Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Scenrecensioner

Teater: ”Våld & pedagogik” på Kulturhuset

”Våld & pedagogik” är en dagsaktuell version av Bertolt Brechts ”Åtgärden”.
”Våld & pedagogik” är en dagsaktuell version av Bertolt Brechts ”Åtgärden”.

Våldets vankelmod. De svåra valen mellan etik och taktik.

TEATER

”Våld & pedagogik”
Koncept, text och regi: Henrik Bromander och John Hanse.
På scen: Oskar Stenström, Sanne Ahlqvist Boltes, Sofia Snahr, Olof Mårtensson.
Scen: Kulturhuset Stadsteatern, Kilen, Stockholm.
Speltid: ca 1,5 timmar.

Jag har kastat gatsten på en fascistisk mobb, marscherat arm i arm mot polisbatonger och smugglat utvisningshotade flyktingar. Fast gatstenarna var av skumgummi och allt var teater.

Föreställningen ”Våld & pedagogik” på Kilen är en dagsaktuell version av Bertolt Brechts sällan spelade lärostycke ”Åtgärden”.

Fyra sovjetiska aktivister har varit i Kina för att starta revolution. Deras unge kinesiske guide förmådde inte underordna sig det stora målet utan hjälpte de fattiga i stället för att tända upproret i dem, och förivrade sig gång på gång. De blev tvungna att avrätta honom, vilket han själv medgav var det rätta. Pjäsen, skriven 1930, är de fyras bekännelse, en partsinlaga från revolutionen om dess ibland omöjliga val mellan etik och taktik.

Här får publiken (utan att vi skådespelar som individer) agera i gatustrider och subversiva nätverk. Spelledarna flyttar oss mellan situationer i dagens politiska strider. ”Den unge kamraten” förivrar sig alltjämt, tar till våld som skadar saken, spräcker flyktinghjälpen genom att hjälpa för många, blir till slut terroristiskt destruktiv. Vi återförvandlas till publik och ombeds liksom i urpjäsen att döma i saken.

Det är spännande att se Brechts material spegla en ny tid. På det röda 1970-talet i ett rätt välmående Sverige segrade dogmen. Där var diskussionen helt hypotetisk och det var lätt att vara renlärig och konsekvent.

Efter murens fall kom den ironiska generationen. Trosvissheten var måltavla när Teater Tribunalen år 2000 gjorde sin sublimt desillusionerade tolkning, där varje politisk grundsats underminerades i samma ögonblick som den uttalades.

Vår tid liknar mer Brechts egen och det seriösa, prövande tonfallet i ”Våld och pedagogik” ställer oss på allvar inför frågor som: Är våld berättigat som försvar när nazister attackerar ett antirasistiskt möte? Eller är det rätt att polisen skyddar några få nazister mot en stor demonstration? Och: Vilka drabbas mest när en restaurang med papperslös personal bojkottas? Och, det bästa av allt: här finns faktiskt inte några färdiga, helgjutna svar.