Scenrecensioner

”Thaïs” på Göteborgsoperan

Malin Byström drivs i samspelet med den lysande Thomas Landers till ett hänförande utspel.

Foto: Mats Bäcker Malin Byström drivs i samspelet med den lysande Thomas Landers till ett hänförande utspel.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Scenrecension

Text/manus: Jules Massenet. Efter en roman av Anatole France

Plats: Göteborgsoperan

Övrigt: Dirigent: James Latham-Koenig

Regi: Nicola Raab

Verk: ”Thaïs”

Medverkande: Malin Byström, Thomas Lander, Tomas Lind, Michael Schmidberger, Pia Svorono m fl.

Göteborgsoperan gör en strålande vacker ”Thaïs” – både visuellt och musikaliskt. DN:s Martin Nyström ser en föreställning som sopar banan även internationellt.

Göteborgsoperan gör en strålande vacker ”Thaïs” – både visuellt och musikaliskt. DN:s Martin Nyström ser en föreställning som sopar banan även internationellt.

Jules Massenets ”Thaïs” var en nakenskandal vid premiären i Paris 1894 och en jättesuccé fram till efter 1945 då den, likt mycket annat ur den franska operaromantiken, blev en sällsynthet på Europas scener. En historia som med grafisk enkelhet tecknar två diagonaler där en firad egyptisk kurtisan och en asketisk munk korsar sina vägar och byter roller i ett dualistiskt spel om köttet och anden, frälsningen och förtappelsen, evigheten och nuet. Men som gestaltar detta med vibrerande dagrar, hudnära meditationer och glömska dansnummer samt med en klanglig vällust och trallvänlighet som måste varit en styggelse för det modernistiska efterkrigsparadigmet.

En nutida lyssnare av ”Thaïs” kan också med lätthet känna igen sig i melodik och harmonik och förstå Massenets svunna inflytande. Här finns associationer till såväl Evert Taubes ”Rosemarie”-visor, Andrew Lloyd Webbers musikaler, John Williams ”Indiana Jones”-soundtrack och – med sina hamrande triolrytmer – till rullande New Orleans rock’n’roll (tänk: Fats Domino).

Annons:

Att lördagens premiär på Göteborgsoperan möttes av ett sällan hört publikvrål är inte så förvånande. Det här är operamusik som inte hinner stava till ”dualism”
innan den når rätt in i allt det som är kött och ande hos oss och blandar runt som den vill.

I Nicola Raab och Johan Engels produktion är handlingen flyttad från 400-talets Egypten till Paris och tiden för operans tillkomst. Något som förtydligar degraderingen från teatral lyx till öken och fattig nakenhet samt skärper dess tidstypiska målsättning: demaskeringen av jaget.

Scenen då Thaïs tar av sig sin kreation och stiger ur sin budoir, som hon visuellt varit fullständigt ett med (man ser nästan inte var hon slutar och inredningen börjar!), är också ett av många sagolikt vackra ögonblick. En skönhet som också bärs fram med elastisk spänst av Göteborgsoperans orkester under James Latham-Koenig.

Men föreställningens stjärna är givetvis Malin Byström vars Thaïs här gör entré likt en hollywoodsk Rita Hayworth, i rött svallande hår och med en vokal och scenisk karisma som är fullkomligt hänförande.

Ja, i denna hennes livs roll sopar Byström faktiskt banan med världssopranen Renée Fleming som på senare tid bländat den internationella operapubliken i samma roll. För Byström är aldrig bara läckert glansfull och krämig utan har en skärpa och en kärna i sin sopran som väjer undan för all ”skönsång”. Samt en explosivitet i sin tajming som gör att hon alltid är en liten bit före det förväntade. Man blir lätt andlös. Som i den berömda spegelarian där hon för förs­ta gången ser sin tomhet bakom sitt namn.

I scenerna mellan henne och den likaledes lysande barytonen Thomas Landers i den svåra rollen som munken Anathanael, där hon töms och han fylls, drivs hon till ett uttryck som nästan är bortom det som går att beskriva. Slutfraserna skär igenom allt som är speglar och namn och konturer – för att låta något annat framträda. En människa i all sin obestämbara fullhet. Låt oss kalla henne för ”Thaïs”.

0 . Per sida:

Andra har läst

Mer från förstasidan

 I villaområde utanför Kalix. Knivmannen är förd till sjukhus.

MelkerAndersson
Foto:Roger Turesson

Stjärnkrögaren abdikerar från Stockholms krogtron. Ny kung blir Peter ”Prinsen” Nordin.  Läs mer.

Annons:
Magda500
Foto:Stig-Åke Jönsson/TT

 ”Kostnaderna är mycket osäkra.” Magdalena Andersson (S) kritisk. 99  13 tweets  85 rekommendationer  1 rekommendationer

 Borg: Miljarder till flyktingströmmen. Så mycket stöd behövs. 71  20 tweets  50 rekommendationer  1 rekommendationer

valkompass144
Foto:TT

Hur rimmar dina åsikter med partiernas?  Gör Dagens Nyheters valkompass. 846  34 tweets  798 rekommendationer  14 rekommendationer

Annons:

 Klass 2-varningar. Flödena i vattendragen har stigit kraftigt.

 Viss lättnad längs Nissan. Men fortsatt klass 3-varning. 12  0 tweets  12 rekommendationer  0 rekommendationer

 Kraftiga regn. Stor ökning av vattenskadade hus. 2  1 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

Herculesplan-Irak-500
Foto:Anneli Bodin, MSB, Roger Turesson

 Fast i Turkiet. Planen är lastade med förnödenheter till flyktingar i Irak. 41  19 tweets  22 rekommendationer  0 rekommendationer

 Darin sjunger för Kurdistan. I Filadelfiakyrkan i Stockholm.

 Flyende yazidier skyddas av PKK. Men motiven ifrågasätts. 154  19 tweets  135 rekommendationer  0 rekommendationer

is144
Foto:AFP

 Säger sig ha fler journalister. Terrorgruppen har publicerat video på halshuggning. 112  21 tweets  89 rekommendationer  2 rekommendationer

 ”Kommer att dränka er i blod.” Terrorgruppen hotar USA. 47  3 tweets  44 rekommendationer  0 rekommendationer

premium  DN:s Erik Olsson: Offensiv i Syrien efter bakslag i Irak.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: