Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Scenrecensioner

Jenufa på Kungliga Operan

Malin Byström som Jenufa och Lena Nordin som Kostelnicka.
Malin Byström som Jenufa och Lena Nordin som Kostelnicka. Foto: Maryam Barari

Sopraner i högform. ”Jenufa” lockar fram humanistisk värme.

Opera

”Jenufa”

Opera av Leos Janacek efter Gabriela Preissovas pjäs

Regi: Annilese Miskimmon. Scenografi, kostym: Nicky Shane. Dirigent: Lawrence Renes. Med Malin Byström, Lena Nordin, Jesper Taube, Andrea Carè, Luthando Qave med flera. Kungliga Hovkapellet, Operakören. Kungliga Operan. Speltid: 2 tim 35 min

”Jenufa” är en av operarepertoarens mest pålitliga tårdrypare. Men till skillnad från Puccinis emotionellt högoktaniga tragedier förnimmer man ingen kommersiell beräkning bakom Janaceks musikdramaturgi. Här måste heller inte den av kärlek och svek plågade sopranen lida en utdragen död i skönhet.

Den tjeckiske kompositören Leos Janacek var samtida med italienaren Puccini, och liksom denne triggad av sin tids hetaste pjäsdramatik runt förra sekelskiftet. Bakom hans ”Jenufa” stod dramatikern Gabriela Preissova, känd och mycket kontroversiell för sin samtidsrealism. Hennes Jenufa är den unga flickan som blir gravid med byns charmknutte och en skamfläck för sin kyrksamma fostermor. Denna ”räddar” både sig själv och Jenufa genom att döda det nyfödda barnet; en handling utlöst av lika mycket impulsiv desperation som hårt skruvad social konvention.

Janaceks ”Jenufa” är en av Kungliga Operans repertoarikoner där radarparet Elisabeth Söderström och Kerstin Meyer länge briljerade i de bägge huvudrollerna. Sedan dess, under de mer än fyrtio år som förflutit, har ”Jenufa” spelats på alla andra svenska operascener utom här. Först nu, med Malin Byström som självklar stjärna för titelrollen, är ”Jenufa” åter redo för Kungliga Operan.

Denna gång markeras ingen distans till verkets karaktär av bygdedrama och forna tiders sociala indignation. Det irländska och kvinnliga produktionsteamet (uppsättningen kommer från Scottish Opera) lyfter tvärtom fram problematikens närhet i tid och rum. Särskilt i Irland, där abort fortfarande är olagligt och där en massgrav av spädbarn nyligen avslöjades. Sålunda har de gett Jenufa en inskränkt irländsk miljö av ombonad och förkvävande rekvisita.

Vilket kan vara rätt och riktigt med tanke på Janaceks utstuderade och mycket personliga strävan efter musikdramatisk realism. Ett komponerande byggt på det tjeckiska språkets satsmelodi, vilket gör att ”Jenufa”, som här, oftast sjungs på tjeckiska. Samtidigt låter det som hundra år för tidig amerikansk nutidsminimalism, iklädd en okonventionell orkestrering som understundom skapar hisnande klangrymder runt sina vardagliga pjäsfigurer. Allt sammantaget utstrålar en humanistisk värme, som kan smälta den mest förhärdade publik till tårar.

Malin Byström och Lena Nordin är det nya radarparet som verkligen rör och berör. Byström som byns sårbara skönhet, Nordin som byns kyrkliga auktoritet – klockaren. Men inte som den strama, maskuliniserade figur hon brukar gestaltas, utan en empatisk kvinna driven av lika genuin som missriktad omsorg om sin styvdotter. Med dessa sopraner i vokal högform blir dramats tenorer – de rivaliserande halvbröderna – mer bifigurer likt övriga precist tecknade invånare i byn. Våld, svek och död till trots handlar denna ”Jenufa” om en plågad relation mor-dotter som ändå rymmer försoning och nåd.