Titeln på Gunilla Heilborns ”The knowledge” är lånad från brittiska taxiförares utbildning! Foto: Lina Alriksson

Roande och intelligent. Gunilla Heilborn i sitt absoluta esse.

Performance

”The knowledge”

Manus: Gunilla Heilborn

Med: Gunilla Heilborn. Bilder, objekt, kläder: Katarina Wiklund. Ljus: Miriam Helleday. Musik: Kim Hiorthøy.Scen: Dansens hus lilla scen, Stockholm.

Hur navigerar vi, ja, hur tar vi oss bokstavligen fram genom tillvaron? Om det handlar Gunilla Heilborns nya soloföreställning ”The knowledge”, ett slags ståupp, alias power point-presentation (fast med två bildskärmar) i sju delar, inspirerad av 2014 års Nobelpristagare i medicin och deras upptäckter om hur hjärnans inre gps fungerar.

Men saker är sällan vad de synes hos Heilborn, eller snarast, de är det också, fast bara lite. Det är inte alltid lätt – och därför så befriande – att orientera sig genom Heilborns lager på lager av lakoniskt gravallvarlig humor som knökar sig in mellan alla underfundiga, filosofiska funderingar och tankeväckande trivialiteter. Navigationskonst i går och i dag och antikens sofistikerade minnestekniker är bara två av kvällens ämnen.

Gunilla Heilborn har i decennier förvirrat och förnöjt med banalt och genialt i föreställningar som ”Akademien”(2012), ”Femårsplanen”(2009), ”Potatislandet”(2007), ”Havet är blått” (2002) samt i filmer som ”Sportstugan”(2005) och ”Hur man gör”(2007). Jag har dock inte sett henne ensam på scen sedan den mästerliga monologen ”Katarina den stora” 2002, och det är en nåd att skåda, igen. Här är hon i sitt absoluta esse.

Kvällen till ära bär hon kläder i uppiggande grå nyanser och vankar omkring i foträta sandaler medan hon i lätt docerande, folkbildande ton presenterar fascinerande vetenskapliga landvinningar och gamla insikter och upptäcker. Därtill kryddas anrättningen med direkta felaktigheter. Kunskap är ju makt, om vi ger makt åt den som vi väljer att tro har Kunskapen. Om Heilborn påstår att Aristoteles var den första att mäta jordens omkrets, om hon detaljerat berättar hur han gick tillväga, om uppfinnaren dessutom visas på bild, vem är då jag att ifrågasätta henne?

Titeln ”The knowledge” är lånad från den fyraåriga (!) utbildning som Londons taxichaufförer måste klara för att få köra sin första kund, ett massivt memorerande som bokstavligen förändrar deras hjärnor. Givetvis har den som alltid lika storögt och nyfikna Heilborn sökt upp och intervjuat skolans lärare och elever, därtill besökt brittiska Royal Institute of Navigation, vars nya och gamla logga hon osökt absurt plötsligt visar bilder på. Föreställningen är full av sådana ovidkommande referenser, vrickade avstickare och gärna hysteriskt roliga ögonblick. ”The knowledge” är lika intelligent underhållning som lysande komik, lite i Jonas Hallbergs anda.

Vad som gör ”The knowledge” särskilt spännande är det intellektuellt lekfulla och fyndigt tankeväckande sidogrepp hon genom föreställningen tar på det man egentligen inte kan tala om, nämligen koreografi. Och livet.