Scen

”Det är mycket mer än uthängande av personer”

Nyligen släpptes Daniel Suhonens bok ”Partiledaren som klev in i kylan” som orsakat stora tidningsrubriker om maktspelet inom socialdemokraterna och Håkan Juholts tio turbulenta månader som partiledare. I dag blev det även officiellt att boken ska dramatiseras i en pjäs för Uppsala stadsteater. Manus skrivs av DN-medarbetaren Stina Oscarson.

– Det har varit bestämt sedan månadsskiftet april-maj och skulle egentligen ha premiär hösten 2015, men för bara ett par veckor sedan beslutade stadsteatern att tidigarelägga den, säger Oscarson och berättar att hon just lämnat in ett råmanus, nu jobbar hon på version två av texten.
– Jag lär hinna till version fem innan vi är klara.

Blir det en rak översättning av boken?
– Det går inte att göra en rak översättning från skönlitteratur till dramatik, det stora som händer med dramatik är att alla får en personlig röst. I Daniels bok har han en personlig röst medan alla andra är citerade. På scenen tvingas man försvara och förklara alla människors agerande, vilket gör det ännu mer spännande och ger ytterligare fördjupning. Men jag tycker att materialet är så mycket mer än bara uthängandet av enskilda personer, det är oväsentligt vem som säger vad till vem – hela skeendet är ett symtom på något annat, en berättelse om demokratins förskjutning.

I pressmeddelandet från Uppsala stadsteater görs jämförelser med intrigerna och dubbelspelen i John Le Carrés thrillerromaner, Le Carré skrev bland annat den titelsyftande ”Spionen som kom in från kylan”. Oscarsson menar att materialet lika gärna går att läsa som ett maktdrama av Shakespeare eller Machiavelli, så hur man läser det är ett val man gör som läsare.
– Jag är övertygad om att det skulle vara lika intressant oavsett om man inte hade en aning om vilka personerna var. Bara att följa medielogiken, en människa som utsätts för ett drev och en rörelse som säljer sina värderingar till kapitalet, det finns en orsak till allt detta men här hänger det ihop.

Eftersom karaktärerna är baserade på verkliga människor antar jag att det blir en svår balansgång i gestaltningen?
– All konst är moraliskt ställningstagande varenda sekund, så ja, det blir det. Jag är vän med båda lägren, även om jag inte vill kalla dem läger, men jag vill kunna säga hej till både Sahlin och Juholt och Löfven efteråt, jag är ointresserad av att välja sida – konsten kan fördjupa och förklara sammanhang. Många vågar inte ta i det med tång, de vågar inte ens gilla något på Facebook, det är så otroligt intressant det här spelet – vi måste våga ta i saker. Jag ser det som en av senaste årens mest intressanta berättelser om makten i Sverige, det vore dumt att inte gräva vidare i det.

Pjäsen har premiär 25 april på Stora scenen, Uppsala stadsteater.