Skivrecensioner

Adam Tensta: ”Scared of the dark”

Publicerad 2011-04-13 06:00

Etablerade Adam Tensta, debuterande Mohammed Ali och r’n’b-doftande stjärnskottet Newkid har en sak gemensamt – de är bra exempel på svensk hiphops nya nivå.

Betyg 3

När den första stora svenska hiphopvågen rullade in under andra halvan av nittiotalet var banden till de främst amerikanska östkustinfluenserna påtaglig. Egentligen inte på något problematiskt sätt, svenska artister oavsett genre brukar på gott och ont vara gans-ka noga med att hålla sig nära sina förebilder, men det ledde ändå till en viss likriktning. Trots vildhjärnor som Addis Black Widow/Bus 75 och ett gäng västkustfanatiker med Infinite Mass i spetsen.

Men den grund som lades då är förmodligen ett av skälen till att dagens svenska hiphop har en helt annan bredd och nyfikenhet. Är marken under fötterna stabil är det ju inte sällan lättare att röra sig fritt, att ta ut svängarna och våga sig på en kullerbytta eller två.

Och de senaste åren har svensk hiphop varit modigare, självsäkrare och roligare än på länge. Öppnare för nya intryck, från alla möjliga olika håll.

Få artister har varit mer delaktiga eller drivande i den här utvecklingen än Adam Tensta. Debutalbumet blandade hiphop med ljudet av Stockholms dubstep- och technoklubbar till något eget. På andra albumet fastnar han tyvärr ibland mellan vad han varit och vad han skulle kunna, förhoppningsvis är på väg att, bli. Vilket gör ”Scared of the dark” till en frustrerande ojämn historia. Ambitionen har höjts ytterligare något snäpp, Tenstas texter är ännu mer politiskt medvetna, ännu tyngre i skildringarna. Som i den rörande ”For last” där Tensta för in tvivel, skuld och oro i en annars ofta väldigt tvärsäker genre. I låtar som den och även introspektiva och lågmälda ”On his mind” visar Tensta att han har utvecklats.

Medan det som var hans styrka på debuten – de direkta klubbiga hitlåtarna – är här i stället en svaghet. När Tensta nu drar upp tempot låter det för mycket som nittiotalets allra enklaste big beats, säg Apollo 440, för att jag ska känna mig helt bekväm.

Unge Newkid bygger vidare på den klubbiga hiphop som just Tensta och Alexis Weak etablerat. ”Alexander Jr Ferrer” är åttiotalspoppigt högenergisk, stundtals ganska svulstig, hela tiden väldigt charmig. Med en dialekt som ofta låter som en urcharmig blandning av amerikanska och svenska lika mycket sjunger som rappar Newkid över musik som är lika mycket, om inte mer, r’n’b som hiphop. Debut-albumet är långtifrån helgjutet, men ibland kommer man väldigt långt på ungdomlig entusiasm och klockrena refränger.

Efter mixtejpen ”Processen” visar duon Mohammed Ali på sitt ofta fantastiska ”riktiga” debutalbum att arvet efter Latin Kings lever vidare. Med producenthjälp från bland annat Salazar Brothers gör de blåtonad, diskbänksrealistisk hiphop där rappen är så engagerad, så fylld av längtan efter något bättre och större att man med lätthet kan bortse från att ”Vi” tappar farten något mot slutet. Bitvis är det extremt tajt. När Mohammed Ali är som bäst finns det inte en sampling som sitter fel, inte en textrad som känns sökt, inte ett rim som tvingas fram.

Man kan givetvis tycka att det finns en viss ironi i att det trots alla ord om förnyelse i början av den här recensionen ändå är den mest traditionella av de här skivorna som är bäst. Men man kan lika gärna bara se det som ytterligare ett bevis på att nivån på svensk hiphop har höjts. Över hela linjen.

Bästa spår: ”Sista resan” (Mohammed Ali), ”När vi var unga” (Newkid), ”On his mind” (Adam Tensta)

Tipsa via e-post

0 . Per sida: