Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Scen

Simpel fars och fekalier på Dramatens scen

Landets finaste scen går ett vulgärt år till mötes. Alexander Mørk-Eidem gör en komedi om uppsättningen av en fars så simpel att skådespelarna gör uppror medan Staffan Valdemar Holm regisserar ett riktigt ”fekaldrama”.

Att Stadsteaterns tidigare publikmagnet Alexander Mørk-Eidem har rekryterats till Dramaten av sin landsman Eirik Stubø är känt sedan tidigare. Hans första projekt, som presenterades närmare under tisdagens vårsamling på Dramaten, blir en uppsättning av Michael Frayns komedi ”Rampfeber”. Pjäsen handlar om en folklig regissör som kommer till en teater för att sätta upp en simpel fars, full av sexistiska skämt och grunda personporträtt, och hamnar på kollisionskurs med de upphöjda skådespelarna. Ensemblen drabbas av allvarliga samarbetsproblem.

Har du själv rampfeber inför debuten på Sveriges nationalscen?

– Det är lite pirrigt att vara någonstans där jag inte har varit förut, men det känns väldigt kul och jag känner mig snarare nykär än drabbad av rampfeber. Det är roligare att göra den här pjäsen på Dramatens stora scen än Stadsteaterns, eftersom den här kan få studsa mot en flådig atmosfär med guldinramning, säger Alexander Mørk-Eidem i vimlet utanför Målarsalen.

Är skådespelarna på Dramaten mer viljestarka än på Stadsteatern?

– Det har varit så historiskt, tror jag, men jag har försökt att få med de minst viljestarka i min produktion, säger han och skrattar.

Huvudrollen som den folkliga regissören spelas av Helena Bergström. När hon efter 25 år återvänder till Dramaten blir det i rollen som sig själv.

– Jag skulle kanske inte bete mig som den här regissören på riktigt, men det är roligt att vandra runt i den här enorma fantasin som Alexander Mørk-Eidem har. Jag är övertygad om att föreställningen kommer att bli något väldigt speciellt, säger hon.

Eirik Stubø presenterade flera andra långtidskontrakterade regissörer som kommer att prägla Dramatens repertoar de kommande åren. Ada Berger med succén ”Liv Strömquist tänker på dig!” i bagaget blir Unga Dramatens nya konstnärliga ledare från och med i höst. Även Mattias Andersson och Tobias Theorell knyts till teatern på fleråriga kontrakt.

Mattias Andersson är aktuell med ”Idioten”, som får förlängd speltid efter att ”Hamlet” ställts in, medan Tobias Theorell står bakom ”De stora vidderna” med premiär i februari på Lilla scenen. Det är en pjäs av den österrikiske författaren Arthur Schnitzler i översättning av Horace Engdahl. För 100 år sedan var Arthur Schnitzler en av sin tids mest spelade dramatiker i Europa och hans verk har fått en renässans på senare år, bland annat genom Stanley Kubricks film ”Eyes wide shut”.

– ”De stora vidderna” är en klockren beskrivning av vår egen tid. Han skildrar ett gäng människor som ägnar sig åt extremsporter, har olika affärer, sköna sommarhäng, spelar tennis, har mycket fritid och pengar och lever sina liv som att de bara vore på lek. De tänker aldrig att deras handlingar ska få några konsekvenser, vilket de får, säger Tobias Theorell.

Andra nyheter som presenterades under tisdagen är att ”Karlsson på taket” från Göteborgs stadsteater, med Krister Henriksson och Nour El Refai i rollerna, kommer till Dramaten som sommarspel.

För första gången kommer också Ingela Olsson, Stina Ekblad och Lena Endre att stå på scen tillsammans i höst, regisserade av Staffan Valdemar Holm. De spelar då tre städerskor från samhällets bottenskikt i ”Presidentskorna” av Werner Schwab, en annan österrikisk dramatiker. Hyckleri, småaktighet och okontrollerat driftsliv var återkommande teman för Schwab, som dog bara 35 år gammal. Själv kallade den samhällskritiske dramatikern sina verk för ”radikalkomedier”eller ”fekaldramer”.

– Det är en pjäs besläktad med Rainer Fassbinder och Thomas Bernhard, men framför allt en grotesk och underbar komedi skriven på ”schwabiska”, full av språkliga utsöndringar, säger Stina Ekblad.

– I många år har vi försökt spela ihop och när det äntligen uppstår ett tillfälle får vi en pjäs som handlar om bajs. Vi tänkte: ”Ja, varför inte? Nya utmaningar!”, säger Lena Endre.

Dramatens repertoar. Kommande premiärer, nypremiärer och gästspel

Foto: Alexander Mahmoud”Idioten” ersätter inställda ”Hamlet”. Foto: Alexander Mahmoud

  1. ”Pussy Riot – en punkbön” – av Irena Kraus baserad på Masha Gessens bok ”Ord kan krossa betong”. Regi: Malin Stenberg. Urpremiär den 5 februari, Unga Dramaten/Målarsalen.
  2. ”De stora vidderna” – av Arthur Schnitzler. Regi: Tobias Theorell. Premiär 13 februari, Lilla scenen.
  3. ”Tove Jansson – den avslöjande tröstaren” – Birgitta Ulfsson porträtterar Tove Jansson i en minnesfest i ord och toner. Den 6–7 februari, Stora scenen.
  4. ”Nomnomnom” – av Dimen Abdulla. Regi: Natalie Ringler. Från 10 år. Urpremiär den 25 februari, Unga Dramaten/Tornrummet.
  5. ”Hans och Greta” – av Martina Montelius. Regi: Sally Palmquist Procopé. Från 7 år. Nypremiär den 27 februari, Unga Dramaten/Elverket.
  6. ”Utvandrarna” – av Vilhelm Moberg, dramatisering av Irena Kraus. Regi och koreografi: Mats Ek. Nypremiär 5 mars, Stora scenen.
  7. ”Fåglarna” – av Tarjei Vesaas, dramatisering av Ole Anders Tandberg och Nils Sletta. Regi: Ole Anders Tandberg. Premiär den 19 mars, Elverket.
  8. ”Rampfeber” av Michael Frayn. Regi: Alexander Mørk-Eidem. Premiär den 16 april, Stora scenen.
  9. ”I lodjurets timma” – av Per Olov Enquist. Regi: Johannes Holmen Dahl. Premiär 13 maj, Lilla scenen.
  10. ”Karlsson på taket” – av Astrid Lindgren. Regi: Alexander Öberg. Premiär den 28 maj, Stora scenen.
  11. ”Presidentskorna” – av Werner Schwab. Regi: Staffan Valdemar Holm. Premiär 22 okt, Lilla scenen.
  12. Nour El Refai och Krister Henriksson spelar i ”Karlsson på taket”.
  13. Helena Bergström och Alexander Mørk-Eidem, ”Rampfeber”.