Eva Marklund som tanti affetti.
Eva Marklund som tanti affetti. Foto: Anette Lindfors-Persson
Scenrecension

Verk: ”Opera carnevale”

Plats: Spagettioperan, Regina, Stockholm

Mot alla odds har Spagettioperan Regina på Drottninggatan överlevt genom sin fungerande nisch i det stockholmska teaterlandskapet. Den 8 mars har man hållit i gång fjorton år på Reginateatern.

Konceptet att dramaturgiskt komponera in en middagsätande publik rakt in i en musikdramatisk föreställning gjorde att Folkoperans förre chef Claes Fellbom i höstas gav sitt allra första egna pris till en av Reginas grundare, sopranen Charlotta Huldt-Ramberg. Fellbom tyckte det var intressant hur man kan nå nya publikgrupper med opera genom att framföra verken på ett oprövat sätt.

Hittills har det lilla kompaniet omsatt 220 miljoner kronor. Bara två gånger har man fått mindre engångsbidrag. I övrigt tvingas man vara ekonomiskt självförsörjande. Så har också akuta ekonomiska kriser blossat upp efter ambitiösare satsningar av hela operaverk. Just nu befinner sig Regina i ett slutskede av en pågående rekonstruktion som pågått sedan i somras.

I sådana stunder kan det vara bra att gripa tag om det pålitliga grundkonceptet med spagettioperorna, där man arbetar med highlights ur musikdramatiska verk. Lagom till fettisdagen har det varit premiär på Spagettiopera nummer 12 ”Opera carnevale”, som senare i vår följs av förra årets ovanligt lyckade nummer 11 ”Operacirkus” där man jämförde våghalsad akrobatik med vad operarösten mäktar med.

”Opera carnevale” förmedlar mer av en gemytlig öppenhjärtig ton. Som vanligt lyckas ensemblen blanda lätt galenskap med lite buskis och naivitet, med plats också för allvar mitt ibland matborden. Sångarinsatserna med Henriette Indahl-Backman, Charlotta-Huldt Ramberg, Eva Marklund och Joaquin Muños är av hög klass. Samtidigt växlar pianisten Majsan Dahling lyhört mellan elpiano och synt så klangerna varieras.