat det grundläggande, i stället berättar Billmarks med glad entusiasm om hur de tar tag i sina egna problem. De delar med sig utan att vara lärare. Själva fick de rådet att skriva ner sina erfarenheter när de började trassla sig ur långvarig utbrändhet; nu ger de rådet vidare som en viktig grundförutsättning.

I kapitlet om ”bättre kommunikation” berättar Susan Billmark att hon och Mats redan tidigt i sitt förhållande bestämde sig för att inte tillåta sig att säga ”fula och kränkande” saker till varandra. Det är viktigt även i boken, de har stor respekt för varandra och är ungefär så långt från sarkasmer som man kan komma. Kanske är det en del av deras framgång.

En del människor blir ju entusiastiska om de får en personlig tränare som skriker åt dem. Det här är raka motsatsen, och jag måste ju säga att bara det är väldigt skönt.

Fler självhjälpsböcker:

Dalai lama, Desmond Tutu och Douglas Abrams

”Glädje – konsten att finna lycka i en osäker tid”

Övers. Lisbet Holst

Bookmark 2016

Buddisten Dalai lama och Sydafrikas ärkebiskop emeritus Desmond Tutu pratar under en hel vecka om vad glädje är. De delar upp den i sina beståndsdelar och resonerar med stor medkänsla om mänskliga problem och förutsättningar för att kunna glädjas. Viktigast är att de är så olika och ändå respektfulla. Och så retas de oavbrutet med varandra!

Agneta Lagercrantz

”70 skäl till självmedkänsla”

Natur & Kultur 2017

I vår tid av omättliga krav på individen är det här en befriande bok som inte uppmanar till stora förändringar. Var lite snällare mot dig själv och ta det lugnt. Acceptera dig själv som du är. Vad går förlorat om vi alltid måste bli bättre och aldrig lyckas vara nöjda? Agneta Lagercrantz uppmuntrar läsaren att lyssna mer inåt, och respektera även det som inte är så kul . För hur ska vi kunna handskas med jobbiga känslor om vi vägrar att ens känna dem?

Arianna Huffington

”Sömnrevolutionen – förändra ditt liv en natt i taget”

Övers. Thomas Andersson. Bookmark 2016

Tämligen basala råd för god sömn (låt sovrummet enbart vara till för sömn och sex, ta bort elektronik, sänk temperaturen i sovrummet, motionera, ät rätt, drick inte kaffe efter klockan två på dagen). Intressantast är de inledande resonemangen om dagens samhälle, som inte är anpassat efter att vi behöver sova. I stället hyllar vi sömnlösheten – och följden blir en ruskig massa olyckor till följd av trötthet.

Paolo Roberto

”Paolos yoga”

Fitnessförlaget 2016

Paolo Roberto har blivit rena bokindustrin, med en hel radda böcker om träning och italiensk mat. Nu är det alltså dags för yoga. Det finns visserligen fördelar med att i stället gå en yogakurs eller träna med en yoga-dvd, tycker jag nog, det är svårt att räkna ut exakt hur de olika positionerna ska vara utifrån en bok. Men Paolo Roberto har ju ett vardagligt tilltal som fungerar och ett oslagbart roligt tonläge som ingen annan i yogabranschen, som när han poängterar att det är ”ett jävligt bra sätt att bli vig”.

Anders Hansen

”Hjärnstark – hur motion och träning stärker din hjärna”

Fitnessförlaget 2016

Man blir mer intelligent av att träna, och särskilt konditionsträning. Det går ju att sammanfatta i en mening, så vem behöver en hel bok? Men Anders Hansen går noggrant igenom allt träning är bra för, utifrån dagens hjärnforskning. Själv blir jag mest road av min lilla vettskrämda amygdala (en bilateral struktur i hjärnan) som oavbrutet gallskriker om att allt är farligt. Hjärnans egen Filifjonka, tänk att den finns.

Paulina Draganja

”Organisera och förvara hemma”

Semic 2017

Städböcker är skrivna av människor som tycker om att städa, och alla kan i princip sammanfattas med: rensa bort allt som inte behövs och sortera resten. Paulina Draganja (som har bloggen Förvaringsdrottningen) skriver om ett årsprojekt, där man varje vecka ska ta sig an ett nytt område i sitt hem, och har bra idéer (att använda bokstöd för locken till matlådor, till exempel). Det verkar underlätta om det bara finns ett barn, och ett lättstädat sådant, i hemmet.

Lena Skogholm

”Bemötandeboken”

Talkmap förlag 2016

Populärpsykologiska böcker om arbetsplatser brukar ensidigt vara inriktade på hur chefen ska bete sig. Den här boken är mer diffus i sitt anslag, och talar mer om hur man bemöter varandra i allmänhet på en arbetsplats, hur konflikter kan uppstår och hur man kan lösa dem. Det är ganska enkla situationer, och enkla lösningar. Men det räcker i och för sig för att man ska få sig en ordentlig tankeställare om vad som är viktigast i ett samtal. För det mesta är ju den rena informationen sekundär (eller glöms bort!).

David Jonsson

”Magsmart – mat för en lugnare mage och bättre hälsa”

Fitnessförlaget 2016

Alla har ju IBS (irritated bowel syndrome) numera. Som om det inte räckte med alla förbaskade dieter! Men den här boken blev jag riktigt förtjust i, för att den stillsamt och förnuftigt redogör för bra saker att äta och vad som kan vara rätt krångligt för en vinglig mage (en matsked potatismjöl i yoghurten var överraskande bra, upptäckte jag själv!). I grunden är det förstås viktigast att äta lagom mycket, varierad kost och regelbundet.