• 0
  • 0
  • 0

Scenrecension

Plats: Zubqult på Frälsningsarmén, Stockholm

Verk: Ma-haha-jken Joha-honsson av Karin Parrot

År 2002 utkom Majken Johanssons samlade dikter och väninnan Karin Hartmans biografi "Bottenglädjen". Ett material som nu lyfter den originella poeten upp på teaterscenen. På Bohusläns teater heter dramatiseringen "Guds lilla jänta", medan Karin Parrot använder Majken Johanssons egen presentation ur dikten "Högt" som titel. Mitt namn är Ma-haha-jken Joha-honsson och mitt valspråk är att thékula färgar lackmuspapper gult.

Karin Parrot splittrar Majken Johansson på tre skådespelare, den fria gruppen Zubqults Cecilia Nilsson, Pia Oscarsson och Anette Stenson-Fjordefalk. Jag förstår lockelsen i att splittra Majken Johansson på just tre. Hennes identitet var osannolikt sammansatt. Alkoholist, frälsningssoldat och poet utgör en säregen treenighet, som förstärks av spelplatsen - Frälsningsarméns kyrka på Hornsgatan. Avigsidan är att den delade framställningen pendlar mellan gestaltning och berättelse, utan att riktigt bli det ena eller det andra.

Annons:

I rödsvarta träningsdräkter varvar skådespelarna Majken Johanssons lyriska ordbilder och klanger med biografiska nedslag. På en timme rör vi oss från barnet Majken som vill åka karusell, via förtvivlan över den älskades självmord och religionens tröst till Majken som ligger död med ett leende på läpparna. Det är Majken Johanssons liv utan kontext, medan några ankare till omgivning och samtid - det litterära fältet, efterkrigstiden och religionen - antagligen hade gett pjäsen mer stadga. Nu är "Ma-haha-jken Joha-honsson" enkelt godmodig och aningen naiv, som de röda fläckar skådespelarna bär i ansiktet som tecken på alkoholistens röda näsa och poetens blossande kinder. Men som sådan är föreställningen dock sevärd.

Digital prenumeration

Anonymous-1000

”Är tillbaka för att straffa er.” Anonymous vill förinta Israel elektroniskt.