Plats: Vadstena slott

Övrigt: Libretto: Giovanni Carlo Casanova. Dirigent: Tobias Ringborg. Scenisk instudering: Nils Spangenberg

Verk: Opera: "Drottning Kristina" av Jacopo Foroni

Bild

Linus Börjesson som Karl Gustav.

Hög klass på oväntad opera . Jacopo Foronis "Drottning Kristina" på Vadstena slott är en opera som DN:s Thomas Anderberg gärna vill höra igen.

Jacopo Foroni ramlade snabbt ur musikhistorien. Han saknas exempelvis i Groves annars så generösa musikuppslagsverk. Lördagens radioutsända framförande från Vadstena slott av Foronis andra opera, "Cristina di Svezia", är ett av de mer ambitiösa försöken att ge postum upprättelse till en mångsidigt begåvad tonsättare som dog 1858, trettiotre år gammal.

Året efter komponerade den tonsättare som Foroni oftast jämförs med, Giuseppe Verdi, en annan och långt mer känd opera med anknytning till den svenska regentlängden, "Maskeradbalen". Men Foroni hade tematiken närmare till hands, han var nämligen verksam i Sverige de sista tio åren av sitt liv och bidrog inte minst som dirigent till att ge syre åt ett annars ganska sömnigt musikliv.

Annons:

Att det här inte är ännu ett försök att ge kryckor åt ett av musikhistoriens olycksoffer förstår man redan i ouvertyren. Anslaget är beet­hovenskt kaxigt. Därefter presenteras en nordiskt färgad melodi i djupa stråkar. Melodin varieras skickligt i allt varmare orkesterskrud innan framställningen glider vidare i olika riktningar, visserligen med tvära kast men med en osviklig känsla för rörelse och klangfärg.

Efter denna imponerande inledning förs man så in i handlingen. Den blir stundtals och oavsiktligt smått surrealistisk, då de välbekanta svenska personligheterna filt­reras genom en främmande historieskrivnings raster och färgas av ett passionerat tonspråk som ger intrigerna (som inkluderar en sammansvärjning och ett erotiskt triangeldrama) en glöd man knappast förknippar med svensk maktpolitik.

Den musikaliska spännvidden är stor. Foroni plockar målmedvetet ur andras stilkollektioner: en nypa ur den samtida franska operakonsten (komplett med valsartade teman), några skopor mellaneuropeisk romantik och en skäppa italiensk operastil. Resultatet blir om inte påfallande personligt så i hög grad slagkraftigt. Nivån är förvånande hög, åtminstone fram till sista akten, då Casanovas text blir alltmer bombastisk, något som reflekteras i den allt marschtyngre musiken.

Det halvkonsertanta framförandet hade hög klass, med så mycket agerande som nu var möjligt på det minimala scenutrymmet. Tobias Ringborg offrade en del av den melodiska sötman för att skärpa dramatiken, och under de akustiska förutsättningarna gjorde det mindre att man tvingats reducera bleckblåset.

Kosma Ranuer hade den nödvändiga pondusen i rollen som Axel Oxenstierna. Liine Carlsson i titelrollen tvangs kämpa hårt med de krävande melismerna men hade å andra sidan en självklar höjd. Linus Börjesson axlade rollen som Karl Gustav med allt större säkerhet. Än mer imponerade Alexander Grove i rollen som Magnus Gabriel de la Gardie och Nina Saetherhaug i den lilla men krävande rollen som Maria Eufrosyne. Iréne Lindh hade uppgiften att komplicera bilden av drottningen genom att läsa upp avsnitt ur Krstinas texter mellan avdelningarna. Lindh gjorde det bra, trots att det egentligen var överflödigt.

Det väsentliga var ju att man presenterades för en italiensk-svensk opera från 1849 som man vill höra igen. Vem hade kunnat ana det?

Andra har läst

Digital prenumeration