Kultur & Nöje

Säkerhetschef granskar konst

Terrorattentatet mot Charlie Hebdo får nu konsekvenser även för konstlivet i Sverige. I Eskilstuna har kommunen beslutat att i förväg granska Elisabeth Ohlson Wallins nya utställning på stadens konstmuseum.

På lördag klockan 13 är det vernissage för Elisabeth Ohlson Wallins nya, retrospektiva utställning med ett fyrtiotal verk på Eskilstuna konstmuseum. Men redan i morgon kommer en grupp representanter från kommunen under ledning av Eskilstunas säkerhetschef att besöka konstmuseet för att granska alla bilder. En mycket ovanlig åtgärd.

Läs också: Konstattentat skrämmer till självcensur

Uppvaktningen sker en knapp månad efter en moskébrand i Eskilstuna på juldagen och två veckor efter terrorattentatet mot Charlie Hebdo i Paris.

– Det är ett speciellt läge. Vissa i kommunen verkar tycka att det är känsligt och vill kolla. Jag har viss förståelse för det, men det känns märkligt. Jag har aldrig förut varit med om att en kommun skickar ut en säkerhetschef för att bedöma vad som är lämpligt och inte lämpligt. Vad vet de om bilder och konst, säger Elisabeth Ohlson Wallin.

Hon oroar sig för att säkerhetstänkandet framöver kan skapa en ny rädsla för konsten och vad den får visa. En av bilderna föreställer tre homosexuella män på en böne­matta och plockades mot konstnärens vilja bort av Världskulturmuseet 2010, med hänvisning till att den kunde uppfattas som en Muhammedkarikatyr. Även polisen och Säpo kopplades in och Elisabeth Ohlson Wallin uppmanades att självmant dra tillbaka utställningen.

I det nu aktuella fallet är Eskilstunas säkerhetssamordnare Stefan Rydholm som ansvarar för påsynen.

– Vi har gjort en omvärldsanalys av vad som har hänt tidigare och vill bedöma om det finns någon risk att det kan inträffa något. Det har varit lite turbulens tidigare kring den här konstnären, runt hennes konstutställning i Uppsala bland annat. Vi vill titta på om det kan vara någon förhöjd hotbild och om man måste ta till ytterligare säkerhetsåtgärder som vi i så fall får diskutera med polisen, säger Stefan Rydholm.

Är det genom att titta på konst­verken som ni bedömer hotbilden?

– Ja, dels det. Genom att titta om det är någonting som skulle kunna vara provocerande, om bilderna sticker ut. Men vi gör en helhetsanalys. Det har vi redan börjat med, men just nu finns inga indikationer på en förhöjd hotbild. I dagsläget kommer utställningen att bli av, säger han.

Har attacken mot Charlie Hebdo bidragit till den här åtgärden?

– Ja, det är klart att man tänker i de banorna, men så har man tänkt tidigare också. Om det är något som sticker ut gör man en risk- och sårbarhetsanalys. Skulle det exempelvis visa sig att det finns några Muhammed­teckningar så är det klart att hotbilden kanske förändras.

Konstmuseets chef Madelene Unneberg har inte varit med om något liknande tidigare, men har ändå förståelse för morgondagens besök.

– Det är annorlunda med en konstnär som har den historia som Elisabeth Ohlson Wallin har plus att omvärldsbilden ser ut som den gör i dag. Det kan vi inte blunda för.

Hur ser du på kommunens begäran att granska bilderna i förväg?

– Det finns ingen begäran om att granska bilderna i förväg, det som kommer att ske är att utställningen, i den form som Elisabeth Ohlson Wallin har bestämt att den ska se ut, visas innan vernissagen för de personer som arbetar med säkerhet inom kommunen. Det görs för att vi på bästa sätt ska kunna förbereda oss och ta det ansvar som vi har gentemot konstnärerna, personal och besökare, säger hon.

Fakta. Elisabeth Ohlson Wallin

Elisabeth Ohlson Wallin är fotograf och slog igenom med bildsviten ”Ecce homo”. Utställningen hade vernissage i Uppsala domkyrka 1998 och ledde till bombhot, demonstrationer och en stor samhällsdebatt.

I utställningen ”Jerusalem” från 2010 skildras homosexuellas liv i staden Jerusalem. Världskulturmuseum i Göteborg hade beställt utställningen men försökte före premiären få Elisabeth Ohlson Wallin att självmant dra tillbaka den.