Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Scenrecensioner

Frö efter en idé av Sara Myrberg på Teater Tre

Hui-Han Hu Gustavsson, Angela Wand och Rickard Hasslinger.
Hui-Han Hu Gustavsson, Angela Wand och Rickard Hasslinger. Foto: Martin Skoog

Plantskola. På Teater Tre odlas knoddarnas teaterintresse.

Teater

”Frö”

Efter en idé av Sara Myrberg

Regi: Anna Svensson Kundromichalis

Scenografi och kostym: Ylva Sanner. Koreografi: Jimmy Meurling. Med: Hui-Han Hu Gustavsson, Rickard Hasslinger och Angela Wand. Scen: Teater Tre, Stockholm. Speltid: ca 30 min. För barn 2–4 år.

 

”Frö” bjuder in den yngsta teaterpubliken till att odla med Teater Tre. Längst framme vid scenkanten går det nästan att se det lilla blomembryot med blotta ögat, när det upphittas av den namnlösa trion framför oss. Men nu spoilar jag – för vi vet inte om det kommer att bli en blomma, en chiliplanta eller ett blomkålshuvud när fröet sätts i jorden. Det är en del av den nyfikenhet och förundran inför livets mirakel som präglar föreställningen, där årstiderna dansar förbi och vi får uppleva naturens kretslopp.

Den här urpremiären är Teater Tres andra bidrag till EU-projektet ”Small size”, med inriktning på scenkonst för barn mellan 0 och 6 år (”Peka trumma dansa” hade premiär 2014). Och ”Frö” är en fåordig men sinnrik uppvisning i växtlära, vackert inramad av Love Kjellssons spröda elektroniska musik, som inte borde ha några problem att tala till barn i andra länder.

Scenbilden upptas av en liten trädgård med ett ensamt träd och figurerna rör sig ömsom balettlätt, ömsom klumpedunsigt – gensvaret från publiken låter inte vänta på sig under snubbelnumren. Som när de tre försöker rymmas på en stol som på sin höjd har plats för två.

I en mer förhöjd sekvens stretar man mot vinden och böljar fram och tillbaka över golvet. Och när löven faller virvlande från trädet, svarar Rickard Hasslinger och Hui-Han Hu Gustavsson med en närmast akrobatisk dans. Det är effektfullt utan åthävor. Lika tillfredsställande för de minsta av de yngsta är det när löven krattas ihop – och den cirkulära dramaturgin är sluten.