”Opera lingua” på Teater Cinnober

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Scenrecension

Verk: ”Opera lingua”

Plats: Teater Cinnober, Göteborg.

Regi: Svante Aulis Löwenborg.

Text/manus: Anna Eriksson.

Scenografi: och kostym: Christina Lindgren.

Medverkande: Åsa Nordgren, Michele Collins, My Engström Renman, Andreas Edlund, Margarida Edlund med flera.

Övrigt: Ljus: Madeleine Strandberg.

I ”Opera lingua” har cembalon byts mot pennvässare.

Foto: Anna Forsell I ”Opera lingua” har cembalon byts mot pennvässare.

På scenen står skolbänkar på rad och på väggarna hänger inglasade spruckna affischer på resmål från resebyrån ”Combort travels”. Ett rum där kommunikationen är begränsad till fragment ur språkkurser, reseparlörer och hjälpligt översatta manualer. Ett rum för förståelser att uppstå och upphöra, och arenan för tonsättaren Anna Erikssons ”Opera lingua” – hennes första och smått briljanta studie i operaformen som nu blivit realiserad i samarbete med Teater Cinnober. I en iscensättning där den ursprungliga 1600-talsoperans brutna cembaloackord och naket affekterade recitativ bryts mot nutida, konkretistiska, lekar med språkljud och skrapljud från såväl sångare och instrument som från pennvässare och diverse annat som tillhör undervisningssituationen.

”Opera lingua” har en experimenterande form som opera­konsten alltför sällan vågar öppna sig för. Men det som gör den till något mer än ett intressant försök är hur den på klassiskt operavis förmedlar känslan av hur den musikaliska dimensionen får det att bära i väg – långt bortom orden och de ursprungliga avsikterna. Känslan av att opera är en ytterst osäker plats för den som säkert vill veta vem som är vem och vad som är vad.

Annons:

Som i den ytterst komiska scen, utifrån en från engelskan felaktigt översatt manual till en bordsfläkt, där anvisningarna om hur den skall monteras och skötas till slut landar i uppmaningen: ”Lämna den inte ensam.” En vibrerande förmaning som får eget liv och en helt annan undertext när den alstrar ett absurdistiskt svärtat men också djupt allvarsamt och klagande körparti.

Med den spanska frasen ”Que hay?” och ett sammanhang som handlar om att förstå när en tulltjänsteman vill syna ens väskor alstras på samma vis känslobetydelser långt bortom parlören. Frasens hackande ljud väcker en stegrande aggressivitet och en rädsla för vilka vi är och vad vi har att komma med. Och drömmen om att bli förstådd blir åter igen akut.

En längtan som kulminerar i den otäckt repetitiva scenen då frågan ”Do you understand me when I speak slowly?” besvaras med ett kollektivt ”Yes” och ”Do you understand me when I speak quickly?” med ett kollektivt ”No”. Den svidande vackra slutkören, baserad på en tysk grammatikinstruktion om ett öppet torn med fönster ut mot världen, blir så en välbehövlig tröstestund.

Kommentarer

0 Per sida:

Andra har läst

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

 Fjällräddare, lavinhundar och polis på plats. Söker efter fler i området. 7  2 tweets  5 rekommendationer  0 rekommendationer

 Frisörerna larmade polisen. Kallades för att medla mellan parterna: ”Då var de rejält osams.” 238  10 tweets  227 rekommendationer  1 rekommendationer

frisor
Foto:Alamy

Hur nöjd är du med din frisör?

sno_500
Foto:TT

 SMHI varnar för kraftigt snöfall. Skapar stora problem i trafiken. 80  12 tweets  64 rekommendationer  4 rekommendationer

 Se din lokala väderprognos. Dagliga rapporter på weatherpal.se.

Annons:

 Londons borgmästare. Går till personligt angrepp mot de män som rekryteras som jihad-krigare. 7  2 tweets  5 rekommendationer  0 rekommendationer

borisjohnson_144102
Foto:AP

 Riskerar fängelse i Storbritannien. Greps vid mellanlandning. 5  3 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: