Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Scen

Benke Rydman: Det går att hitta en hiphop-vibb i Tjajkovskij

Det var ett radioreportage om två rumänska tiggare som gav Benke Rydman nyckeln till hur han skulle göra Tjajkovskijs ”Nötknäpparen”. Klassikern har fått en uppdatering där baletten blandas med hiphop och ”analog skitighet”.

Efter succén med den nutida betongversionen av ”Svansjön” ska medgrundaren till dansgruppen Bounce, Fredrik ”Benke” Rydman, ta sig an ännu en Tjajkovskijklassiker. I ”Nötknäpparen” fann han en ”fantastisk musik men en jäkligt dålig handling”.

Bitarna föll på plats efter att han lyssnat på ett radioreportage om ett par från Rumänien och en modern gatuvariant av föreställningen började växa fram.

– Reportern frågade en man och en kvinna som tiggde om de inte skulle ha blivit gladare över mat än över nallebjörnen som de fått. Paret svarade att nallebjörnen skulle skickas till dottern i Rumänien, som bodde på en soptipp. Jag blev väldigt berörd av det där, säger han.

Handlingen har starkt inspirerats av berättelsen om familjen, där flickan Clara saknar sina föräldrar som tigger i ett främmande land. Föreställningen är fantasifull, ”en saga med realism”, och berättelsen utgår från barnets perspektiv. Radioreportaget fick Benke Rydman att börja tänka på sina egna barn och hur vi har det i Sverige.

Vi har inte samma ekonomiska problem men här kanske vi inte är med våra barn för att vi jobbar för mycket eller för att vi har en skärm mellan oss.

– Vi har inte samma ekonomiska problem men här kanske vi inte är med våra barn för att vi jobbar för mycket eller för att vi har en skärm mellan oss. Ett barn behöver sina föräldrar, säger han.

Foto: Magnus HallgrenDet är inte första gången Benke Rydman plockar in samtiden i sina uppsättningar. I våras fick han stor uppmärksamhet när han tillsammans med den tidigare Bouncekollegan Jennie Widegren koreograferade mellanakten i Eurovision Song Contest. Numret ”Grey People” handlade om människor på flykt i ett splittrat Europa.

Repetitionerna inför premiären av ”Nötknäpparen” den 8 september har pågått sedan i maj. Benke Rydman berättar att han lagt bakom sig att försöka definiera vilka dansstilar hans föreställningar innehåller.

– Det är klart att jag har min botten inom streetdance och hiphop men det finns även plats för exempelvis modern dans och balett.

Din uppsättning av ”Svansjön” hade 250.000 besökare och mellanakten i Eurovision Song Contest hyllades. Varför tror du så mycket av det du gör blir så populärt?

– Det är en blandning av stenhårt jobb och väldigt mycket passion. Jag har också ett tilltal som attraherar många. I vissa kretsar verkar det som om något måste vara dåligt bara för att det får stor spridning. Jag har lite svårt att förstå det där.

Ända sedan Bounce har ambitionen och strävan varit att alla kan gilla dans. Att det ska bli kommersiellt är inget som skrämmer.

– För femton år sedan var det lite flummigt att gå och se en dansföreställning men nu känns det som om fler kan göra det. Jag ser det som en dörröppnare. Fler får möjlighet att njuta av det jag älskar, liksom.

Du har tidigare sagt att du är en perfektionist, vågar du lämna lite mer åt känslan nu?

– Jag vill fortfarande att allt ska vara snyggt och cleant, som dans ofta är, men jag börjar alltmer gilla det analoga och skitiga, som inte är så perfekt.

Föreställningen tar vara på skillnaden i uttryck hos olika dansare och de kommer att få bära sina egna kläder för att ”delvis spela sig själva”.

– Jag tror att det är extra starkt i den här föreställningen, sagan och fantasin kontra verkligheten men även skitighet kontra perfektionism. Sedan finns det så klart, som alltid när jag gör saker, mycket coola, digitala effekter som fungerar som ögongodis.

Jag vill fortfarande att allt ska vara snyggt och cleant, som dans ofta är, men jag börjar alltmer gilla det analoga och skitiga, som inte är så perfekt.

Den delvis nyskrivna musiken av bland annat Danny Saucedo och Anna Ternheim blandas med kända partier av Pjotr Tjajkovskij. Vissa gånger kan det vara tidskrävande att få musikstyckena att stämma in på handlingen. Ibland är Benke Rydman med och skriver texterna men andra gånger får artisterna fria händer.

– Det blir alltid mycket ändringar. Det kan handla om att någon ska gå över scenen och att det krävs att fyra takter läggs till. Där föds något nytt med musiken och dansen i någon sorts samspel. Mycket skapas efterhand, i takt med att föreställningen växer fram.

Nötknäpparen blir din andra föreställning med musik av Tjajkovskij. Hur kommer det sig?

– Tjajkovskij är fantastisk och det finns sväng och gung i musiken. Jag tycker att det går att hitta en hiphopvibb i det, som kanske inte är det första många förknippar med klassisk musik. Melodierna är upplagda på ett sätt som gör att jag hittar ingångar till rörelse i dem. Det är ganska sjukt men samtidigt inspirerande.

Det är en hoppfull koreograf och regissör som DN möter under repetitionerna på Dansens hus. På väggarna i köksdelen bakom scenen har dansarna skrivit sina namn eller meddelanden. I bakgrunden hörs musiken från repetitionerna på scenen.

– Jag tror att folk kommer att få se något annat än vad de förväntar sig. Det är väl ofta det man strävar efter men här tror jag verkligen att det är så. Jag hoppas i alla fall att de som ser föreställningen blir lite överraskade.

Fakta. Fredrik ”Benke” Rydman
  • På 90-talet var Benke Rydman med och grundade streetdancegruppen Bounce, som efter 13 år av turnerande sålde ut Globen fem gånger om med avslutningsföreställningen ”The last Bounce”.
  • Benke Rydman har samarbetat med många stora artister och låg bland annat bakom Måns Zelmerlöws ”Heroes”, som vann Eurovision Song Contest 2015.
  • Hans nytolkning av föreställningen Svansjön hade urpremiär 2011 och har haft 250 000 besökare över hela Europa.
  • Våren 2015 iscensatte han nattklubbsversionen av Igor Stravinskijs Eldfågeln på Göreborgsoperan
  • Dansnumret ”Grey people” om människor på flykt fick stor uppmärksamhet efter att det använts som mellanakt i Eurovision Song Contest.
  • Nötknäpparen visas på Dansens hus mellan 8 september och 16 oktober.