David Batra tar sin pod till Göteborg i kväll och Lund i morgon.
David Batra tar sin pod till Göteborg i kväll och Lund i morgon. Foto: Henrik Montgomery/TT

Lågintensivt. Småputtrig liveradio med suverän scenintervjuare.

David Batras Livepodcast

Gäster: Kakan Hermansson, Keyyo, Magnus Betnér

Scen: Scalateatern, Stockholm. Speltid: 1 tim 15 min.

Vad är svensk scenhumor? Allt kan den vara, ingen vet, alla har rätt. När komikern David Batra tar tre gäster med sig för ett scenavsnitt av sin trevliga men kanske inte främst humoristiska pod och proppfyller en 534 säten stor teatersalong – och ska göra detsamma i Göteborg i kväll och Lund i morgon – så säger det något om svensk scenhumors position i onådens år 2017. Folk lyfter på röven och går till teatern, även om det bara handlar om att ”titta på radio”.

Batras podformat är 25 minuters personligt resonerande kring små, mycket små, nyheter som han har hittat, eller som lyssnarna har skickat in, ur landets lokalpress. Så också live, ämnena ikväll kretsar kring saker som ”Korv kastad ur bil, 800 kronor i böter”, ”Mystisk stank över Gotland”, ”Man halkade på snusdosa, stukade foten”: Precis det som David Batra gjort till sitt gebit att samla på sig; arga lappar i tvättstugan, knäppa insändare, tokiga annonser och just små nyheter: Ett lågintensivt skrockande kring fragment ur våra löjliga små liv.

Även live blir det trevligt, småputtrigt, ibland lite roligt. Gästerna är slagfärdiga personer, inte minst Kakan Hermansson, men de kan inte beskyllas för att vara särskilt förberedda, vilket förstås inte heller är meningen, men samtalet blir lite väl lågintensivt i perioder, det är ju podprat på uppstuds utan föregående funderingar. Och oengagerande. Att titta på radio så här påminner rätt ofta om ett mellansnack i ”På spåret”: ”Jaha, åhå, haha, tycker du det?” Precis som i en tv-studio är publiken på Scalateatern respektfull inför kändisarna på scenen och vi klappar entusiastiskt händerna, åt ibland faktiskt ingenting.

En sak är dock tydlig: David Batra är en suverän scenintervjuare, samtalsledare, moderator. Hans värdskap är av det slaget att han inte för mycket försöker göra det till sin kväll, utan styr och lyssnar med utmärkt balans, är snabb nog i skallen att stoppa in en kvickhet eller ett ifrågasättande där det behövs, verkar genuint intresserad av vad gästerna har att säga. Han känns helt naturlig och, ja, trivsam i sin roll.

Men är det scenhumor? Tja, även så här kan den väl vara.