Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt
spamalot

”Spamalot”, Nöjesteatern, Malmö

Bokmärk artikel
Bild 1 av 2
Affischnamnen ger, liksom den skånska dialekten, en viss lokal förankring åt det importerade konceptet. Foto: Nöjeskontoret
Foto: Nöjesteatern
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Scenrecension

Text/manus: Eric Idle och John Du Prez, övers. Adde Malmberg och Hugo Carlsson.

Plats: Nöjesteatern, Malmö.

Övrigt: Ljusdesign: Palle Palmé.

Koreografi: Siân Playsted

Regi: Anders Albien

Medverkande: Johan Wester, Anders Jansson, Adde Malmberg, Johan Glans, Anki Albertsson m fl.

Verk: ”Spamalot”

Kuriös riddarshow som blir ­roligast när den svenska uppsättningen lägger till eget.

Kuriös riddarshow som blir ­roligast när den svenska uppsättningen lägger till eget.

Se på livet med ett skratt! Always look on the bright side of life! Det är naturligtvis inte alldeles lätt att förhålla sig kritiskt till en uppsättning som sprider detta sorglösa budskap.

”Spamalot” är emellertid en märklig bastardprodukt. Det blir tydligt vid Skandinavien- premiären på Nöjesteatern i Malmö.

Annons:

Eric Idles musikalversion av filmen ”Monty Python and the holy grail” (1975) har turnerat över hela världen sedan urpremiären 2004. ”Spamalot” drar naturligtvis nytta av att publiken kan Monthy Python utan och innan, men till skillnad från filmen är musikalen även en drift med Broadway. Så fort kung Arthur har samlat sin brokiga skara riddare börjar han fundera på hur jakten på den heliga graalen ska kunna mynna ut i den storslagna scenshow som vi alltså betraktar hela tiden. I ”Spamalot” sjungs och dansas det, men sångerna handlar om hur sånger brukar låta i Broadwaymusikaler.

Det är inte okomplicerat att markera avstånd till det man samtidigt hänger sig åt, både på och utanför scenen. Att underhållning, humor och allvarsamt geschäft är intimt förbundna även i denna musikal förstår alla som kliver in i Nöjes­teaterns foajé och passerar souve­nirbutiken med namnet Shopalot.

Det går inte heller omedelbart att avgöra om Anders Albiens vältrimmade Malmöversion av ”Spamalot” i första hand är en Broadwayprodukt eller en Broadwayparodi. Den ironiska sikten skyms liksom av tiomannaorkestern, kostymkavalkaden, de lättklädda dansarna, den pampiga finalen och det oavlåtligt höga tempot.

Samtidigt drar ”Spamalot” med sitt ordvitsande och ordvrängande mot studentspex och denna förskjutning blir ännu tydligare i den svenska versionen eftersom Johan Wester och Anders Jansson – Lunda­duon bakom ”Hipp hipp” – är två av dragplåstren vid sidan av Johan Glans och Adde Malmberg. Affischnamnen ger, liksom den skånska dialekten, en viss lokal förankring åt det importerade konceptet.

Johan Glans är formidabel i allt han gör och lika oklädsamt komisk i ljusa lockar som i rustning. Anki Albertsson fyller med bravur ut sin primadonneroll. Utrymmet för egensinnighet är dock mycket begränsat eftersom de medverkande i första hand ska förvalta nedärvd humor.

Eric Idle har själv varit i Malmö för att övervaka repetitionerna. Kanske är det därför man känner igen både tonfall och gester från filmen. I mina ögon är uppsättningen roligast när den lägger till eget. Humor är ju som bekant en färskvara.

Det finns åtskilligt att skratta åt i Albiens ”Spamalot”, och man får verkligen show för alla pengarna, men som helhet är det mer kuriöst än bra.

Kommentarer (0)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

mh370-puff
Foto:Ap

 Återfanns på ön Reunion. Franska experter kan inte avgöra ursprunget. 5  2 tweets  2 rekommendationer  1 rekommendationer

lghetta
Foto:Privat

 Köpte den för en krona. ”Jag flyttar från lägenheten och sen får jag se vart jag tar vägen.” 139  19 tweets  119 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:
arras
Foto:Philippe Huguen/AFP

 Id och bagage ska granskas. Efter knivdramat på ett snabbtåg till Paris. 25  14 tweets  10 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: