Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Scenrecensioner

”Breaking the waves” på Folkteatern i S:t Johanneskyrkan, Göteborg

Göran Ragnerstam och Karin Lycke i Folkteaterns ”Breaking the waves” som spelas i S:t Johanneskyrkan i Göteborg.
Göran Ragnerstam och Karin Lycke i Folkteaterns ”Breaking the waves” som spelas i S:t Johanneskyrkan i Göteborg. Foto: Henrik Enarsson
I ”Breaking the waves” lurar melodramat men på Karin Lyckes Bess tvivlar man inte ett ögonblick, skriver DN:s recensent.
Scenrecension

Verk: ”Breaking the waves”

Plats: Folkteatern i S:t Johanneskyrkan, Göteborg

Regi: och översättning Kim Lantz

Text/manus: Lars von Trier, Peter Asmussen­ och David Pine

Scenografi: och kostym: Ger Olde Monnikhof

Medverkande: Karin Lycke, Elisabeth Göransson, Lena Benjegård, Göran Ragnerstam, Ola Hedén, Mikael Casserblad, Anders Lyckefors, Roland Hjelm, Sten Lundberg, Johan Åkerstedt, Jens Petersen, Thomas Karlsson, Filip Powidzki Casserblad m fl.

Övrigt: Scenbearbetning: Vivian Nielsen. . Kör- och tonansvarig/musiker: Rolf Hedberg

På Masthuggsbergets sluttning ner mot älven ligger S:t Johannes­kyrkan, enligt Stadsmissionen ­sedan länge en tillflyktsort för Göte­borgs utstötta, hemlösa och fattiga. Där äger just nu ett märkligt teaterprojekt rum. Alltsammans började med att Kim Lantz, skådespelare och regissör vid Folkteatern i Göte­borg, av den danska dramatikern Vivian Nielsen fick höra att hon fått uppdraget att bearbeta Lars von Triers ”Breaking the waves” för teaterscenen. Eftersom det var en film som träffat Lantz mitt i hjärtat blev han omedelbart intresserad.

Det var för snart sju år sedan. Genom ett okonventionellt sam­arbete mellan Folkteatern, Johannes­kyrkan och Stadsmissionen, mellan professionella skådespelare och amatörer, och mellan musiker, körer och unga ljus- och ljudtekniker från Porthällagymnasiet – blev drömmen verklighet. Resultatet är en bitvis starkt berörande föreställning.

Det är egendomligt att se teater i en kyrka, till råga på allt en pjäs som handlar om en liten församlings slutenhet mot omvärlden och strikta moralkoder. Och med en riktig präst (Mikael Casserblad) dundrande i den riktiga predik­stolen. Det är inte utan att man hukar lite i åhörarbänkarna: är det verkligen bara på låtsas?

Församlingen spelar i föreställningen en liknande roll som kören gör i de klassiska grekiska tragedierna, och är lika opportunistisk, moraliserande och snar till att döma. Den förstärks av medlemmar ur olika körer i Göteborg med omnejd som under Rolf Hedbergs ledning kommenterar skeendet på ett mer indirekt och stämnings­skapande vis.

Ensemblen innehåller skådespelare med olika lång utbildning och erfarenhet. Tack vare att handlingen berättas i korta ­tablåer sticker skillnaderna i professionalitet inte i ögonen, utan kan tvärtom utnyttjas i gestaltningen av de olika ­karaktärerna.

Elisabeth Göransson, Göran Ragnerstam och Ola Hedén, i rollerna som Bess mor, make och läkare, håller ihop spelet genom sin trygghet på scenen. Men också Lena Benjegård, till vardags på Botaniska trädgården, gör en fin insats i rollen som Bess bästa vän.

Den stora behållningen är dock ­Karin Lyckes spel i huvudrollen som Bess McNiell. Hennes prestation är inget mindre än sensationell. Från första sekund till den sista är hon fullständigt närvarande i rollen, som ju är krävande på mer än ett sätt. Gyttret av patriar­kala och religiösa strukturer, av renhjärtad kärlek och offermystik är både uppfordrande och provocerande. I ”Breaking the waves” lurar melodramat inte bara mellan raderna. Men på Lyckes Bess tvivlar man inte ett ögonblick. Hon må vara fattig i anden men hennes kärlek är omvälvande för alla i hennes närhet.