Scenrecensioner

”Thaïs” på Göteborgsoperan

Malin Byström drivs i samspelet med den lysande Thomas Landers till ett hänförande utspel.

Foto: Mats Bäcker Malin Byström drivs i samspelet med den lysande Thomas Landers till ett hänförande utspel.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Scenrecension

Text/manus: Jules Massenet. Efter en roman av Anatole France

Plats: Göteborgsoperan

Övrigt: Dirigent: James Latham-Koenig

Regi: Nicola Raab

Verk: ”Thaïs”

Medverkande: Malin Byström, Thomas Lander, Tomas Lind, Michael Schmidberger, Pia Svorono m fl.

Göteborgsoperan gör en strålande vacker ”Thaïs” – både visuellt och musikaliskt. DN:s Martin Nyström ser en föreställning som sopar banan även internationellt.

Göteborgsoperan gör en strålande vacker ”Thaïs” – både visuellt och musikaliskt. DN:s Martin Nyström ser en föreställning som sopar banan även internationellt.

Jules Massenets ”Thaïs” var en nakenskandal vid premiären i Paris 1894 och en jättesuccé fram till efter 1945 då den, likt mycket annat ur den franska operaromantiken, blev en sällsynthet på Europas scener. En historia som med grafisk enkelhet tecknar två diagonaler där en firad egyptisk kurtisan och en asketisk munk korsar sina vägar och byter roller i ett dualistiskt spel om köttet och anden, frälsningen och förtappelsen, evigheten och nuet. Men som gestaltar detta med vibrerande dagrar, hudnära meditationer och glömska dansnummer samt med en klanglig vällust och trallvänlighet som måste varit en styggelse för det modernistiska efterkrigsparadigmet.

En nutida lyssnare av ”Thaïs” kan också med lätthet känna igen sig i melodik och harmonik och förstå Massenets svunna inflytande. Här finns associationer till såväl Evert Taubes ”Rosemarie”-visor, Andrew Lloyd Webbers musikaler, John Williams ”Indiana Jones”-soundtrack och – med sina hamrande triolrytmer – till rullande New Orleans rock’n’roll (tänk: Fats Domino).

Annons:

Att lördagens premiär på Göteborgsoperan möttes av ett sällan hört publikvrål är inte så förvånande. Det här är operamusik som inte hinner stava till ”dualism”
innan den når rätt in i allt det som är kött och ande hos oss och blandar runt som den vill.

I Nicola Raab och Johan Engels produktion är handlingen flyttad från 400-talets Egypten till Paris och tiden för operans tillkomst. Något som förtydligar degraderingen från teatral lyx till öken och fattig nakenhet samt skärper dess tidstypiska målsättning: demaskeringen av jaget.

Scenen då Thaïs tar av sig sin kreation och stiger ur sin budoir, som hon visuellt varit fullständigt ett med (man ser nästan inte var hon slutar och inredningen börjar!), är också ett av många sagolikt vackra ögonblick. En skönhet som också bärs fram med elastisk spänst av Göteborgsoperans orkester under James Latham-Koenig.

Men föreställningens stjärna är givetvis Malin Byström vars Thaïs här gör entré likt en hollywoodsk Rita Hayworth, i rött svallande hår och med en vokal och scenisk karisma som är fullkomligt hänförande.

Ja, i denna hennes livs roll sopar Byström faktiskt banan med världssopranen Renée Fleming som på senare tid bländat den internationella operapubliken i samma roll. För Byström är aldrig bara läckert glansfull och krämig utan har en skärpa och en kärna i sin sopran som väjer undan för all ”skönsång”. Samt en explosivitet i sin tajming som gör att hon alltid är en liten bit före det förväntade. Man blir lätt andlös. Som i den berömda spegelarian där hon för förs­ta gången ser sin tomhet bakom sitt namn.

I scenerna mellan henne och den likaledes lysande barytonen Thomas Landers i den svåra rollen som munken Anathanael, där hon töms och han fylls, drivs hon till ett uttryck som nästan är bortom det som går att beskriva. Slutfraserna skär igenom allt som är speglar och namn och konturer – för att låta något annat framträda. En människa i all sin obestämbara fullhet. Låt oss kalla henne för ”Thaïs”.

Kommentarer (1)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

nyren1000
Foto:Magnus Hallgren

 Ska offentliggöras i dag. Skulle ha blivit ordförande i Industrivärden.

 Birgitta Forsberg: Medan toppnamnen seglat vidare har de som ska städa upp haft det tufft. 2  2 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

forsberg
Foto:DN
everest1000
Foto:AFP

 ”Marken skakar.” Klättrare filmade när baslägret täcktes av snö och stenar.

 Över 2 500 döda. Svenska Sida beviljar stöd för räddningsinsatser. 2  1 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

nepal288
Foto:AP
trygg288
Foto:Oskar Kihlborg

 Tar sig inte därifrån. Svenske klättraren på 5 600 meters höjd i Nepal. 61  9 tweets  52 rekommendationer  0 rekommendationer

 ”Det är bara borta.” Historiska monument reducerade till högar av bråte och tegel. 3  2 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

nepalfiskben1000
Foto:AP

 Se bilder från platsen. Jordskalvet har ödelagt Nepals huvudstad Katmandu. 13  3 tweets  10 rekommendationer  0 rekommendationer

evertsson-288
Foto:Bildbyrån

 Växjös sportchef hade firat med spelarna. ”Gjorde allt han kunde för att skydda sig själv och sin sambo.” 3  2 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
agg488
Foto:AFP

 Blåaktiga fossiler. Den kinesiska staden Heyuan verkar byggd på ett jättelikt dinosauriebo. 162  25 tweets  137 rekommendationer  0 rekommendationer

seger-1000
Foto:AFP

 ”Pinsamt dåligt.” Svenska stjärnan stoppad i Champions League. 1  0 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:

Så får du DN:s flash

 Missa inga nyheter. DN:s app ger dig senaste nytt.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: